دانش افزایی کار و فناوری
پرسش کاروفناوری هشتم - پروژه کاروفناوری هشتم- تحقیق کنیدکاروفناوری هشتم - بارش فکری کاروفناوری هشتم
پرسش کاروفناوری هشتم - پروژه کاروفناوری هشتم- تحقیق کنیدکاروفناوری هشتم - بارش فکری کاروفناوری هشتم
یکی از دردناکترین وغمانگیزترین رویدادهای جنگ هشت ساله عراق علیه ایران، وقوع بمباران شیمیایی شهر حلبچه کردستان عراق است که در آن هزاران تن از شهروندان کُرد عراقی قربانی سیاستهای رژیم بعث حاکم بر عراق و نسلکشی سازمانیافته دولت عراق شدند. اما چرا بمباران شیمیایی شهر کردنشین حلبچه در استان سلیمانیه در شمال عراق شایسته ی دریافت عنوان یکی از غمانگیزترین و دردناکترین رویدادهای جنگ ایران و عراق است ؟ سلاحهای کشتار جمعی و همچنین سلاحهای شیمیایی دستاورد انسان متمدن و دوره مدرنیته در اروپا و آمریکا است و البته نخستین کاربردهای آن در جنگ به همین مناطق بازمیگردد. بهویژه در جنگ اول جهانی و در سال ۱۹۱۵ این ارتش آلمان بود که علیه نیروهای روسیه تزاری از این جنگافزارها استفاده کرد. بعدها و بهخصوص در جنگ دوم جهانی و نیز در دوران اشغال ویتنام توسط آمریکاییها کاربرد این سلاح ابعاد تازهتری یافت. از همان روزهای آغازین جنگ نیروهای عراقی هیچ تردیدی در استفاده از مواد و بمبهای شیمیایی علیه نیروهای ایرانی از خود نشان ندادند. در سالهای جنگ ایران و عراق بارها ارتش عراق اقدام به استفاده وسیع از این سلاحهای ضدانسانی کرد و با حملۀ شیمیایی علیه اهداف جنگی و غیرنظامی، رکورد استفاده ی متعدد و گسترده از این سلاحها را بهنام ارتش خود ثبت کرد. مناطق عملیاتی جنوب و غرب کشور، شهرها و روستاهای مملو از جمعیت همچون پیرانشهر، سردشت، زرده کرمانشاه و میمک ایلام و… از جمله اهدافی بودند که توسط عراقیها بمباران شیمیایی شدند. ماحصل این اقدامها، کشتار و مجروح شدن هزاران نفر از مردم غیرنظامی و نیروهای نظامی کشور بود. سابقه اولین حمله ثبت شده شیمیایی عراق به ۲۳دی ۱۳۵۹ش بازمیگردد که نیروهای ایرانی را در ۵۰ کیلومتری غرب ایلام، با گلوله ی شیمیایی، مورد حمله قرار داد و شماری را مصدوم کرد. از آن تاریخ تا پایان جنگ، نیروهای عراقی با ۳۵۰۰ بار بمباران شیمیایی حدود ۱۰هزار نفر ایرانی غیرنظامی و نظامی را به شهادت رساندند و دهها هزار نفر زخمی شدند. یکی از فجیعترین اقدامات غیرانسانی صدام حسین در سردشت روی داد. بمباران شیمیایی سردشت جنایتی بود که نیروی هوایی عراق در هفتم تیر ۱۳۶۶ با استفاده از بمبهای شیمیایی چهار نقطه پر ازدحام شهر سردشت (از توابع استان آذربایجانغربی) را هدف قرار داد. در این حمله ۱۱۰ نفر از ساکنان غیرنظامی شهر کشته و هشت هزار نفر دیگر نیز در معرض گازهای سمی قرار گرفتند و مسموم شدند. این نخستین جنایتی بود که طی آن یک شهر و محل سکونت غیرنظامیان در جهان بمباران شیمیایی میشد. سکوت مجامع بینالمللی و وتوی قطعنامههای سازمان ملل متحد در محکومیت این جنایت توسط غربیها موجب شد تا صدام به این روش خود، یعنی استفاده از سلاحهای کشتار جمعی، ادامه دهد. همچنین ارتش عراق از سالها پیش علیه کردهای عراق از جنگافزارهای شیمیایی استفاده کرده بود و از سال ۱۳۶۲ به صورت مستمر حوزههای کردنشین عراق و ایران توسط ارتش عراق مورد هجوم سلاحهای شیمیایی قرار داشت. اما بمباران حلبچه پرده ی تازه و بیرحمانهتری از این سیاست را به تصویر کشید. در سالهای جنگ نیروهای کُرد عراقی که سالها با ارتش عراق درگیر بودند، در کنار نیروهای ایرانی علیه ارتش عراق در جنگ بودند. از همان روزهای آغازین جنگ به رهبری زندهیاد ادریس بارزانی و مسعود بارزانی، نیروهای کرد عراقی در کنار رزمندگان ایرانی قرار گرفته و با جانفشانی علیه نیروهای صدام حسین، وارد درگیری و جنگ شدند. شدت همراهی این نیروها و بعدها اعضای اتحادیه ی میهنی کردستان عراق، به رهبری جلال طالبانی در سالهای میانی جنگ بیشتر میشود. سلسله عملیاتهای متعدد نظامی منظم و غیرمنظم و چریکی موجب وارد آمدن خسارات سنگینی به توان نظامی ارتش و ماشین جنگی عراق میشود. این سالها را میتوان سر آغاز آزادسازی بخشهای کُردنشین شمال عراق از چنگال نیروهای صدام دانست. سیاست « انفال » که به کشته شدن دههاهزار نفر از مردم کُرد عراقی و نسلکشی کُردهای عراقی منجر شد، در همین سالها در پیش گرفته شد. زنده به گور کردن مردم غیرنظامی، کوچ اجباری، بمباران مناطق غیرنظامی و تخریب و تخلیه ی هزاران روستای کردنشین بخشی از این سیاستهای نسلکشی است. متاسفانه درباره « انفال » پژوهشهای مستقل و مستندی به زبان فارسی در دسترس نیست ؛ اما شواهد موجود نشان میدهد در جریان نسلکشی موسوم به « انفال » مساحت زیادی از مناطق کردنشین عراق، آماج حملات گسترده ی زمینی و هوایی ارتش عراق شده و سیاست « زمین سوخته » برای این حملات در دستور کار قرار گرفته است. اوج این نسلکشی در خلال عملیات والفجر۱۰ روی میدهد. رزمندگان ایرانی با یاری نیروهای کُرد عراقی و نیز نیروهای مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق به رهبری آیتالله حکیم موفق میشوند در عمق خاک عراق پیشروی کنند که در نتیجه این عملیات،برخی شهرهای کردنشین از دست نیروهای عراقی آزاد میشود. شهر حلبچه یکی از این مناطق است. متعاقب شکست سنگین ارتش عراق، حلبچه توسط دهها فروند جنگنده عراقی مورد هجوم سنگینی قرار میگیرد. اما در این هجوم استفاده گسترده از بمبهای شیمیایی است که جنایت بیسابقهای میآفریند و هزاران زن و مرد و کودک و پیر و جوان حلبچهای قربانی شیمیاییباران ارتش عراق میشوند.
در طول ۲۴ ساعت، صدها بمب شیمیایی بر فراز حلبچه و روستاهای مجاور ریخته میشود و مردم بیپناه و هر موجود زندهای در منطقه قربانی سیاست سرکوبگرانه نیروهای عراقی میشود. روزهای ۱۶ و ۱۷ مارس ۱۹۸۸ برابر با ۲۶ و ۲۷ اسفند ماه ۱۳۶۶ روزهایی فراموشناشدنی در تاریخ جنگهای مدرن است. در این روزها است که حلبچه قربانی شیمیاییباران نیروهای صدام شد. این روزها، روزهایی است که در میان سکوت مجامع بینالمللی مردم حلبچه قربانی خشنترین روشهای نسلکشی شدند. در این روز حلبچه با همه ساکنانش به معنای واقعی شهید میشوند. پس از بمباران یاری نیروهای ایرانی مستقر در منطقه موجب میشود تا خیل آوارگان بیپناه و زخمیهای بی شمار به سرعت به ایران و مراکز حمایتی و درمانی منتقل شوند. اما شدت بمبارانهای شیمیایی به حدی است که حداقل پنجهزار کشته و هزاران زخمی برجای میگذارد. برخی تصاویر گرفته شده توسط عکاسان ایرانی در آن فاجعه هنوز و پس از ۲۶سال از واقعه گوشههای تکاندهنده از وقایع را برای بیننده تداعی میکند. کودکان جانسپرده بر دامن پدر و مادر، رهگذران افتاده در گوشه کوچهها و… قربانیان خشونت سازمانیافته نیروهای صدام و نیز حامیان وی هستند که با در اختیار گذاشتن مواد شیمیایی زمینه این جنایت بزرگ علیه بشریت را مهیا کردند. جنگ، پدیدهای اجتماعی و البته با درد و رنجهای خاص خود، بخشی انکارناپذیر از حیات تاریخی فرهنگها و جوامع بشری است. در جنگ ایران و عراق نمیتوان بخش یا برههای را بیش از دیگر برههها یا دورهها پر درد و رنج تلقی کرد. در جنگ زیربنای اقتصادی آسیب میبیند ؛ جوانان زیادی قربانی ماشین جنگی میشوند؛ غیرنظامیها و شهرها و روستاها از آتش جنگی در امان نخواهند بود، و لذا یافتن دردناکترین بخش جنگی که صدها هزار تن از جوانان را قربانی کرده و موجب ویرانی دهها شهر و صدها روستا شده است، کاری است غیرممکن. اما بیگمان به دلیل نوع کشتار مردم حلبچه، وضعیت خاص منطقه و تلفات سنگین مردم منطقه، بمباران شیمیایی حلبچه یکی از غمانگیزترین و دردناکترین برهههای جنگ تحمیلی است. اینک سالهای سال از این جنایت هولناک علیه بشریت گذشته است. به جز کردستان عراق، در تهران و گوشه و کنار ایران نیز هر سال، به مناسبت سالروز بمباران شیمیایی حلبچه مراسم و یادمانهای مختلفی برگزار میشود. در همین هفتههای اخیر چند تن از قربانیان و زخمیهای این بمباران برای درمان به ایران اعزام شدند. برای بزرگداشت یاد قربانیان این نسلکشی تاکنون کتابها و مقالات زیادی در ایران منتشر شده است. هنر و موسیقی هم به یاری این همدلیها فراخوانده شده و آثار ماندگاری توسط برخی نخبگان موسیقی ایران همچون کامکارها، بر ماندگاری این تراژدی خونین در دل و جان و وجدانهای بیدار مدد رسانده است. اما متاسفانه با وجود این همراهیهای با ارزش، هنوز در میان آثار پژوهشی و نیز کتابهای منتشر شده درباره ی تاریخ جنگ، اثر محققانه و جامعی در باره بمباران شیمیایی حلبچه منتشر نشده است. جای خالی چنین اثری که بتواند از زوایای مختلف به بررسی این جنایت بپردازد، خالی است. توجه به تاریخ جنگ در خلال همراهی نیروهای کُرد عراقی با نیروهای ایرانی، ابعاد استفاده از مواد شیمیایی در دوره جنگ، چگونگی بمباران، میزان دقیق خسارات و ابعاد آن و نیز پیامدهای این بمباران در آثار تحقیقی و پژوهشی، بعد ناشناخته یا کمشناختهشدهای است که یاری و همت محققان و پژوهشگران را میطلبد. فرآیند یاریرسانی به مجروحان و مصدومان و اسناد تاریخی برجای مانده از این رویداد تلخ، ابعاد دیگری از این حادثه است که انتشار آنها، به روشن شدن ابهامها و ندانستههای تاریخی در این باره کمک وافری خواهد کرد. حلبچه شیمیایی شده بخشی از تاریخ مشترک و خونین ایران با کردهای عراقی است. برای زنده ماندن این بخش از تاریخ و ثبت و ضبط ابعاد آن باید بیش از پیش کوشا بود.
نمایی از گورستانی از کشته شدگان بمباران شیمیایی حلبچه
برگرفته از تارنمای ایرانچهر به نقل از روزنامه ی بهار، شماره ۸۶، شماره ی پی در پی ۲۵۳، روز پنجشنبه ۲۴ اسفندماه ۱۳۹۱، صفحه ۱. ( با ویرایش )
به هاري سور
دنيا خه مه ژيان ژانه
بو شاره که ی به هاری سوور
هيرووشيمای کوردستانه
حه له بچه ی دايکی شاره زوور
کورپه بوچکه به لانکه وا
مندال به سينکی دايکه وا
بو يادی نه ورووژی ئمسال
سووتان و بون به کوو زووخال
مه رچ بی هه مووی به رد و داری
حه له بچه ی تينی رزگاری
ده کينه خه نجه ری توله ی
به ر پيشته ينی کورده واری
برنامه درسی ملی | |
فلزکاری: | |
خط کشی و برشکاری | |
خم کاری | |
سوراخ کاری | |
برق: | |
اجزای مدار | |
تست مدار | |
جریان و ولتاژ با مولتی متر | |
سری موازی | |
لحیم کاری | |
مولتی متر | |
پست الکترونیکی: | |
ورود به پست الکترونیکی | |
ایجاد پست الکترونیکی | |
ایجاد یک نامه الکترونیکی | |
تغییر تنظیمات و خروج از پست الکترونیکی |
بافت: | ||||||||||||||||||||||||||||||||
معرفی لوازم بافت | ||||||||||||||||||||||||||||||||
طرح بافت | ||||||||||||||||||||||||||||||||
رسم نقشه برای بافت | ||||||||||||||||||||||||||||||||
پود گذاری ومراحل آن | ||||||||||||||||||||||||||||||||
بافت شیرازه کیف | ||||||||||||||||||||||||||||||||
بافت بند کیف | ||||||||||||||||||||||||||||||||
اتصال بند به کیف | ||||||||||||||||||||||||||||||||
چندرسانهای (Paint) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
استفاده از نرمافزار Paint | ||||||||||||||||||||||||||||||||
چرخش و برش عکس | ||||||||||||||||||||||||||||||||
تغییر اندازه عکس | ||||||||||||||||||||||||||||||||
ذخیره فایل اصلاح شده | ||||||||||||||||||||||||||||||||
چندرسانهای (photo collage max) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
تهیه آلبوم تصاویر | ||||||||||||||||||||||||||||||||
ادامه پروژه | ||||||||||||||||||||||||||||||||
چندرسانهای (Movie Maker) | ||||||||||||||||||||||||||||||||
وارد کردن محتوا به Movie maker | ||||||||||||||||||||||||||||||||
قراردادن فایلها در استوری برد | ||||||||||||||||||||||||||||||||
حذف کامل برخی بخشها یا صدای آنها | ||||||||||||||||||||||||||||||||
معرفی Timeline و دستور Split | ||||||||||||||||||||||||||||||||
اضافه کردن جلوه | ||||||||||||||||||||||||||||||||
افکتها | ||||||||||||||||||||||||||||||||
ارائه نسخه نهایی | ||||||||||||||||||||||||||||||||
|
پرسش کاروفناوری هشتم - پروژه کاروفناوری هشتم- تحقیق کنیدکاروفناوری هشتم - بارش فکری کاروفناوری هشتم
نتایج تحقیقات صورت گرفته توسط محققان آلمانی نشان میدهد، عصاره ریشه گیاه شمعدانی از قابلیت درمان ویروس اچآیوی-1 بعنوان متداولترین نوع ویروس ایدز برخوردار است. ویروس اچ آی وی به دو نوع ویروس اچ آی وی-1 و ویروس اچ آی وی-2 تقسیم میشود که نوع اول متداولترین نوع ویروس ایدز محسوب میشود.
محققان مرکز تحقیقات بهداشت محیط در مونیخ در تحقیقات خود دریافتهاند، عصاره گرفته شده از گیاه شمعدانی قادر به غیر فعالسازی ویروس اچآیوی-1 و پیشگیری از حمله این ویروس به سلولهای سالم بدن است.این ترکیب از تکثیر ویروس در داخل بدن جلوگیری کرده و از توانایی بالقوه تولید نسل جدید داروهای ضد ویروس اچآیوی-1 برخوردار است.
عصاره ریشه گیاه شمعدانی همچنین از خون و سلولهای بنیادی در مقابل عفونت ناشی از ویروس اچآیوی-1 محافظت میکند؛ این ترکیب باعث مسدود شدن اتصال ذرات اچآیوی به سلولهای بدن شده و از حملات ویروسی جلوگیری میکند.
چند مرحله آزمایش بالینی در آلمان نشان میدهد، عصاره ریشه گیاه شمعدانی برای انسان کاملا ایمن و بدون ضرر بوده و مجوز استفاده در طب گیاهی را دریافت کرده است.پروفسور «روت براک ورنر» سرپرست تیم تحقیقاتی تأکید میکند: حمله عصاره شمعدانی به ویروس کاملا متفاوت از داروهای ضد ویروس اچ آی وی-1 موجود است.
در گام بعدی محققان قصد دارند نتایج این مرحله از تحقیقات و ایمنی این ترکیب در بدن انسان را بدقت مورد بررسی قرار دهند.
دانش پژوهان شیوه نوینی برای تولید سلول های انسولین ساز و در نتیجه درمان دائمی دیابت نوع یک ارائه کرده اند.
مبتلایان به دیابت نوع یک از فقدان سلول های بتا در لوزالمعده که مسئول تولید انسولین است، رنج می برند.اگرچه نظارت بر گلوکز خون و ترزیق انسولین امکان مدیریت بیماری را فراهم می آورد اما یافتن راهی برای تولید دوباره سلول های بتا می تواند راهبرد دائمی تری باشد.
دانشمندان موسسه گلداستون در سان فرانسیسکو با ارائه شیوه ای برای برنامه ریزی سلول های پوستی به سلول های انسولین ساز بتا، امیدی را برای چنین درمانی ایجاد کرده اند.از آنجا که توانایی باززایی این سلول ها محدود است دانشمندان راه دشواری را برای تولید مقادیر زیادی سلول های بتا صرف کردند. اما اکنون به لطف فناوری سلول های بنیادی ، محققان موسسه گلداستون توانسته اند سلول های پوستی را به سلول های بتا تولید کننده انسولین تبدیل کنند.
این گروه با سلول های پوستی مسئول چارچوب ساختاری بافت حیوانی موسوم به فیبروبلاست که از موش های آزمایشگاهی جمع آوری کرده بودند، کار را آغاز کردند.
دانش پژوهان این سلول ها را با ترکیبی از مولکول ها و فاکتورهای برنامه ریزی دوباره تغذیه کرده و این فیبروبلاست ها را به سلول های شبیه سلول های درون پوستی تبدیل کردند؛ سلول هایی که در جنین های بسیار اولیه یافت شده و در نهایت به عضو های اصلی بدن از جمله پانکراس تبدیل می شوند.
آنها با استفاده از یک ترکیب شیمیایی دیگر، این سلول های شبه پوستی را به سلول هایی تبدیل کردند که سلول های شبه پانکراسی اولیه موسوم به PPLC را تقلید می کند.این پژوهشگران می گویند: هدف اولیه ما این بود که دریابیم آیا می توانیم این سلولهای PPLC را به سوی تبدیل شدن به سلولهای بالغ مانند سلول های بتا تحریک کنیم که بتواند به سیگنال شیمیایی درست واکنش نشان داده و از همه مهم تر انسولین ترشح کند.
آنها اعلام کرده اند تجربیات اولیه آنها حاکی از روی دادن این امر در ظروف آزمایشگاهی است.وقتی محققان این سلول ها را به موش های مبتلا به افزایش قند خون که نشانه ابتلا به دیابت است پیوند زدند، تجربه به دست آمده در ظرف آزمایشگاهی تکرار شد.یک هفته پس از پیوند میزان قند خون حیوان روند نزولی گرفت و به تدریج به سطح طبیعی رسید. وقتی این سلول های پیوندی از بدن حیوان برداشته شده محققان روند افزایش فوری قند خون را در این موش ها ثبت کردند.
نکته امیدوار کننده تر وقتی مشخص شد که این گروه از محققان موش ها را 8 هفته پس از پیوند این سلول ها آزمایش و مشاهده کردند که سلول های PPLC به تولید سلول های بتای انسولین ساز عملکردی منجر شده اند.
دانشمندان می گویند این فناوری در سلول های انسانی می تواند به طور چشمگیری شناخت ما را از اینکه چگونه نقص های ژنتیکی در سلولهای بتا منجر به دیابت می شود بالا برده و ما را به درمان های ضروری تر نزدیک کند.نتایج این تحقیقات درنشریه سلول های بنیادی منتشر شده است.
منبع: mehrnews.com
امواج الکترومغناطیسی و پارازیت چه تاثیری بر سلامت انسان دارند؟
امواج الکترومغناطیسی امواجی هستند که توسط حرکت ذرات باردار الکتریکی تولید می شوند. این امواج، تابش الکترومغناطیسی نیز نامیده می شود؛ چرا که بر اثر تابش ذرات باردار الکتریکی به وجود می آیند. این امواج از فضای خالی، هوا و دیگر مواد عبور می کنند.
مطالعات و تحقیقات دانشمندان روی تاثیر امواج الکترومغناطیسی بر سیستم های مختلف زیستی از سال 1935 آغاز شد. نتایج بسیاری از این تحقیقات نشان داد، امواج الکترومغناطیسی با تغییر در توزیع یون ها تاثیراتی بر ارگانیسم موجودات زنده از جمله رشد آنها دارد.همچنین این مطالعات نشان داد بین میدان های الکترومغناطیسی و از بین رفتن کلونی زنبورها در اروپا و آمریکا و همچنین مهاجرت پرندگان ارتباط وجود دارد.
در حالی که جنبه های مثبت فناوری های نوین سبب می شود زندگی انسان مدرن ساده تر شود، اثرات منفی این فناوری ها نیز می تواند به کیفیت زندگی انسان لطمه وارد کند.
بحث و گفت و گو در مورد اثرات سوء امواج الکترومغناطیسی در زندگی انسان، پس از کشف الکتریسیته در قرن 19 همواره وجود داشته است.
سانتريفيوژ چيست؟
طي سال هاي گذشته و همزمان با پيشرفت هايي كه در زمينه استفاده از انرژي هسته اي صورت گرفته است ، مجموعه اي از مفاهيم و عبارات نيز وارد زبان روزمره فارسي شده كه اگر چه بارها در رسانه ها شنيده مي شوند،اما برخي از آنها در اذهان مردم شفافيت چنداني ندارند. يكي از اين عبارات "سانتريفيوژ" است.
سانتريفيوژ انواع و اقسام مختلفي داشته و استفاده از آن در بحث توليد انرژي هسته اي تنها يكي از موارد كاربردي آن است . شايد ساده ترين نوع استفاده از اين تكنيك ، ريختن سبزي هاي شسته شده در سبدي مخصوص و چرخاندن آن با استفاده از دستگيره و خارج نمودن آب اضافي از آنها باشد.
سانتريفيوژ به هر دستگاهي گفته مي شود كه با سرعت زيادي به دور خود چرخيده و در همين حال با استفاده از نيروي گريز از مركز ايجاد شده ، مواد درون خود را نيز به بيرون پرتاب مي كند.
در این قسمت مدار آیفون بی سیم رو براتون گذاشتم تا بتونید با داشتن گوشی های تلفن و ساخت مدار آن به کسانی که پشت در منزل هستند پاسخ دهید یا درب منزل رو باز کنید و ...
مدار از سایت کویر الکترونیک برداشت شده و از طراحان و دست اندرکاران این سایت تشکر می کنم برای دانلود روی لینک زیر کلیک کنید.
برای اولین بار در شهرستان سقز مرکز نوروفیدبک امید با کادری مجرب شروع بکار کرد .
آدرس : سقز ، ساختمان پزشکان ئالان و دیلان ، طبقه دوم ، واحد ۲۱۸، مرکز مشاوره راه نو ، تلفن : ۰۸۷۴۳۲۲۷۴۷۷
در این رابطه بدانیم که نوروفیدبک چیست و چگونه کار میکند :
در نوروفيدبک سنسورهايي كه الكترود ناميده ميشوند بر روي پوست سر بيمار قرار ميگيرند. اين سنسورها فعاليت الکتريکي مغز فرد را ثبت و در غالب امواج مغزي (در اغلب موارد به شکل شبيهسازي شده در قالب يک بازي کامپيوتري يا فيلم ويدئويي) به او نشان ميدهند. در اين حالت پخش فيلم يا هدايت بازي کامپيوتري بدون استفاده از دست و تنها با امواج مغزي شخص انجام ميشود.
به اين شکل فرد با ديدن پيشرفت يا توقف بازي و گرفتن پاداش يا از دست دادن امتياز و يا تغييراتي که در صدا يا پخش فيلم به وجود ميآيد، پي به شرايط مطلوب يا نامطلوب امواج مغزي خود برده و سعي ميکند تا با هدايت بازي يا فيلم، وضعيت توليد امواج مغزي خود را اصلاح کند (مثلاً اگر قرار است فرد موج آلفاي خود را کاهش دهد بازي در صورتي پيش ميرود که موج آلفا از يک حد مشخص شدهاي کمتر باشد).
نوروفيدبک در واقع يک فرايند آموزشي است که در آن مغز خودتنظيمي را فرا ميگيرد. در طول آموزش، فعاليت مغز توسط اداره هشيار و ناهشيار توجه كنترل ميشود. يادگيري هشيارانه زماني اتفاق ميافتد كه فرد در مييابد كه چطور سيگنال فيدبك به توجه و وضعيت ذهني او ارتباط پيدا ميكند.
قسمت عمده يادگيري در سطح ناهشيار اتفاق ميافتد، جائيكه مغز تدريجاً ميتواند بصورت مستقيم و خودكار سيگنال فيدبك را كنترل كند. مهارتهاي جديد كه بصورت آگاهانه و نا آگاهانه بدست آمدهاند در طول آموزش دروني ميشوند و بطور خودكار به فعاليتهاي روزانه فرد منتقل ميشوند. اين کار درست مانند يادگرفتن رانندگي است. همانطور که رانندگي پس از يادگيري کامل به صورت يک سري اعمال خودکار در ميآيد و هيچگاه فراموش نميگردد، مهارتهايي نيز که مغز در طي آموزش نوروفيدبک فرا ميگيرد ماندگار خواهند بود.