کار و فناوری فین هرمزگان

کار و فناوری فین هرمزگان

مقاله - نمونه سوال -طرح های اره مویی- انیمیشن - فیلم -طرح درس - فعالیت کارگاهی - رایانه - سرگرمی
کار و فناوری فین هرمزگان

کار و فناوری فین هرمزگان

مقاله - نمونه سوال -طرح های اره مویی- انیمیشن - فیلم -طرح درس - فعالیت کارگاهی - رایانه - سرگرمی

کشف قدیمی‌ترین نمونه پر کردن دندان

محققان با تجزیه و تحلیل فک انسان که یک قرن پیش در اسلوونی کشف شده است، نخستین نمونه از روش درمان پر کردن دندان در تاریخ بشر را کشف کردند.

به گزارش ایسنا، تیم تحقیقاتی مرکز بین المللی فیزیک نظری در ایتالیا استخوان فک متعلق به یک مرد 24 تا 30 ساله را که در دوره نوسنگی می زیسته است، مورد بررسی دقیق قرار دادند.
این فک باستانی حدود 100 سال قبل کشف شد، اما محققان به تازگی متوجه پر شدن دندان در این نمونه شدند.

محققان با استفاده از روش رادیو کربن که برای تخمین قدمت آثار باستانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، عمر تقریبی این پر کردگی دندان را شش هزار و 500 سال تخمین زده و یک مدل دیجیتالی سه بعدی از دندان واقعی تهیه کردند.یک شکاف عمودی در دندان کانین سمت چپ بخشی از مینای داخلی و بافت دندان موسوم به عاج را مورد تهدید قرار داده که برای حل این مشکل این سوراخ با موم پر شده است.
محققان معتقدند، با توجه به میزان آسیب وارد شده به دندان از این روش پر کردن با موم برای کاهش درد بسیار شدید بیمار استفاده شده است.
 
«کلودیا تونیز» از محققان این مرکز تأکید می‌کند: دقیقا مشخص نیست که این روش درمانی قبل یا بعد از مرگ فرد انجام شده و این احتمال نیز وجود دارد که این شیوه در نوعی از مراسم اعدام مورد استفاده قرار می گرفته است.یکی از قدیمی‌ترین شواهد دندانپزشکی باستانی در سال 2001 میلادی در گورستانی با قدمت 9 هزار ساله در پاکستان بدست آمد که شامل 11 دندان مولر انسان دارای سوراخ و فاقد مواد پر کردنی است.
نتایج این یافته جدید در مجله PLoS ONE‌ منتشر شده است.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد