کار و فناوری فین هرمزگان

کار و فناوری فین هرمزگان

مقاله - نمونه سوال -طرح های اره مویی- انیمیشن - فیلم -طرح درس - فعالیت کارگاهی - رایانه - سرگرمی
کار و فناوری فین هرمزگان

کار و فناوری فین هرمزگان

مقاله - نمونه سوال -طرح های اره مویی- انیمیشن - فیلم -طرح درس - فعالیت کارگاهی - رایانه - سرگرمی

برخی بیماریها و روزه داری از دید پزشکان

مرور این نکات شاید چند فایده مهم داشته اول اینکه در هر شرایطی روزه گرفتن به صلاح فرد نیست و حتی از لحاظ شرعی نیز توصیه نمی شود و دوم اینکه می توان با ایجاد برخی تنظیم ها در برنامه غذایی و دارویی و آگاهی از علائم هشدار در بسیاری از بیماری ها روزه داری کرد.
یک کارشناس آموزش مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی کشور در خصوص بیماران دیابتی و شرایط روزه داری آنها به خبرنگار اجتماعی ایرنا، گفت: بیماران دیابتی که بدون انجام مشاوره با پزشک خود روزه می گیرند در معرض خطر جدی افزایش درازمدت قند خون هستند.

آرزو دهقانی افزود: در محدوده طبیعی، قرار گرفتن قند خون بین ۷۰ تا ۱۲۰ میلی گرم در دسی لیتر، هدف اصلی در درمان دیابت است واز طرف دیگر نوع تغذیه و بالطبع روزه داری می تواند روی این شاخص مهم سلامتی تاثیر جدی بگذارد.  

این کارشناس آموزش اورژانس کشور اظهار داشت: قاعده کلی این است افرادی که با داروهای خوراکی کاهنده قند خون یعنی قرص های ضد قند قادر به کنترل قند خون خود درحد طبیعی هستند با رعایت شرایط خاص و اندازه گیری به موقع قند خون شان می توانند با سلامت و اطمینان کافی در این فریضه الهی شرکت کنند، اما این امر مستلزم آن است که هر بیمار شرایط خود را با پزشک معتمد مطرح و از روزه داری خود مطمئن شود.

وی افزود: نخستین قدم برای روزه داری فرد مبتلا به بیماری دیابت این است که تجهیزات لازم برای اندازه گیری قند خون را در منزل داشته باشد چرا که بدون پایش مداوم قند خون یا تخمین آن از طریق آزمایش ادرار نمی توان از ایمن بودن روزه داری اطمینان کافی داشت.

به گفته دهقانی، میزان قند خون بیماران دیابتی روزه دار باید قبل از سحر حداکثر ۱۲۰ میلی گرم در دسی لیتر، دو ساعت بعداز سحر حداکثر ۱۶۰ میلی گرم در دسی لیتر، بین ساعت ۱۳تا ۱۵ حداقل ۷۰ میلی گرم در دسی لیتر، قبل از افطار حداکثر ۱۲۰ میلی گرم در دسی لیتر و دو ساعت پس از افطار حداکثر ۱۶۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد.

وی یادآور شد: بیماران روزه دار در هنگام افطار قبل از خوردن هر غذایی، باید قرص خود را خورده و پس از گذشت مدت زمان کوتاهی غذا خوردن را آغاز کنند.

وی در خصوص بیماران تحت درمان با انسولین گفت: از آنجا که استفاده از این دارو با احتمال بالای افت قند خون همراه است، لازم است که بیماران در فواصل نزدیک به هم غذا بخورند به همین دلیل روزه داری برای آنها توصیه نمی شود.

دهقانی ادامه داد: در ضمن این دسته از بیماران، نمی توانند نوبت تزریق خود را مگر در موارد خاص و زیر نظر مستقیم پزشک معالج حذف و یا جابه جا کنند.

دکتر محمد مقدری نیز با اشاره به شرایط روزه داری این دسته از افراد به خبرنگار ایرنا، گفت: مطالعات نشان داده که افزایش وزن یک خطر بالقوه برای بروز بیماری های قلبی است لذا روزه داری می تواند با کم کردن عوامل خطر، به پیشگیری از بیماری های قلبی کمک کند.

این پزشک عمومی افزود: در طول ماه مبارک رمضان، سطح هموسیستئین خون به مقدار مناسبی کاهش می یابد و این اثر در کنار کاهش میزان چربی های خون و حتی تعدیل وزن بدن در این ماه، می تواند سبب کنترل بیماری های قلبی - عروقی شود.

