X
تبلیغات
رایتل
تاریخ : 7 آذر 1392 | 14:08 | نویسنده : رضا رضایی

آشنایی با نرم افزار PowerPoint

نرم افزار PowerPoint یکی از نرم افزارهای رایج  برای ارائه گرافیکی مطالب در سخنرانی ها، مجامع علمی,کلاس درس و... می باشد. استفاده از این برنامه علاوه بر اینکه نسبتا ساده می باشد؛ درعین حال مطالب مورد ارائه شما را در قالب طرح های بسیار زیبا و پر جاذبه ارائه می کند . شما می توانید، رئوس مطالب را به همراه متن، تصاویر،جداول، نمودارها، چارت ها و . . . در قالب اسلایدها قرار داده و با اضافه کردن جلوه های ویژه  سبب جذاب شدن نمایش آنان گردید، علاوه برآن، امکان نمایش اسلایدها را به صورت خودکار یا دستی افراهم آورید. یکی دیگر از قابلیت های این برنامه امکان استفاده ازفیلم و صوت بر روی اسلاید ها می باشد. بدین ترتیب ارائه مطالب شما به صورت چندرسانه ای(Multimedia )خواهد بود . 

برای بازکردن پنجره نرم افزار پاورپوینت، شمامی توانید ازکلید میانبر میزکار( Desktop  ) استفاده کنید،درغیراین صورت ازمنوی Start و دکمه   programs  All وانتخاب  PowerPoint  از زیر منوی Microsoft Office  برنامه را باز نمایید. پس از باز کردن برنامه، بخش هایی در پنجره باز شده مشاهده می گردد که به توضیح آن ها می پردازیم.

 
 

نوار بالای صفحه Ribbon

در پنجره باز شده ،در بالای صفحه منویی مشاهده می نمایید که آن را (Ribbon) یا نوار بالای صفحه می نامند. این نوار دارای سربرگ های مختلفی است،که با فعال کردن هر سربرگ،گروه های خاصی فعال می شوند که در زیر مجموعه این گروه ها،دکمه هایی که هریک دارای دستورات خاصی است، مشاهده می گردد. به عنوان مثال در سربرگ Home درگروه Clipboard دکمه هایCut, Copy مشاهده می گردد.

اسلاید Slide

معمولا درپنجره باز شده شما چند صفحه سفیدخالی را مشاهده می کنید:

الف)صفحه اسلاید،که دو کادر مستطیلی در آن به نام جانما(Placeholder)، برای نوشتن و گنجاندن عناصر دیگر در نظر گرفته شده است که راجع به آن در بخش های دیگر توضیحات لازم داده خواهد شد.

ب)نوار یا صفحه پیغام یا(Note)،که در پایین صفحه اسلاید می باشد و برای نوشتن متن ها جهت استفاده خود طراحان قرار می گیرد.

ج)نوار جانمایی یا(Layout)، نوار عمودی است که در سمت راست  یا چپ صفحه اسلاید قرار دارد. دراین مکان تمامی اسلایدهای ساخته شده بصورت کوچکتر قابل مشاهده اند و برای ساختن، حذف ویا جابجایی اسلایدها از این نوار می توان استفده کرد.

سربرگ home

 همانطور که قبلا اشاره شد، هنگام فعال کردن نرم افزار PowerPoint، همانند سایر نرم افزارهای مجموعه Office به طور پیش فرض یک اسلاید خالی قابل مشاهده است، معمولا اسلاید اول، جهت نوشتن تیتردر نظرگرفته می شود. شما می توانید داخل جانما (Placeholder) که به صورت کادرهای مستطیلی  طراحی شده اند،کلیک کرده و متن مورد نظر خود رادر آن جا تایپ نمایید. با تایپ کردن متن، تمام گزینه های سر برگ home فعال می گردد و شما       می توانید تنظیمات مربوط به متن را انجام دهید. در ذیل، وظایف هریک از گروه ها ودکمه ها توضیح داده می شود:

گروه Slides

از زیر مجموعه دستورات این گروه، برای تنظیمات صفحه اسلاید استفاده می گردد که بدین قرار است:

دکمه ساختن اسلایدیاNew Slide 

برای ساختن اسلاید به چند طریق می توان عمل کرد.:

1) از سربرگ home در نوار Ribbon گزینه Slide New را انتخاب نمایید.

2) در نوار جانمایی یا (Layout) درزیر اسلاید اول راست کلیک کرده و گزینه Slide  New را انتخاب نمایید

3) اسلاید اول را در نوار جانمایی انتخاب کرده و سپس دگمه Enter را از صفحه کلید فشار دهید.

4) از صفحه کلید، کلیدهای Ctrl+M را همزمان بفشارید.

 

حذف  و جابجایی اسلایدها

برای از بین بردن برخی از اسلایدها، می توانید اسلاید مورد نظر را در نوار جانمایی

 (Layout) انتخاب نموده و با کلیک راست روی آن و انتخاب گزینه Delete یا با انتخاب این گزینه از صفحه کلید اقدام به حذف اسلاید مورد نظر نموده و یا از سربرگ home در نوار Ribbon گزینه Delete را انتخاب نمایید. برای جابجایی اسلایدها نیز کافی است، اسلاید مورد نظر را در نوار Layout با عمل کشیدن(Drag) به محل مورد نظرجابجا نماییید .

دکمه آرایش یا Layout

 اگر فلش مربوط به این گزینه را باز نمایید شما می توانید از فهرست موجود،یکی از فرمت های مورد نظر را با توجه به طراحی صفحه اسلایدتان انتخاب نمایید. در صورت عدم نیاز به جانما (Placeholder )، می توانید گزینه Blank را انتخاب نمایید.

گروه Font

تنظیمات مربوط به متن در این قسمت می باشد که عبارتند از:

دکمه قلم یا Font

 با باز کردن فهرست انواع قلم شما می توانید یکی از انواع فونت ها را انتخاب نمایید. بهتر است در تایپ فارسی از فونت های زیبای فارسی استفاده نمایید.

دکمه اندازه قلم یا Size Font

برای تغییر اندازه قلم، ازاین ابزار استفاده می گردد. اعداد بزرگتر جهت انتخاب سایز بزرگ تر قلم و اعداد کوچتر، برای انتخاب سایز ریزتر قلم استفاده  می گردد. شما حتی می توانید در کادر مربوطه ،عدد دل خواهتان را که در لیست موجود نیست، تایپ نمایید.

دکمه افزایش و کاهش اندازه قلم یا Size Font  Increase و Size Font Decrease

این ابزارها مشابه Size Fontعمل کرده وشمامی توانید با کلیک کردن روی این گزینه ها اندازه فونت هایتان را به دلخواه تغییر دهید.

دکمه Bold,Italic,Underline

این دکمه ها با علائم اختصاری(B)، جهت توپر کردن متن؛ ( I)جهت مایل کردن متن و (U) برای خط کشیدن زیرکلمات از آنها استفاده می گردد.از این گزینه هامعمولا برای تاکید و تایید کلمات کلیدی، جدید و غیره استفاده می شود.

دکمه کشیدن خط میانی یا Stikethrough

از این ابزارجهت کشیدن خط در قسمت میانی متن استفاده می گردد.

دکمه سایه دار کردن متن یا Text Shadow

برای جذاب کردن نوشته ها می توانید از جلوه ویژه سایه دار کردن متن استفاده کنید.

دکمه تنظیم فاصله حروف یا  Character Spacing

 برای تنظیم فاصله بین حروف یکی از دستورات موجود در فهرست را انتخاب کنید.

دکمه استفاده از حروف بزرگ و کوچک یا Case Change

برای استفاده از حروف بزرگ و کوچک در کلمات زبان انگلیسی استفاده می گردد.از فهرست موجود گزینه مورد نظرتان را انتخاب نمایید.

دکمه رنگ قلم یا Color Font

برای تغییر رنگ قلم، فلش آن را باز کرده و رنگ مورد نظرتان را انتخاب نمایید.

نکته : برای استفاده از هرگونه تغییردر این گروه، ابتدا متن خود را انتخاب و سپس از این گزینه ها استفاده نمایید، یا قبل از تایپ تنظیمات را انجام داده و سپس تایپ نمایید.

  

گروه Paragraph

از زیرمجموعه این گروه برای تنظیمات پاراگراف استفاده می شود و شامل ابزارهای زیر می باشد:

دکمه گلوله توپریا Bullet

معمولا زمانی که که در جانمای دوم صفحه اسلاید متنی را تایپ می کنید، قبل از شروع نوشتن گلوله توپری(Bullet) در ابتدای خط قرار می گیرد. از این گلوله ها برای دسته بندی مطالب استفاده می شود. با فشردن Enter این گلوله ها در خط دیگربه صورت خودکار ظاهر می گردند. شما می توانید شکل های گلوله ها را تغییر دهید. برای این کار فلش موجود در Bullet را باز نموده و از نمونه های موجود یکی را برگزینید. برای دسترسی به نمونه های بیشتراز گزینه Bullets and Numbering در پایین کادر استفاده نمایید؛ با این کار قادر خواهید بود رنگ و سایز گلوله ها را به دل خواه تغییر دهید .گزینه urePict وCustomize به شما امکانات گسترده تری جهت انتخاب بالت ها را می دهد.

دکمه شماره گذاری یا Numbering

از این گزینه می توان برای شماره گذاری مطالب به جای گلوله ها استفاده نمود. با هر Enter شماره گذاری به صورت خودکار انجام می شود.

دکمه Indent Increase

سبب تورفتگی  بیشتر متن از لبه  خط می شود.

دکمه Indent Decrease

سبب کاهش تورفتگی متن از لبه خط می شود.

دکمهLine Spacing

فاصله بین خطوط را کم و زیاد می کند.

دکمه Left Text Align

برای مرتب کردن پاراگراف ها و خطوط از سمت چپ (چپ چین)، برای تایپ زبان انگلیسی از این گزینه استفاده کنید.

دکمهCenter

برای مرتب کردن خطوط در وسط صفحه(وسط چین)، غالبا برای تیترها از این گزینه استفاده می شود.

دکمه Text RightAlign

برای مرتب کردن پاراگراف ها و خطوط از سمت راست(راست چین)، برای تایپ زبان فارسی از این گزینه استفاده کنید.

دکمه Justify

از این گزینه برای مرتب کردن خطوط ازدو راستا (راست و چپ ) استفاده می گردد. (همترازی ازدو طرف)

دکمه Right Text Direction-to -Left

علامت چشمک زن تایپ به سمت چپ می آید. از این دستور برای تایپ متون انگلیسی استفاده می گردد.

دکمه  Text DirectionLeft-to-Right

علامت چشمک زن تایپ به سمت راست می آید. از این گزینه جهت تایپ فارسی استفاده می شود.

دکمهColunms

از این گزینه برای انشعاب صفحه  به ستونهای بیشتر استفاده می گردد.

دکمه Direction Text

برای تغییردادن جهت متن ها از افقی به عمودی و یا چرخاندن آن با زاویه دل خواه استفاده می گردد.

دکمه Text Allign

برای مرتب کردن متون در یک جهت خاص که داخل جانما هستند، استفاده می گردد.

دکمه SmartArtto  Convert

برای تغییر متون در قالبهای گرافیکی از پیش طراحی شده موجود از این گزینه استفاده نمایید.

گروهDrawing

از این ابزار برای استفاده از اشکال و طراحی های آماده در فهرست موجود استفاده می شود. شما می توانید با ترکیب کردن اشکال  با یکدیگر شکل های بدیع و پیچیده ای را طراحی کنید. برای این کارلازم است یکی ازاشکال را ازفهرست موجود، انتخاب کنید؛علامت موس به صورت به اضافه(+) در می آید، سپس با استفاده از موس آن را روی صفحه بکشید. پس از کشیدن شکل مورد نظر گزینه های مربوط به اشکال(سربرگ (Format فعال شده و می توانید اقدام به تغییر رنگ ، تغییر خطوط پیرامون و تغییر جلوه های اشکال نمایید.

دقت: برای هر گونه تغییر، بایستی ابتدا شکل مورد نظر را انتخاب نمایید.

دکمه  Fill Shape

 ازگزینه Shape Fill برای رنگ آمیزی شکل مورد نظر(shape) استفاده می نماییم.کافی است جعبه رنگ را باز نموده و یکی از رنگ های دل خواهتان را انتخاب نمایید. برای بهره بردن از طیف رنگی بیشتر از more fill colors استفاده می نماییم. اگرمی خواهید از عکس های موجوددر رایانه  برای شکلتان استفاده کنید،گزینه Picture را کلیک کنید، از پنجره باز شده تصویر مورد نظررا انتخاب و بر روی دگمه Insert کلیک نمایید. ابزاردیگری از زیرمجموعه  Shape Fill گزینه Gradient است، شما می توانید با انتخاب آن، رنگ مورد نظرتان رابه صورت سایه و روشن دار درآورید. از طریق more Gradient   می توان از طیفهای مختلف رنگها با امکانات بسیار بیشتر و زیبا بهره ببرید. ابزار دیگر مورد استفاده  Textureمی باشد که حاوی طرح هایی در قالب بافت های آماده همچون بافت پارچه،چوب و... مورد استفاده قرار می گیرد.

دقت: اگر می خواهید شکل شما بدون رنگ باشد از گزینه No Fill استفاده کنید.

دکمه Shape Outline

   از این گزینه برای تغییر خطوط پیرامونی شکل استفاده می گردد. فلش این گزینه را باز کرده و از جعبه رنگ موجود، رنگ مورد نظرتان را انتخاب کنید.ازگزینه Weight برای تغییر ضخامت خطوط، از Dashes برای تغییر نوع خط استفاده می گردد.از گزینه Arrows زمانی استفاده کنید که شکل شما  یک خط باشد و می خواهید آن را تبدیل به پیکان های جهت دار نمایید.

دقت: زمانی که می خواهید شکلتان، خطوط پیرامون نداشته باشد از No Fill استفاده کنید.

دکمه Shape Effects

ازاین گزینه برای تبدیل اشیاء، به حالتهای دیگرو با افزودن جلوه های ویژه از قبیل سایه دار کردن((Shadow، انعکاس((Reflection، حالت تابش (Glow)، نرم کردن لبه ها (Soft Edges)، برجسته کردن (Bevel) و یا برای دادن حجم به اشکال(3-D Rotation) استفاده می گردد.

دقت: همانطورکه قبلاذکرگردید، شما می توانید با ترکیب اشکال، خلاقیت جدیدی ایجاد کنید. برای یکپارچه کردن تمام اشکال، طوری که هنگام جابجایی آنان،اشکال به یکدیگر بچسبند؛ می توانید همه شکلها را انتخاب نمایید(با دراگ کردن یا کلید ترکیبی   Ctrl +Aیااز گروه Editing و انتخاب (Select، سپس روی اشکال کلیک راست کرده و گزینه Group را انتخاب نمایید. بدین ترتیب اشکال بصورت یکپارچه در می آیند. در صورتی که می خواهید اشکال ترکیبی به صورت مجزا درآیند، می توانید شکل را انتخاب کرده و سپس روی آن کلیک راست کرده و از Group گزینه Ungroup را انتخاب کنید.

سربرگ Insert

در این سربرگ شما با موارد زیر آشنا می شوید:

گروه Table

از این گروه برای ایجاد وکشیدن جدول استفاده می شود. به طرق زیر می توانید جدول رسم کنید:

الف) انتخاب خانه های مورد نظر،از طریق دراگ کردن و سپس کلیک کردن بر روی آن

ب) Insert Table :شما می توانید با وارد کردن اعداد، تعداد ستون ها(Columns) و ردیف ها(Rows) را مشخص کرده و سپس ok کنید.

ج)Draw Table: از طریق قلم مخصوص، می توانید جدول مورد نیاز را به دل خواه طراحی کنید.

دقت: پس از کشیدن جدول در سربرگ Format، ابزارهای لازم برای تغییرجدول ظاهر می گردند که به ذکر مواردی از آن ها می پردازیم:

گروه Table Style Options: با حذف یا گذاشتن تیک ها تغییرات لازم روی جدول را امتحان و مشاهده کنید.

گروه : Table Styles از فرمت های آماده جدول که در طرح ها و رنگ های متفاوت موجود است ؛ استفاده نمایید.

دکمه  Shading:با بازکردن فلش آن و انتخاب کل جدول، ردیف ها، ستون ها و یا خانه های انتخاب شده یکی از رنگ ها یا طرح های گوناگون را برگزینید.

دکمه Borders: برای اضافه کردن خطوط یا حذف کردن بعضی از خطوط در جدول استفاده می شود.

دکمه: Effects جهت دادن جلوه های ویژه در جدول ازاین گزینه استفاده می شود.

گروه WordArt Styles: برای تغییراتی در متن های تایپ شده در خانه های جدول استفاده می شود.

گروه Draw Borders:زمانی که برای کشیدن جدول ازدکمه Draw Table استفاده می کنید، می توانید تنظیمات ضخامت ، نوع رنگ و نوع خطوط را انجام دهید. با   Eraserیا پاک کن می توانید خطوط مورد نظر را پاک کنید.

نکاتی راجع به کشیدن جدول

برای رسم جدول ابتدا باید  نشانگر تایپ را به محلی که می خواهید جدول را در آن رسم کنید ، منتقل نمایید. توجه داشته باشید که جهت صفحه درست باشد؛ یعنی اگرمی خواهید در جدول فارسی تایپ کنید، جهت صفحه ازراست به چپ باشد، پس از کشیدن جدول، زمانی که نشانگر تایپ در اولین خانه جدول قرار دارد می توانید متن موردنظررا تایپ کنید. پس از تایپ در اولین خانه به کمک کلید Tab یا با کلیک کردن به خانه های بعدی بروید و تایپ کنید. اگر اندازه خانه های جدول رسم شده برای شما مناسب نیست، می توانید اشاره گر موس را به روی یکی از گوشه های جدول برده تا به صورت یک فلش دوطرفه درآید؛ آن گاه با دراگ کردن، میزان طول و عرض خانه های جدول را کم یا زیاد کنید. اگر مایل هستید بلندی یک سطر یا پهنای یک ستون را کم یا زیاد کنید، اشاره گر ماوس را روی خط میان دو سطر یا میان دو ستون ، قرار دهید  تا به صورت فلش دوطرفه  درآید. سپس موس را Drag کنید و در اندازه مناسب کلید موس را رها کنید. اگر پس از رسم جدول، متوجه شدید که جای آن مناسب نیست، با عمل دراگ کردن، جدول را به هرجایی که خواستید منتقل کنید. برای پاک کردن کل جدول کافی است آن را انتخاب کرده و از صفحه کلید دگمه   Delete را فشرده و یا از گروه  styles Table گزینه  clear tableرا برگزینید. برای حذف یک یا چند سطر یا ستون با Drag کردن موس روی آنها ، انتخابشان کنید؛ سپس کلیک راست کرده وعنوان Delete و سپس Rows یا Columns را برگزینید. اگر پس از رسم جدول خواستید یک یا چند سطر دیگر به آن اضافه نمایید ، اگر در آخرین خانه جدول کلیک کنید و کلیدTab را بفشارید ، یک سطر به جدول اضافه می گردد. اگر مایلید یک یا چند خانه یا یک ستون یا یک ردیف به جدول اضافه گردد، می توانید پس از انتخاب آن ها و با کلیک راست گزینه Insert  را انتخاب کرد و بر اساس گزینه های مورد نظر، خانه ، سطر یا ستون اضافه کنید.اگر پس از رسم جدول ، خواستید چند خانه مجاور را  در هم ادغام کنید تا یک خانه بزرگ تر ایجاد شود، ابتدا خانه های مورد نظر را انتخاب کنید و روی آنها کلیک راست نمایید و عنوان   Merge Cellsرا برگزینید. اگر بخواهید یک خانه ادغام شده را تبدیل به چند خانه نمایید، ابتدا آن را انتخاب کنید سپس روی آن کلیک راست کنید و عنوان Split Cells را برگزینید؛ تعداد ستون ها و سطرهای مورد نظررا در پنجره ای که ظاهر می شود، وارد کنید.

برای تعیین چینش متن ها در جدول پس ازانتخاب خانه های مورد نظریاکل جدول،کلیک راست کنید و عنوان Cell Alignment را برگزینید، سپس یکی از چینش های نه گانه مورد نظرتان را انتخاب کنید.اگر مایل باشید نوشتۀ شما در خانه یا خانه هایی از جدول به صورت عمودی درج گردد، از سربرگ home گزینه Text Direction را برگزینید.

  

گروه Illustrations

دکمه Picture

 از این گزینه برای قرار دادن عکس در صفحه اسلاید استفاده می گردد. پس از اینکه روی Picture کلیک کردید، پنجره انتخاب فایل باز می شود.عکس مورد نظر را انتخاب و سپس روی دکمه  Insertکلیک کنید. از طریق دستگیره های تغییر اندازه و تغییر مکان  پیرامون تصویر می توانید اندازه عکس را تغییر دهید. برای پاره ای از تغییرات روی عکس در سر برگ format  موارد زیر را مشاهده می کنید:

 گروه Adjust از سربرگ format

در این سر برگ شما  با ابزارهای زیر آشنا می شوید:

  دکمه Brightness : می توانید از طریق آن میزان نور تصویر را کم یا زیاد کنید.

 دکمه Contrast:کنتراست یا تضاد بین رنگ ها را کاهش یا افزایش می دهد.

دکمه Recolor: تصویر شما را تک رنگ می کند.

دکمه Compress Picture :حجم عکس را از طریق فشرده سازی کاهش می دهد.

دکمه Change Picture: عکس جدیدی را جایگزین عکس قبلی شما می کند.

دکمه Reset Picture:دستورات قبلی مربوط به تصویر را لغو می کند.

گروه Picture Style از سربرگ format

در این گروه، شما می توانید عکس خود را در داخل یکی از قاب های آماده قرار داده و به زیبایی کارتان بیفزایید. ابزارهای موجود عبارتند از:

 دکمه Picture Shape: شما می توانید عکس خود را در قالب یکی از اشکال  موجود در زیر مجموعه اشکال قرار دهید وتصاویر را با جلوه های دیگری به نمایش بگذارید.

دکمه Picture Border : برای تغییر رنگ ، ضخامت و نوع حاشیه عکس از این ابزار استفاده کنید.

 دگمه Picture Effect  : می توانید برای تصاویرتان از جلوه های ویژه همانند سایه دار کردن((Shadow، انعکاس((Reflection، حالت تابش (Glow)، نرم کردن لبه ها (Soft Edges)، برجسته کردن (Bevel) و یا برای دادن حجم به اشکال(3-D Rotation) تصاویر استفاده کنید.

گروه Arrange از سربرگ format

از دکمه های این گزینه زمانی استفاده می گردد که شما تعدادی تصاویر، اشکال و ... در صفحه اسلایدتان استفاده کرده و می خواهید آنها را به دل خواه مرتب کنید.

گروه Size از سربرگ format

برای تغییرات اندازه عکس از ابزارهای موجود در این گروه استفاده نمایید که بدین قرار است:

دکمه :Cropبا کلیک کردن روی این دکمه و از طریق دستگیره های موجود اطراف تصویر، می توانید حواشی عکستان را همانند قیچی ببرید.

دکمه Height وWidth: می توانید طول و عرض تصویر را با وارد کردن اعداد تغییر دهید.

گروه ClipArt

تصاویرنمادین یا ClipArt به تصاویری گفته می شود که به صورت آماده در پاورپوینت موجود است و می توان از این تصاویر که به صورت کارتونی تهیه شده، برای درک بهتر مطالب در اسلایدها استفاده کرد. برای انتقال این تصاویر به اسلایدها، با کلیک کردن دکمه ClipArt صفحه ای در سمت راست صفحه اسلایدتان باز می شود. شما می توانید به چند طریق از تصاویر موجود استفاده نمایید.

الف) با فشردن کلید Go همه طرح ها در لیستی نمایش داده شده و با کلیک کردن روی هر مورد، تصویر مورد نظر در صفحه اسلاید وارد می شود.

ب) روی گزینه Organize Clips کلیک کرده تا پنجره موجود باز شود. حال روی گزینه Office Collection دابل کلیک کرده تا لیست مربوط به تصاویر باز شود. سپس روی هریک از دسته بندی های موجود در لیست، کلیک کنید تا تصاویررا ببینید و آن گاه با کلیک راست روی تصویرآن راCopy  و سپس در محل مورد نظر  Pasteنمایید. شما می توانید با روش دیگری(کشیدن تصاویر) این عمل را انجام دهید. همانند تصاویر شما می توانید از سربرگ بالا(format)، که بطور کامل در بخش عکس ها توضیح داده شد، برای تغییرات تصاویراستفاده نمایید.

نکته: یکی از ویژگی های تصاویر نمادین این است که شما می توانید بخش هایی از تصویرتان را حذف یا اضافه نمایید، بدون اینکه از زیبایی کارتان کاسته شوند.لازم به ذکر است که این تغییرات صرفا در ClipArt اعمال می شود.

پس از وارد کردن یکی از تصاویر نمادین در صفحه اسلاید،ابتدا تصویرتان را از طریق دراگ کردن انتخاب نمایید. سپس روی آن کلیک راست نموده و از گزینه Group مورد Ungroup را برگزینید. مشاهده می کنید که تصویر شما را مجموعه ای از نقاط می پوشاند، حال روی قسمت خالی از صفحه اسلایدتان کلیک کرده تا تصویر شما به حالت عادی در آید. حالا زمان ویرایش تصویرتان فرا رسیده است. روی بخش هایی از تصویرکه خواهان حذف آن هستید، کلیک کرده و Delete نمایید. پس از پایان یافتن ویرایش، کل تصویررا انتخاب کرده و روی آن کلیک راست کرده و از گزینه Group دوباره Group  را انتخاب نمایید.  

دکمه Photo Albums

اگر تعداد زیادی عکس در رایانه تان دارید، می توانید از آنان یک آلبوم دیجیتال بسازید.کافی است که این دگمه را کلیک کرده و از پنجره باز شده گزینه

 Insert Picture را کلیک کرده و عکسهای مورد نظر را انتخاب کنید. شما می توانید از طریق گزینه های موجود در این پنجره تصاویر خود را تغییراتی دهید.

دکمه :Shapesراجع به اشکال،قبلا درسربرگ Insert توضیحات لازم داده شده است.

دکمه Smart Art: شما می توانید محتوای متن ها را درقالب اشکال متناسب که با تنوع زیاد طراحی شده اند، قرار دهید؛ تا اطلاعات به صورت جذاب به خواننده منتقل شود. برای این کارمی توانید با کلیک کردن روی این گزینه از لیست موجود یکی را برگزینید.در محل Text شما می توانید متن مورد نظرتان را تایپ کنید.یا از دکمه هایی که در سمت چپ کادر قرار می گیرد کلیک کرده و بتوان متن مورد نظر را در آن تایپ کرد.از طریق دابل کلیک کردن روی چارت ها می توانید سربرگ مربوط به تغییرات Smart Art را مشاهده و تغییرات لازم را بدهید.

از زیر مجموعه Create Graphic برای اضافه یا حذف کردن اشکال استفاده می گردد. شما می توانید ازسربرگ format  دکمه Layouts چارت مورد نظر خود را تغییر دهید و از گزینه Smart Arts Styles رنگ اشیاء را تغییر دهید یا به آن جلوه های ویژه بخشید.

دکمه  Chart: برای ایجاد نموداراز این گزینه استفاده می کنیم. از لیست موجود یکی ازانواع  نمودار را انتخاب کرده و ok کنید. یک صفحه اکسل در کنار صفحه پاورپوینت باز می شودکه بایستی اطلاعات و داده ها را در این صفحه واردکنید. سپس صفحه اکسل را می بندیم و مشاهده می نماییم که نمودار بر اساس داده ها در صفحه پاورپوینت طراحی گردیده است. اگراحتیاج به ویرایش جدید آمارو اطلاعات و یا تغییر نوع نمودار دارید از سربرگ موجود format  مخصوص جدول استفاده نمایید.

دکمه Hyperlink: ازطریق این گزینه شما قادر هستید به صفحات وب، ای میل و یااسلاید های دیگرمتصل شوید. برای نحوه اتصال ابتدا اسلایدهایمان را طراحی می کنیم، سپس شی مورد نظر را انتخاب کرده و از سربرگ Insert گزینه hyperlink را کلیک کرده و از پنجره باز شده گزینه   place in this document را انتخاب می کنیم و از لیست اسلایدهای موجود، اسلاید مورد نظر را انتخاب کرده و ok می کنیم.

 دکمه Action

 برای ایجاد دکمه ای  بر روی  اسلاید که بتوان با کلیک کردن روی آن  به اسلاید دیگری Link (متصل ) شد ، ازسربرگ Insert عنوان Action Setting را برگزینید تا پنجره آن باز شود.حال گزینه Hyperlink to را انتخاب کنید تا فعال شود،آن گاه فلش موجود را باز کرده و یکی از عناوین ِ لیستِ باز شده را انتخاب کنید. به عنوان مثال First Slide یا Last Slide  را انتخاب کنید تا به اولین یا آخرین اسلاید متصل شوید . اگر بخواهید مثلاً به اسلاید شماره 5 متصل شود ، روی عنوان Slid . . . کلیک کنید تا در پنجرۀ دیگری لیست اسلایدها ظاهر شود، آن گاه اسلاید مورد نظرتان را از لیست انتخاب کنید و روی OK کلیک کنید . حال روی   کلیک نمایید تا نمایش اسلایدها آغاز شود وقتی موس روی اسلاید لینک شده قرار می گیرد،علامت موس تبدیل به دست می شود که نشان دهنده لینک می باشد. حال روی دکمه کلیک کنید تا به اسلاید مورد نظر متصل شوید. بدین ترتیب می توانید صفحات را به دل خواه به صفحات دیگر متصل کنید. علاوه بر آن می توانید تنظیمات را طوری انجام دهید که با کلیک کردن هر دکمه ها ازجلوه های صوتی نیز استفاده نمایید. بدین منظورهنگام ایجاددکمه وقتی پنجره Action Settings باز شد، گزینه Play Sound را فعال کنید و از لیست موجود، موردی را انتخاب نمایید.در غیر این صورت می توانید از گزینه  other sound صوت مورد دل خواه خود را از پنجره باز شده انتخاب نمایید.

گروه Text

در این گروه با تنظیمات  نوع دیگری از متن ها آشنا می شوید. ابزارهای این زیر مجموعه عبارتنداز:

 دکمهText Box : شما می توانید در جعبه متن مطلب مورد نیاز خود را تایپ کنید.بوقتی این دکمه را انتخاب می کنید،علامت موس تغییر می کند، حال در صفحه اسلاید، کادری  را از طریق دراگ کردن باز کرده و تایپ کنید.

دکمهHeader and Footer, Date &Time, Slide Number

اگر بخواهید صفحات اسلایدهایتان حاوی شماره صفحه باشند، یا زیرنویسی مشترک برای همه اسلایدها می خواهید، یا خواهان درج تاریخ در همه صفحات اسلاید هستید می توانید این گزینه را انتخاب نمایید.در جدول باز شده با این مواردآشنامی شوید:

Date and Time: درج تاریخ و ساعت

Update automatically: به روز کردن خودکار تاریخ

Language: زبان مورد استفاده

Calendar Type: نوع تاریخ (میلادی- هجری قمری)

Fixed: درج یک تاریخ خاص

Slide Number: شماره اسلاید

Footer: زیرنویس (با فعال کردن این گزینه کادری برای تایپ کردن آماده می شود).

Don’t show on title slide: زمانی که می خواهید شماره صفحه در صفحه تیتر یا اول قید نشود.

دکمهWordArt: برای استفاده از فونت های زینتی با جلوه های خاص به کار می رود.

دکمهSymbol:کاراکترهای ویژه ای هستند که در صفحه کلید شما موجود نیست و می توانید از آن ها به عنوان لوگو یا سربرگ و ... در صفحات اسلاید استفاده نمایید.کافی است از پنجره باز شده یکی از آن ها را انتخاب وسپس روی Insert کلیک کنید .

دکمهObject: از این گزینه برای تبدیل فایل به فرمت های دیگر استفاده می شود.

گروه Media Clips

برای جذاب شدن اسلایدها و کارایی آن ها در فرایند آموزش یا اطلاع رسانی، می توانید از فایل های فیلم و صوت استفاده نمایید.حال با طریقه کارکرد هریک آشنا می شوید:

دکمهMovie: برای این کار، از گزینهMovie  می توانید Movie from File را کلیک کرده و از پنجره باز شده فایل ویدئویی را انتخاب و OK  نمایید. پنجره ای از شما نحوه نمایش فیلم را می پرسد. اگر می خواهید نمایش به صورت خودکار پخش شود، از گزینه   Automaticallyاستفاده کنید،در غیر این صورت گزینه When Clicked را انتخاب کنید تا با کلیک کردن روی آن، پخش گردد. برای پاره ایاز تنظیمات، می توانید از سربرگ format که بدین منظور درمنوی بالا ظاهر می شود استفاده کنید. پاره ای از این دستورالعمل ها عبارتند از:

 Play Movie: نحوه پخش کردن فیلم

 Hide During Show: پنهان کردن فایل فیلم پس از نمایش آن.

: Play Full Screen نمایش فیلم به صورت تمام صفحه

.Loop Until Stopped: پخش مجدد فیلم تا زمانیکه آن را متوقف کنید.

Rewind Movie After Playing: باز برگرداندن فیلم به فریم اول پس از پخش آن.

دکمهSound: اگر مایلید یک فایل موسیقی روی اسلاید شما پخش شود از منوی Insert عنوان Sounds و سپس عنوان Sound from File . . . را برگزینید. سپس از محلی که فایل موسیقی شما قرار دارد آن را انتخاب نمایید و روی Ok کلیک کنید. یک پیغام ظاهر می شود و از شما می پرسد که  آیا می خواهید این فایل موسیقی با کلیک کردن ماوس باز شود و یا به صورت اتوماتیک پخش شود ؟ شما در پاسخ روی یکی از دو گزینه کلیک کنید؛ در نتیجه یک آیکون صوتی روی اسلاید شما قرار می گیرد که می توانید آن را تغییر مکان دهید و برای امتحان کردن روی آن دابل کلیک کنید تا نواخته شود . پس از نمایش اسلاید، متوجه خواهید شدکه نواختن این فایل با کلیک کردن موس یا رفتن به اسلاید بعدی متوقف می شود. اگر مایلید فایل موسیقی شما در تمام طول نمایش اسلایدهایتان یا در طول چند اسلاید بدون وقفه  نواخته شود، از سربرگ  Animationدکمه Custom Animation را فعال کنید. از پنجره ای که در سمت راست اسلاید باز می شود از لیست جلوه های ویژه اسلاید، جلوۀ موسیقی را انتخاب کنید و فلش آن را بازکرده واز Effect options عنوان Effect را برگزینید و در قسمتStop Playing  روی قسمت After کلیک کنید و تعداد اسلایدهایی را که مایلید روی آنها این فایل موسیقی نواخته شود را تعیین نمایید . همچنین اگر مایلید در هنگام نمایش اسلاید آیکون صوتی دیده نشود درسربرگ format گزینۀ Hide  را تیک بزنید .

 سربرگ Design

در این سربرگ با انواع طراحی های پس زمینه اسلایدها آشنا می گردید:

گروه  Page Setup

تنظیمات مربوط به نوع صفحه در این گروه قرار دارد و دارای دکمه های زیر است:

دکمه Page Setup : با کلیک کردن روی این گزینه پنجره ای باز می شودکه می توانید از لیست موجود یکی را انتخاب کنید ؛یا با وارد کردن اعداد، در کادرهای موجود اندازه دل خواه اسلایدتان را بسازید.

دکمه Slide Orientation: باگزینه Orientation ، می توانیدصفحه اسلایدها را به صورت افقی یا عمودی در آورید.

گروه Themes

از این گزینه برای گذاشتن پس زمینه در اسلایدها استفاده می گردد. افزودن پس زمینه های مناسب در اسلایدها سبب جذابیت و معنا دارتر شدن مطالب    می گردد.برای استفاده ازاین ابزارکافی است،یکی ازپس زمینه های آماده را انتخاب کنید. اگر مایل هستید برای هر اسلاید پس زمینه متفاوتی برگزینید،روی هریک از پس زمینه انتخابی کلیک راست کرده و گزینه Apply to Selected Slide را برگزینید.اگر بخواهیدپس زمینه انتخابی را برای کل اسلایدها برگزینید،گزینه Apply To All Slide را کلیک کنید.

دکمه Colors &Fonts Effects : می توانید تغییراتی در رنگ پس زمینه، فونت های مورد استفاده و جلوه های پس زمینه بدهید.

گروه Background 

انواع دیگر طراحی های صفحه اسلاید در زیر مجموعه این گروه می باشد که به توضیح آنان می پردازیم:

دکمه Styles Background

ازفهرست Styles Background  گزینه Format Background را کلیک کنید تا پنجره مربوطه باز شود که شامل بخش های زیر است:

: Solid Fill اولین گزینه این پنجره می باشد که برای انتخاب تک رنگ در پس زمینه ها استفاده می گردد. از جعبه رنگ Color یکی از رنگ ها را انتخاب نمایید.گزینه More Colors رنگ های متنوع تری را در اختیارشما قرار می دهد. ازگزینه Transparency برای میزان شفافیت پس زمینه استفاده می شود. با کشیدن دستگیره آن می توانید به طرفین، میزان شفافیت آن را تنظیم نمایید، پس از آن ok کنید و اگرمی خواهید رنگ مورد نظر، برای کل اسلایدها اعمال گردد، گزینه  Apply To Allرا کلیک کنید.

 Gradient: ازاین گزینه برای استفاده از پس زمینه ای با ترکیب چند رنگ متفاوت باحالت سایه روشن دار استفاده می شود. با فعال کردن این گزینه دستورات زیر فعال می گردد که به توضیح یکایک آنان می پردازیم:

Preset Colors: با باز کردن فلش، یکی از مجموعه طیف های رنگی که به صورت سایه - روشن می باشند، انتخاب کنید.

Type: نوع سایه روشن را تغییر می دهد.

Direction: جهت سایه روشن را تغییر می دهد.

Gradient Stops: می توانید از طریق انتخاب هر Step، رنگ مورد نظر را از طریق جعبه رنگ ( (Color تغییر دهید.

Transparency: میزان شفافیت رنگ ها را کم و زیاد می کند.

: Picture and Texture اگر از تصاویرموجود در رایانه تان برای طراحی اسلاید استفاده می کنید، این گزینه را برگزینید و از طریق دگمه   Insert From فایل مورد نظر را انتخاب کرده و دگمه Insert را کلیک کنید. می توانید میزان شفافیت عکستان را با Transparencyتغییر دهید. شما       می توانید از Clip Art ها برای پس زمینه همانند عکس استفاده کنید.

: Texture با این گزینه می توانید، یکی از فرم های آماده را انتخاب کرده وسپس Close را کلیک کنید.اگر مایلید طرح مورد انتخابی شما برای هر اسلاید اعمال شود، روی Apply to All کلیک نمایید .

Reset Background: اگر خواستید دستورات پیشین پس زمینه را لغو کرده و آن را به حالت اولیه در آورید، از این گزینه استفاده نمایید.

سربرگ Animation

از این سربرگ، برای پویا نمایی و متحرک سازی عناصر و اشیاء موجود در اسلاید استفاده می گردد. به کمک این نوع حرکت ها می توانید انیمیشن های جالبی درست کنید.دز زیرمجموعه این سربرگ می توان به این موارد اشاره کرد:

گروه Animation

در این گروه با نحوه متحرک سازی اشیاء آشنا می گردید.

دکمه  Custom Animation: با کلیک کردن روی این دگمه پنجره ای در سمت راست صفحه اسلاید باز می گردد. برای ایجاد حرکت، ابتدا یکی از عناصرموجود در اسلاید را انتخاب کنید تادر پنجره Custom Animation دکمه Add Effect فعال شود، سپس فلش Change را باز کنید. چهار نوع ستاره با رنگ های مختلف ا مشاهده می کنید. با قرار دادن اشاره گر ماوس روی هریک از آنها لیستی باز می شود. با کلیک روی More Effects  به لیستی طبقه بندی شده از جلوه ها دست می یابید، شما می توانید با امتحان کردن هریک از جلوه ها، طرح مورد نظرتان را  انتخاب نمایید.از عنوان Entrance  برای  جلوه های متحرک سازی ورودی استفاده می گردد . عنوان Exit  برای جلوه های متحرک سازی خروجی است . عنوان Emphasis، برای استفاده از تأکید بر عناصرمی باشد و عنوان Motion Paths برای ایجاد یک مسیر حرکت برای شی انتخاب شده می باشدکه پس از انتخاب مسیر حرکتی، خط راهنمایی  ایجاد می شودکه مسیرحرکت را نشان می دهد. اگرمی خواهید مسیر حرکتی را خودتان بکشید، یکی ازگزینه های Draw Custom Path را انتخاب کنید.

ملاحظه می کنیدکه پس از تعیین هر جلوه، در کنار هریک از اشیاء، شماره ای برای آن منظور می شود، که بر اساس آن، اجزای اسلایدها هنگام نمایش به ترتیب شمارۀ جلوه شان ظاهر می شوند.

در پنجره Custom Animation برای هر جلوه یک کادر اختصاص داده شده است که با انتخاب هریک از آنها و استفاده از دکمه های بالارونده و پایین رو موجود درگزینه Re-Order که در پایین پنجره   Custom Animationمی باشد، می توانید ترتیب آنها را تغییر دهید . همچنین می توانید با دراگ کردن ،  ترتیب نمایش دادن آن ها را تغییر دهید. یکی دیگر از گزینه های موجود در این پنجره، Speed می باشد که جهت تعیین سرعت حرکت اشیاء استفاده  می گرددو شامل این گزینه هامی باشد:   Slow-Medium-fastبه ترتیب :تند- متوسط- کند می باشد.

در پنجره Custom Animation از دگمه Start برای الویت بندی به نمایش در آوردن اشیاء استفاده می شود که بدین ترتیب است:

: On Click زمانی که حرکت اشیاء با کلیک کردن فرد امکان پذیر می باشد.

With Previous:  وقتی که دو  شی همزمان حرکت کنند.

After Previous: پس از حرکت شی اول ، حرکت بعدی به صورت خودکار انجام می شود.

برای حذف جلوه های حرکت، روی دکمه Remove که بالای پنجره Custom Animation است، کلیک کنید.

 

دقت: اگر از حرکت های مختلف در  چند شی در اسلاید استفاده می کنید، ترتیب نمایش دادن آن را در ذهن خود مرور کنید،و اولین شی انتخابی اولین حرکت خواهد بود.در ضمن از جلوه های متحرک به نحوی استفاده کنید که نه تنها وقت گیر نباشد،بلکه سبب جذابیت ارائه اسلایدتان گردد و از حواس پرتیتان جلوگیری کند.

 

:Transition

علاوه بر جلوه هایی که به اجزای یک اسلاید می دهید می توانید به هنگام انتقال از یک اسلاید به اسلاید دیگر نیز جلوه ایجاد نمایید. بدین منظور از منوی Animation  یکی ازانواع جلوه های عبوری را زیر برگ Transition to this Slide انتخاب کنید. اگر مایلید جلوه مورد نظر  روی  همۀ اسلایدها اعمال شود ، روی دکمۀ Apply To All Slide کلیک نمایید وگرنه این جلوه فقط روی اسلاید انتخاب شده اعمال خواهد شد . همچنین در کادر Speed Transition می توانید برای اعمال این جلوه ها یکی از سرعت های Fast یا Medium یا Slow را انتخاب نمایید .

شمامی توانید به اسلایدها جلوه های صوتی نیز بیفزایید . بدین منظور از گزینه Transition Sound از لیست موجود یکی راکلیک کنید .برای امتحان کردن آن صوت می توانید روی دکمه Play کلیک کنید . اگر هیچ یک از صوت های موجود در لیست مناسب اسلاید شما نیست ، می توانید از فایل های دیگر صوتی در کامپیوترتان، فایل هایی که قابلیت استفاده در پاورپوینت می باشد مثل فایل هایی با پسوند Wav را استفاده کنید. بدین منظور در لیست Sound روی Other Sound. . . کلیک کنید تا پنجره Add Sound ظاهر شود. حال می توانید جایی را که فایل مورد نظرتان در آن قرار دارد مشخص کنید و روی فایل و سپس روی Ok کلیک کنید . درصورتی که  نوع فایل انتخابی شما مناسب نباشد ، پیغامی با مضمون غیر قابل باز شدن فایل ظاهر می شود.

در زیربرگ Advance Slide اگر بخواهید موضوعات شما به ترتیب و به صورت خودکار اجرا شود ،کادرAutomatically After را تیک زده و بدلخواه برای هر اسلاید زمان مناسب را بر حسب ثانیه وارد کنید.

Slide Show

 در این سربرگ شما با طرق مختلف نحوه نمایش دادن اسلایدها آشنا می شوید.در این سربرگ موارد زیر مشاهده می گردد:

Start Slide Show: در این سربرگ با کلیک کردن روی گزینه های موجود می توانید نمایش تمام صفحه اسلاید را داشته باشید.گزینه From Begining نمایش اسلایدها را از اسلاید اول شروع می کند.شما با کلید میانبر F5 در صفحه کلید می توانید این کار را انجام دهید.و گزینه Current Slide From نمایش اسلاید را از اسلاید انتخاب شده نمایش می دهد.

همچنین می توانید در قسمت پایین  صفحه اسلاید روی ابزار Slide Show کلیک نمایید تا نمایش اسلایدها آغاز شود. برای رفتن به اسلاید بعدی می توانید کلیک چپ کنید یا بر روی دکمه بعدی _ (Next) واقع در سمت چپ و پایین صفحه نمایش اسلایدها کلیک نمایید. دکمه های این قسمت با نزدیک کردن اشاره گر ماوس به آنها ظاهر می شوند . همچنین در صورت تمایل به نمایش اسلایدهای قبلی می توانید در همین قسمت بر روی دکمه ^((Previous کلیک نمایید .  اگر مایلید مثلا به  اسلاید  شماره 2  بروید  بر  روی  دکمه  5 کلیک  کنید  و  عنوان      Go to Slide  و سپس  عنوان Slide 2 را انتخاب نمایید. در کنار این دکمه ، دکمه قلم مانندی وجود دارد که با کلیک کردن روی آن می توانید قلمی و رنگی را انتخاب کنید و به کمک آن روی اسلاید علامت گذاری کنید یا چیزی بنویسید یا بعضی از قسمت های اسلاید را مشخص تر HighLight کنید . برای از بین بردن چیزهایی که به این ترتیب بر روی اسلاید اضافه شده است ، از پاک کنِ این قسمت استفاده کنید و برای از بین بردن تمام آنها روی عنوان  Erase All Ink On Slide کلیک نمایید.

برای پایان دادن به نمایش اسلاید ها می توانید بر روی همین دکمه کلیک کنید و عنوان End Show را برگزینید یا کلید ESC را از صفحه کلید بفشارید.

پس از اتمام نمایش اسلاید ها صفحه سیاهی ظاهر می شود که به منزلۀ خاتمه نمایش است و با یک کلیک دیگر به حالت نرمال اسلایدها باز خواهید گشت .

گزینه Custom Slide Show به شما این امکان را می دهد که فقط اسلاید انتخابی  مورد نظر شما به صورت تمام صفحه باشد. وپس از آن نمایش اسلایدها پایان می پذیرد.

از موارد دیگر گزینه  Set Up می باشد.اگر Set Up Show را کلیک کنید ،پنجره ای باز می شود که راجع به هریک از گزینه ها بحث می شود.

 Show Typeشامل دو دستور العمل می باشد:

Presented by a speaker(FullScreen): معمولا به صورت پیش فرض این گزینه تیک خورد و نحوه نمایش به صورت تمام صفحه، همانگونه ای است که شما مشاهده می کنید.

Browsed an individual(Window):نمایش تمام صفحه به همراه یک پیمایشگر البته اگرScrolBar را تیک بزنید.

مورد دیگر گزینه Show Options می باشدکه شامل این موارد است:

Loop continuosly until Esc': پخش اسلایدها به صورت پیوسته و مداوم

Show without narration: صدای ضبط شده پخش نشود.

Show without animation:متحرک سازی ها اجرا نشود.

گزینه دیگر Pen color می باشد  که می توانید رنگ قلمتان را از جعبه رنگ انتخاب نمایید.

گزینه دیگر مربوط به میزان وضوح تصاویر(Performance) است که بهتر است از همان تنظیمات از پیش فرض استفاده کرد.

گزینه دیگر Slide Show می باشد که از شما می پرسد آیا همه اسلایدها نمایش داده شود.

(All ) یا تعداد خاصی از اسلایدها(from    to) که شماره اسلاید اولیه تا اسلاید مورد نظر در کادر نوشته شود. و گزینه Custom Show که قبلا توضیح داده شد.

مورد بعدی Advance Slide می باشد .از گزینه Manualy زمانی استفاده می شود که نمی خواهید پخش اسلایدها به صورت خودکار باشد. و گزینه Using timings,if present برای پخش خودکاراسلایدها

Hide Slide:برای مخفی کردن اسلاید انتخاب شده استفاده می گردد.

Record Naration:زمانیکه اسلایدهایتان را ساختید شاید متمایل باشید از صدای خودتان برای توضیح مطالب استفاده نمایید.برای این کار از این گزینه استفاده نمایید.با کلیک کردن روی آن پنجره ای باز می شود که با ok کردن مب توانید با داشتن میکروفن شروع به صحبت کردن شوید.پس از پایان ،پنجره ای باز شده و از شما پرسیده می شود که آیا مایل به نمایش زمان ضبط شده بر روی هر اسلاید هستید یا خیر.دکمه  save را کلیک کنید.مشاهده می کنید که علامت صوتی روی هر اسلاید در پایین قرار می گیرد.برای پنهان کردن آن ها روی علامت صدا دابل کلیک کرده تا سربرگ مربوطه باز گردد و سپس با تیک زدن گزینه Hide آن را پنهان کنید.برای حذف صدا کافی است نشانگر صدا راانتخاب وDelete نمایید.

Rehears Timing:از این گزینه برای خودکار کردن زمان نمایش اسلایدها استفاده می شود.

همانطور که می دانید برای رفتن به نمایش اسلاید بعدی باید ماوس را کلیک کنید اما اگر مایلید که نمایش اسلایدها بدون کلیک ماوس و به شکل خودکار انجام گیرد ، می توانید در سربرگ Animationدر قسمت Advance Slide تیک مربوط به On Mouse Click  را بردارید و در عوض Automatically After را تیک بزنید  و در کادر زیر آن  عدد مورد نظرتان که مربوط به میزان زمان نمایش برای هر اسلاید بر حسب ثانیه است را وارد کنید یا با کلیک های متوالی بر روی فلش بالایی و یا فلش پایینی این کادر این زمان را کم و یا زیاد نمایید. حال اگر روی Slide Show کلیک کنید خواهید دید که بدون کلیک کردن ماوس و با زمان تعیین شده ، اسلایدها نمایش داده خواهند شد . اگر از منوی View روی عنوان Slide Sorter کلیک کنید یا روی آیکون آنکه در کنار آیکون Slide Show  در پایین صفحه قرار دارد کلیک کنید ، اسلاید هادراندازه کوچک چیده شده اند . در زیر هر اسلاید زمان نمایش آن درج شده است .

اگر مایلید زمان نمایش هر اسلاید و اجزای آن  به دلخواه  شما کم یا زیاد شود می توانید درحین نمایش اسلایدها خودتان این زمان ها را تعیین نمایید. بدین منظور از سربرگ Slide Show عنوان Rehearse Timing   را برگزینید تا نمایش اسلایدها به طور خودکار آغاز شود و در گوشه سمت چپ و بالای صفحه نمایش اسلاید ها ابزار آن   را خواهید دید ، پس از نمایش هر جزء اسلاید پس از سپری شدن زمان کافی از نظر شما  روی دکمۀ Æ از این ابزار کلیک کنید تا نمایش جزء بعدی آغاز شود . همچنین برای نمایش اسلاید بعدی نیز مجدداً روی این دکمه کلیک کنید ، در تایمر سمت راست زمان کل اسلایدها و در تایمر سمت چپ زمان هر اسلاید نشان داده می شود .اگر در حین نمایش اجزای یک اسلاید اشتباهاً زمان را زیادتر یا کمتر اختصاص دادید می توانید با کلیک روی O تایمر این اسلاید را صفر کنید و به ابتدای نمایش این اسلاید برگردید و اشتباه خود را اصلاح نمایید. پس از پایان نمایش اسلایدها پیغامی ظاهر  می شود که در آن کل زمان اسلایدها اعلام شده است و از شما می پرسد که آیا زمان های اختصاص داده شده را ذخیره کند یا نه ؟ و شما باید روی Yes کلیک کنید درنتیجه حالت نمایش پنجره به صورت Slide Sorter در می آید که    می توانید زمان تعیین شده برای نمایش هر اسلاید را در زیر آن ببینید . حال روی آیکون نمایش پنجره به صورت نرمال  که در کنار آیکون  Slide Sorter    قرار دارد کلیک کنید تا پنجره را به صورت نرمال ببینید .

تذکر:همانطور که در بخش قبلی گقته شد برای از بین بردن زمان های نمایش خودکاراز سربرگ Slide Show گزینه Set Up Show را کلیک کرده واز قسمت Advance Slide گزینه Manualy را تیک بزنید.

 

View

تنظیمات مربوط به نحوه نمایش اسلاید ها در این سربرگ وجود دارد.از زیر گروه آن ها می توان بدین موارد اشاره کرد:

Presentaion Views: این گزینه شامل انواع نحوه نمایش های اسلایدهاست و شامل این موارد است:Normal: نمایش معمولی،زمانی که شما برنامه پاورپوینت را باز می کنید نوع نمایش از نوع معمولی است.

Slide Sorter:اسلایدها را بصورت کوچکتر در یک صفحه نمایش می دهد و می توانید اسلایدها را مرتب کرده و یا از یک صفحه اسلاید کپی ایجاد نمایید.

:Note Pageفعال کردن صفحه نوشته مخصوص سخنران برای ویرایش موضوعات

Slide Show:نمایش تک تک اسلایدها به صورت تمام صفحه.شما با کلید F5 همین کار را می توانید انجام دهید.یا دکمه پایین صفحه اسلاید را فشار دهید.

Slide Master: یا اسلاید مادرکه با استفاده از این اسلایدها می توانید الگو و طراحی خاصی را در همه اسلایدها اعمال کنید. این روش به شمااین امکان را می دهد که در زمان ساخت اسلایدها صرفه جویی نمایید. برای ساخت اسلاید مادر از سربرگ View گزینه Slide Master را کلیک کنید.مشاهده می کنید در نوار OutLine تعدادی اسلاید مشاهده می شود.اسلاید اول بزرگتر از اسلایدهای دیگر است و با شماره مشخص می شود.اسلایدهای بعدی کمی کوچکتر از اسلاید مادر هستند و فاقد شماره هستند وتوسط خط چین به اسلاید مادر متصل هستند که به آن هاMaster Layout  یا آرایش مادرمی گویند.تعداد این اسلایدها معمولا زیاد است و هریک دارای طرح بخصوصی هستند.شما می توانید تعدادی از اسلایدهای آرایش مادر را انتخاب  وآن ها را با Delete کردن حذف نمایید.

برای طراحی و استفاده از یک الگوی خاص برای همه اسلایدها ،اسلاید مادر را را انتخاب کنید .سپس از طریق سربرگ ایجاد شده در بالا تغییرات لازم را ایجاد کنید. به طور مثال اگر خواهان استفاده از فونت خاصی هستید از سربرگ Slide Master در زیر گروه Edit Theme نوع فونت را از لیست Font انتخاب کنید،اگر می خواهید از فونت دل خواه استفتده نمایید گزینه آخر آن یعنی Creat New Theme Fonts   را کلیک کنید تا پنجرا آن باز شود.در این پنجره نوع فونت دل خواه را انتخاب نمایید. بخش Latin Text فونت های مربوط به زبان انگلیسی است و Complex Script مربوط به فونت های زبان دوم مثلا قلم های فارسی می باشد. واژه های Heading جهت استفاده از نوع قلم در تیترها، و Body نوع فونت مربوط به متن ها می باشد.پس از انتخاب فونت ها دگمه Save  را کلیک کنید.پس از این نوع فونت های تایپ شده در تیترها بر اساس دستورالعمل شما می باشد.

شما می توانید پس زمینه اسلاید مادر را تغییر دهید ..حتی می توانید از آرم و یا عکس ها در سربرگ هایی که قبلا راجع به آن ها توضیح داده شده است، استفاده نمایید. مشاهده می کنید درتممام اسلایدهای آرایش مادر این تغییرات اعمال می شوند.پس از اتمام کار در سربرگ Slide Master دکمه Close را کلیک می کنیم یا در پایین صفحه دکمه نمایش معمولی (Normal View) را کلیک می کنیم تا اسلایدها به صورت نرمال در آیند.حال مشاهده می نماییم تغییرات ایجاد شده در اسلایدها اعمال گردیده است.

اگر می خواهید از اسلایدهای مادر بیشتری استفاده کنید از سربرگ  Slide Masterگزینه Insert Slide Master را کلیک کنید.برای اضافه کردن اسلایدهای آرایش مادر Insert Layout را کلیک کنید.

Handout Master: از این گزینه زمانی استفاده می گردد که شما می خواهید  اسلایدهای ساخته شده تان را چاپ کنید. با کلیک کردن آن دستورالعملهای خاص آن در سربرگ ظاهر می شود که در زیر گروه Page Set Up  تنظیمات مربوط به صفحه،جهت صفحه، تعداد صفحات چاپ در صفحه مشخص می شود .

در زیربرگ Placeholders با تیک زدن می توانید جانماهایی در اسلایدهایتان از قبیل سربرگ،پانویس،تاریخ و شماره صفحه ایجاد نمایید.

Notes Master برای مشاهده صفحه مربوط به نوشته های سخنران می باشد.

در زیرسربرگ Show /Hide با تیک زدن Ruler خط کش هایی افقی وعمودی در صفحه اسلاید ظاهر می شود.گزینه Gridline مربوط به خطوط شطرنجی است که در صفحه اسلاید پدید می آید.

View Direction:جهت نوار Outline را  در صفحه اسلاید تغییر می دهد.

Zoom:تنظیمات مربوط به انداز نمایشی صفحه در این قسمت است.شما می توانید با کلیک کردن روی این گزینه بزرگ نمایی مناسب را انجام دهید.مورد Fit to Window اندازه اسلاید را به حالت از پیش تعیین شده در می آورد.

Color/Grayscale: با انتخاب هریک از آن ها ،اسلایدهایتان را از رنگی به طیف های خاکستری یا سیاه و سفید تبدیل می نمایید.

در زیربرگ Window با کلیک روی New Window صفحه جدید دیگری باز می شود. با باز شدن چند صفحه پاورپوینت می توانید طریقه نمایش همه آن ها را به صورت Arrange All یا Cascade و More Split در آورید. گزینه Switch windows برای جابجایی صفحات مورد نمایش صورت می گیرد.

Macros:

 

ذخیره کردن فایل

پس از آن که اسلایدهای مورد نظر را ساختید، نوبت به ذخیره کردن آن می رسد. برای این کار شما از چند راه قادر به انجام دادن این دستور هستید.

1-  از طریق کلیک روی دکمه Office Button و انتخاب دکمه Save

2-  از طریق نوار Ribbon و کلیک روی دکمه Save که به صورت تصویری می باشد.

3-  فشردن همزمان کلیدهای Ctrl+S از صفحه کلید

با اجرای هر دستور پنجره   Save asباز شده و مکان مورد ذخیره را انتخاب کرده و در قسمت File name نام مورد نظر را تایپ می کنیم،در غیر این صورت  فایل شما با اسم از پیش تعیین شده Power Point Presentaion به صورت اتوماتیک ذخیره می گردد.حال دکمه Save را کلیک کرده تا فایل شما ذخیره گردد.اگر می خواهیداز فایل ذخیره شده نسخه ای دیگر با نام دیگر و یا تغییرات جدید داشته باشید از دکمه Save in  استفاده نمایید.

اگر می خواهید از فایل پاورپوینت تنها نسخه نمایشی آن را تهیه نمایید( slide show)، هنگام ذخیره کردن در بخش Save as Type  گزینه PowerPoint Show را انتخاب نمایید.و اگر می خواهید  فایل شما با نسخه قدیمی ترآن یعنی Office 97 ذخیره گردد گزینه Power Point 97-2003 Presentation را انتخاب نمایید.

گاه ممکن است زمانی که پاور پوینت خود را در رایانه دیگری باز می کنید فونت های شما به هم ریخته و متن ها به حالت اولیه مشاهده نمی شوند.توصیه می شود از نوع فونت هایی استفاده کنید که درهمه رایانه ها مشترک هستند،مانند Arial  و... ؛یا به همراه ذخیره پاورپوینت نوع فونت های استفاده گردیده را نیز ذخیره ودر رایانه مورد استفاده کپی کنیم و راه دیگر این است که دکمه Office Button را باز کرده و روی دکمه Power Point Optios کلیک کرده و گزینه Embeded fonts in the file را تیک بزنید.

نکته مهم :

یکی دیگر از مشکلاتی که ممکن است در اسلایدهایی که از عناصری همچون فیلم،صداو... استفاده می نمایید، پیش آید این است که در رایانه دیگر، این عناصر اجرا نشوند،بدین منظور لازم است فایل های ضمیمه آن نیز به همراه پاورپوینت ذخیره گردد(Packege )

بدین صورت عمل نمایید.از دکمه Office Button گزینهpublish  را کلیک کرده و از فهرست باز شده گزینه Package for CD را انتخاب نمایید.پنجره ای باز می شود که اگر می خواهید نوع قلم ها و عناصر دیگر نیز به بسته شما اضافه گردد،دکمه Options را کلیک کرده و از پنجره باز شده  گزینه های Linked files و True Type fonts   Embeddedرا تیک بزنید. برای گذاشتن رمز جهت باز کردن فایل یا ویرایش آن در بخش Password to open each presentation رمز مورد دل خواه برای باز کردن فایل و Password to modify each presentation رمز مورد نظر برای ویرایش فایل وارد کنید و سپس Ok نمایید.پنجره ای برای تایید کردن رمزها باز می گردد که شما با وارد کردن دوباره رمزها از خطای احتمالی می کاهد. حال از پنجره موجود گزینه Copt to folder را کلیک کنید ودر پنجره باز شده در قسمت Location  گزینه Browse را کلیک کرده و آدرس محل ذخیره را مشخص کنید و Ok  کنید.ممکن است از شما جهت ذخیره پیوست فایل کادری باز شود که گزینه Yes را کلیک  کنید.چند ثانیه صبر کنید تا فایل ها ذخیره گردند و به صورت بسته ای کامل در آیند و سپس کلید  Close را کلیک کنید تا خارج شوید.زمانیکه پوشه مورد نظر را باز می کنید یک سری فایل های جانبی می بینید.یکی از مزایای استفاده از این روش علاوه بر مورد ذکر شده در بالا این است که شما قادر به باز کردن اسلایدهایتان در محیطی خواهید بود که برنمامه آن نصب نگردیده است،با انتخاب برنامه PPTVIEW می توانید اسلایدها را اجرا نمایید.

اگر برای اسلایدتان از رمزگذاری استفاده می کنید هنگام باز کردن اسلایدها از شما می خواهد که رمزهای عبور را وارد نمایید،بنابراین از رمز گذاری در صورت لزوم استفاده نمایید. زیرا اگر رمز عبور را فراموش کنید قادر به باز کردن آن از هیچ طریقی نخواهید بود.