کار و فناوری فین هرمزگان

کار و فناوری فین هرمزگان

مقاله - نمونه سوال -طرح های اره مویی- انیمیشن - فیلم -طرح درس - فعالیت کارگاهی - رایانه - سرگرمی
کار و فناوری فین هرمزگان

کار و فناوری فین هرمزگان

مقاله - نمونه سوال -طرح های اره مویی- انیمیشن - فیلم -طرح درس - فعالیت کارگاهی - رایانه - سرگرمی

محصولات زنبور عسل

محصولات زنبور عسل را می توانید در ادامه مطالب مطالعه فرمایید. 

با تشکر

ادامه مطلب ...

داستان وزیر و پادشاه

سالهای بسیار دور پادشاهی زندگی میکرد که وزیری داشت.

وزیر همواره میگفت: هر اتفاقی که رخ میدهد به صلاح ماست.



روزی پادشاه برای پوست کندن میوه کارد تیزی طلب کرد اما در حین بریدن میوه انگشتش را برید،وزیر که در آنجا بود گفت: نگران نباشید تمام چیزهایی که رخ میدهد در جهت خیر و صلاح شماست !

پادشاه از این سخن وزیر برآشفت و از رفتار او در برابر این اتفاق آزرده خاطر شد و دستور زندانی کردن وزیر را داد...

چند روز بعد پادشاه با ملازمانش برای شکار به نزدیکی جنگلی رفتند. پادشاه در حالی که مشغول اسب سواری بود راه را گم کرد و وارد جنگل انبوهی شد و از ملازمان خود دور افتاد،در حالی که پادشاه به دنبال راه بازگشت بود به محل سکونت قبیلهای رسیدکه مردم آن در حال تدارک مراسم قربانی برای خدایانشان بودند،
زمانی که مردم پادشاه خوش سیما را دیدند خوشحال شدند زیرا تصور کردند وی بهترین قربانی برای تقدیم به خدای آنهاست!!!

آنها پادشاه را در برابر تندیس الهه خود بستند تا وی را بکشند،
اما ناگهان یکی از مردان قبیله فریاد کشید : چگونه میتوانید این مرد را برای قربانی کردن انتخاب کنید در حالی که وی بدنی ناقص دارد، به انگشت او نگاه کنید !!!
به همین دلیل وی را قربانی نکردند و آزاد شد.
پادشاه که به قصر رسید وزیر را فراخواند و گفت:اکنون فهمیدم منظور تو از اینکه میگفتی هر چه رخ میدهد به صلاح شماست چه بوده زیرا بریده شدن انگشتم موجب شد زندگیام نجات یابد اما در مورد تو چی؟ تو به زندان افتادی این امر چه خیر و صلاحی برای تو داشت؟!!
وزیر پاسخ داد: پادشاه عزیز مگر نمیبینید،اگر من به زندان نمیافتادم مانند همیشه در جنگل به همراه شما بودم در آنجا زمانی که شما را قربانی نکردند مردم قبیله مرا برای قربانی کردن انتخاب میکردند،
بنابراین میبینید که حبس شدن نیز برای من مفید بود!!!

داستان کوتاه انیشتین و راننده اش

انیشتین برای رفتن به سخنرانی ها و تدریس در دانشگاه از راننده مورد اطمینان خود کمک می گرفت. راننده وی نه تنها ماشین او را هدایت می کرد بلکه همیشه در طول سخنرانی ها در میان شنوندگان حضور داشت بطوریکه به مباحث انیشتین تسلط پیدا کرده بود! یک روز انیشتین در حالی که در راه دانشگاه بود با صدای بلند گفت که خیلی احساس خستگی می کند؟
راننده اش پیشنهاد داد که آنها جایشان را عوض کنند و او جای انیشتین سخنرانی کند چرا که انیشتین تنها در یک دانشگاه استاد بود و در دانشگاهی که سخنرانی داشت کسی او را نمی شناخت و طبعا نمی توانستند او را از راننده اصلی تشخیص دهند. انیشتین قبول کرد، اما در مورد اینکه اگر پس از سخنرانی سوالات سختی از وی بپرسند او چه می کند، کمی تردید داشت.
به هر حال سخنرانی راننده به نحوی عالی انجام شد ولی تصور انیشتین درست از آب درامد. دانشجویان در پایان سخنرانی شروع به مطرح کردن سوالات خود کردند. در این حین راننده باهوش گفت: سوالات به قدری ساده هستند که حتی راننده من نیز می تواند به آنها پاسخ دهد. سپس انیشتین از میان حضار برخواست و به راحتی به سوالات پاسخ داد به حدی که باعث شگفتی حضار شد

طرح های جدید اره مویی

طرح های بسیار زیبای اره مویی برای کار در کارگاه حرفه وفن جهت استفاده دبیران سخت کوش حرفه وفن و دانش آموزان عزیز  در ادامه مطالب......

ادامه مطلب ...

آشنایی با هنر زیبا و اصیل معرق، تاریخچه و انواع آن

معرق کاری بر چوب عبارت است از تلفیق چوب های مختلف در کنار هم به نحوی که از این درآمیختن، طرح و نقشی زیبا پدید آید. سرآغاز شکل گیری هنر معرق بر چوب دقیقاً مشخص نیست، اما به نظر می رسد زادگاه این هنر، کشور هندوستان باشد. در ایران این هنر، ابتدا به صورت کاشی معرق در دوران حکومت ایلخانان مغول پدیدار شد که به صورت نقش های هندسی و اسلیمی انجام می گرفت و بعدها در دوران حکومت قاجاریه با تأثیر از هنر اروپا این نقش ها نیز متحول گردید و طرح هایی از انسان و اشیا وارد این هنر شد.

صنعت معرق کاری در قرن های 9 و 10 هجری قمری به منتهای ترقی خود رسید. در این دوره مراکز مهم معرق کاری تهران، اصفهان، یزد، کاشان، هرات، سمرقند و تبریز بود. قرنها بعد این هنر توسط استادانی همچون استاد حسین طاهرزاده، پرویز زابلی، احمد رعنا، علی و خلیل امامی و عباس شهمیرزادی در چوب نمایان شد. شکل اولیه معرق بر روی چوب با آنچه که امروزه انجام می گیرد، تفاوت داشت. در آن زمان، هنر معرق بر چوب به این صورت بود که ابتدا محل نقوش و طرح مورد نظر بر روی وسیله ی چوبی که می توانست یک در و یا سطح یک میز و یا تکیه گاه صندلی و ... باشد با کارد کنده می شد، سپس، چوب های اصلی را که قرار بود در طرح جایگزین گردد، در محل های کنده شده جایگذاری کرده و می کوبیدند، بطوری که سطحی کاملاً یکدست ایجاد گردد. بعدها شهمیرزادی، روش ساختن زمینه ای غیر از اشیاء را ابداع کرد، یعنی کار معرق را بر روی زمینه ی چوب به صورت تابلوی امروزی انجام داد و پس از آن توسط عزیزا ویزانی، سبک زمینه ی مشکی با استفاده از مواد شیمیایی در معرق شکل گرفت.

صدف و خاتم نیز توسط دو هنرمند دیگر به نام های محمدطاهر امامی و اکبر سریری وارد کار معرق چوب گردید. امروزه، هنر معرق کاری هرچند تمامی سنت هنرمندان پیشین را حفظ نکرده، اما دربردارنده نتایج تمامی تلاش ها و تجربیات و ابتکارات آن هنرمندان، تا امروز است که همگی هدفشان زیباتر ساختن این هنر دستی بوده است. 

رضا رضایی - دبیر حرفه وفن شهرستان فین