وی اظهار داشت: اما درباره افرادی که مبتلا به بیماری های مختلف قلبی شده اند، چون باید داروهای خاص خود را راس ساعت مشخص مصرف کنند، ممکن است اجازه روزه داری به آنها داده نشود. چرا که به دلیل حساسیت این بیماران به انواع استرس ها، حتی در معرض گرسنگی قرار گرفتن نیز برای شان مناسب نیست و در هر صورت مشاوره با پزشک تحت درمان الزامی بوده و این بیماران نیز نباید خودسرانه اقدام به روزه داری کنند.

این پزشک درباره افراد دارای فشارخون، چربی و اوره بالا و شرایط روزه داری آنها، گفت: در صورتی که بیمار بتواند بدون هیچ نوع عارضه ای داروهایش را در دو وعده سحری و افطار مصرف کند، محدودیتی در این باره وجود ندارد.

مقدری اظهار داشت: مطالعات نشان می دهد که در طول روزه داری سطح کلسترول بد و تری گلیسیرید کاهش چشمگیری پیدا کرده، میزان کلسترول خوب بالا می رود و تا حدودی فشار خون بالا تعدیل می شود، به همین دلیل افراد با رعایت پرهیزهای غذایی خود در دوران روزه داری می توانند حتی به کنترل بیماری خود، تا حد زیادی کمک کنند.

وی یادآور شد: البته بیمارانی که اوره بالایی دارند، از این امر مستثنی هستند چرا که امساک از غذا سطح اوره را در خون بالا می برد و بنابر این روزه داری و تحمل گرسنگی برای این بیماران توصیه نمی شود.

دکتر احمدرضا شجیعی نیز با اشاره به بیماری های گوارشی در میان روزه داران به خبرنگار ایرنا، گفت: بسیاری از افراد به دلیل اندکی ناراحتی گوارشی از روزه گرفتن اجتناب می کنند در حالی که با رعایت چند نکته تغذیه ای می توان این عوارض را به حداقل رساند.
وی افزود: به این افراد توصیه می شود از مصرف مواد غذایی سرخ کرده، پر از ادویه، روغن و شکر بالا پرهیز کنند.

وی اظهار داشت: از آنجا که در هنگام روزه داری اسیدیته معده بالا می رود مصرف این گونه مواد غذایی می تواند احساس سنگینی در معده، ترش کردن و دیگر مشکلات گوارشی را به همراه داشته باشد در حالیکه مواد غذایی حاوی فیبر نظیر میوه و سبزیجات می تواند از تولید بیش از اندازه اسید در معده جلوگیری کند.

وی درباره افراد دارای زخم معده و اثنی عشر، گفت: در بیمارانی که زخم فعال دارند یا پیش از این دچار عوارض این زخم ها، تنگی و خونریزی از معده و دستگاه گوارش شده اند، روزه گرفتن مخاطره آمیز خواهد بود و نباید روزه بگیرند و پیش از روزه داری باید با پزشک خود مشورت کنند.

این پزشک گفت: در مورد افراد دچار سوء هاضمه که با عوارضی همچون ترش کردن، سوزش پشت جناغ همراه است و همچنین رفلاکس(بازگشت اسید معده به مری) راههایی پیشنهاد می شود که با رعایت آنها به راحتی می توان روزه گرفت.

وی افزود: این افراد باید در موقع افطار و سحر غذا کم بخورند و بلافاصله پس از افطار به حالت درازکش در نیایند و بعد از افطار سیگار نکشند.
وی تصریح کرد: همچنین افرادی که دچار این مشکلات هستند، باید از خوردن غذاهای پرچرب و ادویه دار، سس (بخصوص سس گوجه و آب گوجه)، مرکبات، شکلات، ترشی ها و قهوه پرهیز کنند.
شجیعی اظهار داشت: مطالعات نشان داده برای افرادی که دچار کولیت و یبوست شدید هستند، بیماری که با عوارضی چون درد شکمی، احساس دفع (مدفوع شل یا سخت و تکه تکه) و تغییر در دفعات و قوام اجابت مزاج، نفخ زیاد و گاه احساس پری همراه است، روزه داری زیان آور است.

وی با اشاره به ناقلان هپاتیت B گفت: افرادی که ناقل هپاتیت B هستند نیز دسته دیگری از بیماران هستند که باید در مورد بی خطر بودن روزه توجه لازم را داشته باشند.

شجیعی خاطرنشان کرد: افرادی که هپاتیت مزمن دارند که به سیروز کبدی منجر شده نباید روزه بگیرند زیرا کبد قادر به ساخت گلوکز از گلیکوژن نیست.

منبع : تابناک


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد