10 سالگی وبلاگ

وبلاگ کار و فناوری 92 ، در آذر 98 ، ده ساله شد .

تبریک ماه رمضان

حلول ماه مبارک رمضان مبارک . 

التماس دعا 

برگزاری همایش ناظران تخصصی جشنواره نوجوان خوارزمی در استان آذربایجان شرقی

دست سازه ها

برای مشاهده آثار دانش آموزان در بخش دست سازه های دانش آموزی جشنواره نوجوان خوارزمی در مرحله کشوری ، لطفا کلیک کنید . 

دست سازه های دانش آموزی در مرحله کشوری جشنواره نوجوان خوارزمی 

مصرف گوشت تعديل يا تعطيل؟

 
مصرف گوشت تعديل يا تعطيل؟
بسياري از افراد بر اين باورند كه چون انواع گوشت قرمز تري‌گليسيريد و كلسترول بالايي دارد بايد آن را از برنامه غذايي‌شان حذف كنند. در صورتي كه اگر مصرف گوشت متوقف شود بدن با فقر كلسترول مواجه مي‌شود، در نتيجه براساس مكانيسم طبيعي بدن، آنزيم توليد كلسترول در كبد فعال شده و به توليد كلسترول مي‌‌پردازد و در صورت كمبود شديد اين چربي در خون، احتمال دارد ميزان توليد آن حتي از حد لازم نيز بيشتر و به افزايش كلسترول خون منجر شود. 
 
گوشت گوساله بهتر است يا گوسفند؟
بسياري از خانواده‌ها بر اين باورند كه گوشت گوسفند در مقايسه با گوشت گوساله ارزش تغذيه‌اي بيشتري دارد و چون بافت نرم و لطيفي داشته و طعم و بوي دلچسبي به انواع خوراك و خورش‌هاي سنتي مي‌دهد، فقط گوشت گوسفند را مي‌پسندند و هيچ نوع گوشت ديگري به مذاق‌شان خوش نمي‌آيد. درست است كه گوشت گوسفند موافق‌ترين مزاج را دارد و سرعت هضم آن بيشتر از گوشت گوساله است و بافت نرم و طعم دلچسبي دارد، اما بايد بدانيد گوشت گوسفند و گوساله از نظر ارزش تغذيه‌اي با يكديگر برابري مي‌كنند و ميزان روي، آهن و ويتامين B12 در آنها يكسان است با اين تفاوت كه گوشت گوسفند بسيار چرب و افزاينده كلسترول و تري‌گليسيريد خون است، اما گوشت گوساله علاوه بر آن‌كه كم‌چرب‌تر است در مقايسه با گوشت گوسفند كلسترول پايين‌تري دارد. پس افرادي كه دچار چربي خون بالا، ناراحتي‌هاي قلبي و ديابت هستند بهتر است گوشت گوسفند را از برنامه غذايي‌شان حذف كنند. البته افراط در مصرف گوشت گوساله مي‌تواند سبب تجمع چربي در ناحيه شكم و پهلو و افزايش چربي خون شود. اين را هم بدانيد گوشت گاو در مقايسه با گوساله چاق‌كننده و ديرهضم‌تر است. 
ادامه مطلب 
 
 
ادامه نوشته

اطلاعیه جدید کار و فناوری وزارت


اصلاح كلي كتاب كار وفناوري پايه هفتم در دستور كار قرار گرفت. تاریخ اطلاعیه :  05/11/92

با عنايت به اطلاعات دريافت شده مربوط به كتاب كار وفناوري پايه هفتم وبازديدهاي صورت گرفته از مراكز آموزشي استانهاي مختلف كشور عزيزمان،به اطلاع مي رساند كه بر اساس مصوبه شوراي برنامه ريزي درس كار وفناوري ،اصلاح كلي كتاب كار وفناوري در دستور كار قرار گرفته است كه نتايج اين اصلاحات در اطلاعيه هاي بعدي منتشر خواهد شد

اطلاعیه گروه کار و فناوری وزارت در مورد برگزاری آزمون در درس کار و فناوری هفتم

متن اطلاعیه


برگزاری آزمون کتبی و مسابقات کتبی درس کار و فناوری تاریخ خبر :  02/11/92

مشاهدات  وگزارشاتی مبنی بربرگزاری آزمون های کتبی ازدرس کار و فناوری پایه هفتم   دریافت  شده است .با توجه  به مصوبه  شورایعالی  آموزش  وپرورش برای ارزشیابی درس کار و فناوری که  به همه استان  ها ابلاغ شده است درس کار وفناوری به صورت عملی ارزشیابی  می شود  و فاقد ارزشیابی نظری است.

لذا کسب رتبه در آزمون ها  یا مسابقاتی بر پایه آزمون های کتبی در درس کاروفناوری دارای اعتبار نیست  ونشانگر دور شدن  ازاهداف اصلی درس است  و شایسته است مدیران وگروه های آموزشی دراین رابطه مراقبت های لازم را انجام دهند.

ارزشیابی این درس عملی و براساس فرایند انجام کار و نمونه کارهای انجام شده است. روش مناسب برای سنجش دانش آموزان و فرایند انجام کار متناسب با اهداف درس  است و بررسی عملکرد مدارس و مقایسه آن ها بابرگزاری مسابقات عملی وبازارچه های منطقه ای قابل انجام است.

نظرسنجی از دبیران محترم کار و فناوری

نظرسنجی از دبیران محترم کار و فناوری

با سلام ، در راستای مشکلات اجرایی کتاب کار و فناوری در مدارس ، از همکاران محترم استدعا دارد به سوالات زیر پاسخ دهند :

1) در سه ماهه اول ( پایان آذر ماه ) چه مقدار از کتاب کار و فناوری را تدریس کرده اید ؟

2) آیا مدرسه شما تجهیزات رایانه ای برای اجرای بخش های عملی درس را دارد ؟

3)چنانچه پاسخ سوال دوم منفی هست ، نمره ارزشیابی این بخش را چگونه محاسبه کرده اید ؟

4) آیانمراتی که در کارنامه ثبت خواهد شد ، نمره واقعی دانش آموزان خواهد بود ؟

5) با حذف آزمون کتبی این درس تا چه اندازه موافقید ؟

6)برای تدریس این کتاب ، حداقل چند ساعت در طول هفته پیشنهاد می شود ؟

7) فرم های ارزشیابی برای هر پودمان را تکمیل کرده اید ؟ 

اگر پاسخ منفی هست چگونه نمره پودمانها را محاسبه کرده اید ؟

خوش آمدید

همکاران محترم بشتر موضوعات و بخشنامه های مرتبط با کار و فناوری را در سایت استان درج می کنم .

آدرس سایت   (گروه درسی حرفه و فن و کار و فناوری آذربایجان شرقی)

شیوه نامه روز کارگاه 98-97

شیوه نامه روز کارگاه 98-97

سلام خدمت همکاران بزرگوار

با آرزوی توفیق روزافزون برای تمام همکاران عزیز ، دوستان و دانش آموزان و با تشکر ویژه از تمام همکاران محترم و دوستان عزیزی که در این مدت نزدیک به 6 سال با نکته نظرات و پیشنهادات و انتقادات سازنده همراه بوده اند . به یقین ادعا میکنم که در طول این مدت بهره فراوانی از آموزه های انسانی ، اخلاقی ، علمی و فنی شما دبیران توانمند و همکاران پرتلاش و اندیشمند محترم نصیب اینجانب شده است .در پناه حق 

آنا گونو موبارک

قدمین قویسا گوز اوسته دئیه رم جان آناما

چیخاری یوخدو گوزون تا اولا قوربان آناما

آغاران ساچلارینین هر بیری بیر خاطیره دی

قدرتیم یوخدو یازام شعریله دیوان آناما

آنا گونو بوتون آنالارا موبارک اولسون

آغاز سال 1394 مبارکباد 

ده ویژگی انسانهای خلاق

ده ویژگی انسانهای خلاق

هیچ چیز به اندازه خلاقیت به کامل بودن زندگی انسان کمک نمی‌کند. در واقع، مواردی که ما را از سایر موجودات متمایز می‌کند؛ یعنی زبان، ارزش‌ها، هنر و علم و فناوری در نتیجه خلاقیت و تفکر خلاق بشر است.

خلاقیت، ارتباطی مستقیم با روح و روان و شادمانی فرد و سلامت جسم او دارد. هر وقت، رفتاری خلاق از خود نشان می‌دهیم بیش از هر زمان دیگر احساس سرزندگی می‌کنیم. هیجان یک نقاش از طرح خلاقانه‌اش یا دانشمند از ابتکارش در تولید فناوری جدید را در نظر بگیرید. افراد خلاق تقریبا خود را با هر شرایطی وفق می‌دهند و برای رسیدن به اهداف خود از هر چیزی که در دسترس‌شان است، استفاده می‌کنند. بهترین واژه‌ای که می‌توان با آن افراد خلاق را نامید، پیچیدگی است. آنها تفکر و عمل را در کنار هم دارند؛ دو ویژگی‌ای که در اکثر مردم تک‌تک دیده می‌شود. آنها به جای این که یک نفر باشند، گویی چند نفر در یک کالبد هستند.

لطفا ادامه مطلب را بخوانید.....

مکانهای دیدنی تبریز

مکان های دیدنی شهر تبریز 

ائل گلی

تنها چهار كيلومتر پايين تر از جنوب تبريز واقع شده و مكاني دوست داشتني و پاتوق افراد محلي در تعطيلات آخر هفته مي باشد.

ائل گلی (شاه گلی) تبریز، از گردشگاه های زیبای تبریز است؛ که در جنوب شرقی تبریز بر دامنه تپه ای واقع شده. ایل گلی استخری بزرگ، به شکل مربع به مساحت ۵۴ هزار و ۶۷۵ متر مربع است و در جنوب آن تپه ای وجود دارد؛ که آنرا از بالا تا پایین، همسطح استخر، پله بندی کرده و نهر آبی از آن به سمت پایین روان است.

در مرکز استخر، عمارتی به شیوه سنتی در دو طبقه ساخته شده و اطراف استخر به صورت پارک بسیار زیبا و فرح بخشی درآمده که یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری آذربایجان شرقی در تبریز به شمار می‌رود…

 

 

مقبره شاعران تبریز 

كه به عنوان قبرستان شعرا مشهور است و در آن بيش از 50 شاعر مشهور ايراني ، صوفيان ، دانشمندان و خدا شناسان و عالمان به خاك سپرده شدهاند . در خيابان سقط السلام واقع شده است . افرادي چون اسدي طوسي ، شرواني ، ظهير فريابي ، قطران تبريزي ، محد نسيم مغربي ، هومن تبريزي ، سلمان ساوجي ، قاضي بيضوي و شاعر معروف و معاصر تبريز مرحوم محمد حسين شهريا در اين مكان به خاك سپرده شده اند.

 

خانه مشروطه تبریز

اين عمارت نزديك بازار بزرگ تبريز در خيابان مطهري واقع شده است در طول سالهايي كه به انقلاب مشروطه منجر شد و پس از آن اين خانه به عنوان محل اجتماع رهبران ، طرفداران و جانبداران جنبش مشروطه مانند ستار خان باقر خان ،سقط السلام ، بهاج ميرزا آقا فرشي استفاده ميشد. حاج ولي معمار تبريزي اين ساختمان دو طبقه را در سال 1868 بنا كرد . اين ساختمان اتاق و تالار ها و راهرو هاي متعددي دارد. زيباترين بخش اينن عمارت پنجره هاي سقفي و راهرويي است كه آيينه كاري شيشه كاري شده است.

 

مسجد كبود تبریز 

كه در شمال خيابان امام خميني واقع شده در قرن 15 ميلادي بر اثر يك واقعه زلزله در تبريز از بين رفت.علي رقم ويرانه هاي گسترده اين بنا اخيرا به طرز استادانه اي مرمت و باز سازي شده است . به علت كاشي هاي آبي رنگ كه در نماي بيروني و دروني مسجد به كار رفته به عنوان فيروزه جهان اسلام شناخته ميشود.

 

بازار تبریز، بزرگ ‌ترین بازار سرپوشیده جهان 

بازار تبریز بزرگ ‌ترین بازار سرپوشیده جهان و یکی از شاهکار های معماری ایرانی است. مساحت آن نزدیک به یک کیلومتر مربع است و در دوره قاجاریه ساخته شده است.

 

مسجد جامع تبریز 

این مسجد که در کتب تاریخی نیز از آن عنوان جامع کبیر نام برده شده در همه ادوار تاریخی همواره مسجد جامع شهر بوده و بازار برگرداگرد قرار داشته و دارد.

 

موزه آذربایجان 

 معروف ترین موزه شهر تبریز،موزه آذربایجان  است که در خیابان امام در کنار مسجد کبود( گوی مسجد) واقع شده ‌است و دارای سه طبقه ‌است 

عمارت سنگی شهرداری تبریز

این عمارت توسط آلمان ها ساخته شده است و در مرکز شهر تبریز به عنوان نماد( ساعت قاباغی) خود نمایی می کند

 

ارگ تبریز (علیشاه)

این ارگ یکی از بلندترین دیوارهای تاریخی کشور و نماد شهر تبریز است. این ارگ در مرکز شهر تبریز، در ضلع جنوبی تقاطع خیابان امام خمینی و فردوسی قرار دارد و امروزه فضای پیرامون آن برای برگزاری نماز جمعه مورد استفاده قرار می‌گیرد و مصلای بزرگ تبریز در این مکان احداث شده‌است.ارگ تبریز توسط خواجه تاج‌الدین علی‌شاه بنا شده‌است.

امروزه تنها بخشی از دیوارهای عظیم و محراب بسیار بلند شبستان جنوبی این مسجد برجای مانده‌است که خود موید شکوه و آبادانی آن در گذشته‌است. دیوارهای موجود در حقیقت تشکیل‌دهندهٔ ایوان تاق‌پوش و حمال تاقی استوانه‌ای عظیمی بوده‌است که فضای به‌وجودآمده به‌عنوان شبستان و عنصبر اصلی مسجد علی‌شاه به‌شمار می‌رفته‌است

 

پل کابلی تبریز

پل کابلی در مسیر دروازه به ائل گلی و  به طرف خروجی شهر به سمت اهر

 

 

تله کابین تبریز

تله کابین تبریز در دامنه های رشته کوه عون بن علی معروف به عینالی در شمال تبریز

 

 

  منبع : وبلاگ جغرافیا از نو

 

مولانا و شمس

می گویند:روزی مولانا ،شمس تبریزی را به خانه اش دعوت کرد.شمس به خانه ی جلال الدین رومی رفت و پس از این که وسائل پذیرایی میزبانش را مشاهده کرد از او پرسید: ............

تشخیص سرطان چشم در کودکان به وسیله عکاسی

تشخیص سرطان چشم در کودکان

ترس

کدامین چشمه سمی شد ، که آب از آب می‌ترسد

و حتي ذهن ماهیگیر ، از قلاب می‌ترسد ؟

 

کدامین وحشتِ وحشی ، گرفته روح دریا را

که توفان از خروش و موج از گرداب می‌ترسد

آموزش نرم افزار Av audio  editor بصورت صو تی و تصویری

با تشکر از همکار محترم آقای عطائی که زحمت تهیه  آموزش نرم افزار Av audio  editor بصورت صو تی و تصویری را کشیده اند . جهت دریافت فیلم روی عنوان زیر کلیک کنید .

 آموزش نرم افزار Av audio  editor بصورت صو تی و تصویری 

( مر تبط با کتاب کا رو فنا وری پایه هشتم  )  

فیلم آموزشی (( چرا زنبور عسل خانه خود را به صورت شش ضلعی می سازد .

عرض تسلیت


همه از خداییم و بسوی او بر می گردیم... با نهایت تاسف و تاثر باخبر شدم همکار عزیزمان آقای برزگر دبیر کار و فناوری و نویسنده گرامی وبلاگ وزین بیقراران در غم از دست دادن برادر بزرگوار خود به سوگ نشسته اند. استاد عزیز وظیفه خود می دانم ضایعه فقدان اخوی گرامیتان را خدمت شما و خانواده محترم تسلیت عرض نموده و برای آن عزیز سفر کرده علو درجات الهی را مسئلت نمایم. ان الله یحب الصابرین.

خواندن ذهن از پشت کامپیوتر

لطفا کلیک کنید

http://www.fal.maghsad.com/

یلدا در آذربایجان


آذربایجان را مهد رسوم و آداب و سرزمین فرهنگ ها و عادت ها خوانده اند. دیاری که از هر برگ تاریخ کهنش، و از هر گوشه ی آن، رسمی و عادتی تراوش می کند. رزم و بزم مردمانش همواره از رونق و اعتباری خاص و از حلاوتی دلنشین و خاطره ای ماندگار برخوردار است. لطفا ادامه مطلب را بخوانید

ادامه نوشته

کاهش شتاب در اجرای ساختار 6.3.3 / تدریس آزمایشی کتابهای چهارم ابتدایی و هشتم متوسطه

کاهش شتاب در اجرای ساختار 6.3.3 / تدریس آزمایشی کتابهای چهارم ابتدایی و هشتم متوسطه
کاهش شتاب در اجرای ساختار 6.3.3 / تدریس آزمایشی کتابهای چهارم ابتدایی و هشتم متوسطه معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش از احتمال اجرای آزمایشی پایه چهارم ابتدایی و هشتم متوسطه برای سال تحصیلی آینده خبر داد و گفت: احتمال دارد قطار تحول نظام آموزشی را برای یکسال متوقف کنیم.

علی زرافشان با بیان این مطلب گفت: تحول در نظام آموزشی کشور آنگونه که باید اجرا می شد، انجام نشده است. هدف تحول در نظام آموزشی کشور در گام نخست تحول در محتوا بود نه ساختار.

اجرای 6.3.3 کم اهمیت ترین بخش سند تحول بود

وی افزود: تغییراتی همچون 6.3.3 تصمیم سیاستمدارانی است که تنها  می خواهند حرفهای بزرگ بزنند، اما نظر کارشناسان متفاوت از تصمیمات بزرگ است و بسیاری از کارشناسان آموزش قبل از تغییر ساختار اعلام کردند که به جای تغییر ساختار باید مشکلات محتوایی و نیروی انسانی آموزش و پرورش را حل کرد. اما مسوولان وقت در آموزش و پرورش به هر دلیلی تشخیص دادند که تحول را از ساختار که کم اهمیت ترین موضوع در سند بود، آغاز کنند و نظام آموزشی را به 6.3.3 تبدیل کنند. این در حالی است که زیرنظام های سند، برنامه درسی ملی برای تغییر در محتوا، زیرنظام منابع انسانی، زیر نظام فضا و تجهیزات و زیرنظام مدیریت و راهبردی برای ارتقای کیفیت بود و تغییر ساختار پس از این مراحل باید شکل می گرفت.

کمبود 60 هزار معلم ابتدایی برای اجرای 6.3.3

وی با بیان اینکه در حال حاضر با نگاه کردن به گذشته نمی توان هیچ گره ای را باز کرد، گفت: امروز قطار تحول در آموزش و پرورش در حال حرکت است و باید دید برای حل مشکلات و اشکالات ایجاد شده و کم کردن آسیبها چه تدابیری می توان اندیشید؟

معاون آموزش متوسطه تصریح کرد: برای تغییر ساختار و اجرای 6.3.3 نیازمند 60 هزار معلم ابتدایی بودیم که باید آموزشهای لازم را می دیدند. از سوی دیگر حدود 50 هزار  معلم سال گذشته به دلیل حذف پایه اول راهنمایی بیکار شدند که آموزش و پرورش به آنها اجازه داد تا در مقطع ابتدایی تدریس کنند. اما سوال است که چه تعداد از این افراد حاضر به تدریس در ابتدایی شدند.  این اتفاقات همه در نتیجه اجرای شتابزده طرح بود، به همین دلیل در گام نخست وزیر آموزش و پرورش معتقد بود که باید از اجرای شتابزده طرح ها جلوگیری کرد و ما نیز این موضوع را در دستور کار خود قرار داده ایم.

وی با اشاره به اینکه تا دو سال آینده در مقطع متوسطه دوم پایه اول دبیرستان تا یکسال حذف می شود افزود: حذف پایه اول دبیرستان در دو سال آینده به معنای بی برنامگی برای 50 هزار معلم این پایه است. بنابراین باید از امروز تدابیر و برنامه های لازم را اتخاذ کرد تا بتوان از نیرو و ظرفیت معلمان استفاده مطلوب کرد. به همین دلیل کارگروه بررسی مشکلات حذف یا عدم حذف پایه هشتم را تشکیل داده ایم و تا دو هفته آینده این کارگروه نظر خود را در این زمینه مطرح می کند.

احتمال اجرای آزمایشی پایه هشتم

معاون وزیر آموزش و پرورش در توضیحات بیشتر درباره اینکه آیا درصدد توقف طرح تحول از پایه هشتم برای سال تحصیلی آینده هستید، گفت: هدف ما توقف در طرح نیست، اما معتقدیم کتابهای درسی جدیدالتالیف باید حداقل به مدت یکسال به صورت آزمایشی در مدارس تدریس می شدند، اشکالات آنها گرفته می شد و بعد به شکل سراسری در مدارس تدریس می شد. اما این اتفاق در پایه ششم و هفتم نیفتاد و بعد از مدتی دیدیم که معلمان و دانش اموزان ایرادات بسیاری به محتوای کتابهای درسی گرفتند.

وی ادامه داد: بنابراین معتقدیم که کتاب های پایه هشتم باید حداقل به مدت یکسال به صورت آزمایشی اجرا شود تا اگر در محتوا و مفهوم اشکالاتی وجود دارد، اشکالات برطرف شود. به همین دلیل کارگروه در حال بررسی است که آیا پایه هشتم برای سال آینده به صورت آزمایشی در برخی از مدارس اجرا شود و یا آنکه روند تحول ادامه داشته و کتاب های جدیدالتالیف در پایه هشتم تدریس شود.

کار تالیف کتاب های جدیدالتالیف متوقف نمی شود

زرافشان با بیان اینکه کار تالیف و چاپ کتابهای متوقف نمی شود و تنها ممکن است که کتابهای جدیدالتالیف به صورت آزمایشی در برخی از مدارس تدریس شود، گفت: هنوز تصمیم نهایی در کارگروه گرفته نشده است و پس از اتخاذ این تصمیم قطعاً موضوع را با وزیر آموزش و پرورش در میان می گذاریم و پس از آن نتایج کارگروه را اعلام می کنیم.

وی درباره تغییر محتوای کتابهای چهارم نیز توضیح داد: توقف در ایستگاه پایه چهارم آسان تر از پایه هشتم است. چراکه دانش آموز سه سال اول ابتدایی را در قالب یک دوره طی کرده است. می توان محتوای کتابهای جدیدالتالیف پایه چهارم را تدوین و یکسال به صورت آزمایشی اجرا کرد. اما توقف در ایستگاه پایه هشتم با توجه به تغییر محتوای کتاب هفتم اندکی سخت تر است.

زرافشان در پاسخ به این سوال که اگر کارگروه به این نتیجه رسید می توان در پایه هشتم  توقف ایجاد کرد، چه کتاب درسی سال آینده برای دانش آموزان پایه هشتم در نظر گرفته اید، گفت: هنوز به تصمیم قطعی نرسیده ایم، اما احتمالا از محتوای کتابهای دوم راهنمایی یا سوم راهنمایی قدیم استفاده می کنیم.

وی درباره محتوای کتابهای پایه هفتم نیز گفت: با توجه به آنکه کتابها دوره تدریس آزمایشی را طی نکرده اند بسیاری از معلمان اشکالات زیادی به محتوای کتابها گرفته اند. از نظر معلمان کتابهای عربی، ریاضی، علوم تجربی و زبان انگلیسی پایه هفتم بیشترین اشکالات را در محتوا دارد.


عرض تسلیت

همکار ارجمند جناب آقای بهروزی(مدیریت محترم وبلاگ کار و فناوری هریس)

با عرض سلام و تسلیت خدمت شما و خانواده محترمتان

اینجانب و کلیه همکاران فرهنگی را در غم خود شریک بدانید.

تعطیلی مدارس

امروز 19 آذر مدارس تمامی مقاطع تحصیلی نواحی پنجگانه تبریز در شیفت صبح و مدارس بسیاری از مناطق استان ، به دلیل بارش برف تعطیل می باشد .

اعتماد به خدا

          پاورپوینت     گفتگو با خدا


نمونه سوال

تسلیت شهادت ابا عبد ا... الحسین ( ع )

عالم همه محو گل رخسار حسين است          ذرات جهان درعجب ازكار حسين است

داني كه چرا خانه حق گشته سيه پوش         يعني كه  خداي تو عزادار حسين است