چگونگی انجام تحقیقات و کارهای عملی حرفه و فن

1ـ   برای انجام کار عملی و یا تحقیق به صورت گروهی، در زمان و فرصت مناسب دو بار از تک تک اعضای گروه دعوت به کار نمایید. با هم درباره انجام کار مشورت و وظایف را بین خود تقسیم نمایید. در صورت عدم همکاری تعدادی از اعضا، شما با دیگر افراد گروه نسبت به انجام کار عملی و یا تحقیق اقدام نمایید تا زمان انجام کار را از دست ندهید. به یاد داشته باشید که در کارهای گروهی یا تحقیق­ها هیچ یک از اعضا، سرگروه نیست. پس منتظر دیگران نباشید و کار را شما شروع کنید. دبیر در هنگام ارزشیابی کارهای عملی، چگونگی همکاری اعضای گروه را بررسی و به هر فرد امتیاز مناسب خواهد داد.

2ـ   در ابتدای کار عملی یا تحقیق خود، صورت کامل سئوال را از روی کتاب با صفحه دقیق آن بنویسید. سپس نام کلیه اعضای گروه خود را نوشته و در خط دیگر نام کسانی را که در انجام کار عملی و یا تحقیق فعال بوده­اند، مجددا بنویسید. کل تحقیق خود را حداکثر در یک صفحه A4 خلاصه کنید. اگر باز هم مطلب مفید داشتید، پشت همان برگه A4 بنویسید. به هیچ عنوان برگه را کوتاه نکرده و یا از برگه­های غیر A4 استفاده نکنید.

3ـ   اکثر کارهای عملی یا تحقیق­ها دارای کلمات مشکل، اشکالات تایپی، مطالب زاید، کلمات ناآشنا، تلفظ­های سخت، عبارت­های انگلیسی و ... هستند. بنابراین این کلمات را اصلاح و به جای آن­ها از کلمات ساده­تری استفاده کرده و یا درباره آن­ها اطلاعات کافی کسب کنید. در غیر این صورت آن­ها را از کار عملی یا تحقیق خود حذف نمایید.

4ـ   حتما در کار عملی یا تحقیق خود از تصاویر، نمودار، جدول، نقشه، چارت و ... استفاده کنید. این افزودنی­ها کار عملی یا تحقیق شما را معتبرتر، دقیق­تر، گویاتر و قابل فهم می­نماید.

5ـ   شاید جمع کل کار عملی یا تحقیق شما از منابع مختلف شامل چندین برگه شود. از آن جایی که ارائه همه آن­ها در زمان محدود کلاس نمی­گنجد و از حوصله دیگر دانش­آموزان خارج است، باید آن­ها را خلاصه کنید. لذا مطالب زاید را حذف و فقط مطالبی را که با موضوع کار عملی یا تحقیق شما مرتبط هستند، نگاه دارید.

6ـ    کارعملی یا تحقیق را قبل از ارائه در کلاس به همه اعضای گروه داده تا آن را روخوانی کرده، مطالعه و فرا بگیرند. همچنین چندین بار آن را آزمایش کنید تا در هنگام ارائه در کلاس، دچار مشکل نشوید.

7ـ   هر کار عملی یا تحقیقی فقط یک هفته مهلت دارد. لذا انجام آن را به لحظات آخر موکول نکنید. پس از ارائه کار عملی و یا تحقیق در کلاس، اگر دبیر نیاز بداند، یک هفته دیگر برای رفع اشکالات آن، به شما مهلت خواهد داد.

8ـ   کار عملی یا تحقیق باید از منابع مختلف از جمله کتاب­ها، اینترنت، رادیو، تلویزیون، روزنامه، افراد آگاه و مطلع و ... باشد. در انتهای کار عملی یا تحقیق کلیه منابع خود را نام ببرید. نام کتاب­ها، نویسنده آن­ها، آدرس سایت­ها، نام برنامه­های رادیویی و تلویزیونی، زمان پخش این برنامه­ها، نام اشخاص آگاه و مطلع، میزان تحصیلات و شغل آن­ها، منابع کار عملی یا تحقیق شما را بیان می­کنند.

9ـ      کارهای عملی یا تحقیق­هایی که به صورت تایپی بوده، خلاصه نشده و دست­نویس نباشند، فاقد ارزش خواهند بود.

10ـ  پس از آن که دبیر کار عملی یا تحقیق شما را ارزشیابی نمود، از آن یک کپی برای خود تهیه کرده و آن را به دیگر اعضای گروه تحویل دهید تا آن­ها نیز چنین کنند. هر نفر باید یک نسخه از کار عملی یا تحقیق را در پوشه کارهای عملی خود نگاه داشته و دور نام خود در آن نسخه خط بکشد.

نکته­های ابتدای سال

1ـ   هر دانش­آموز موظف است نسبت به تهیه یک دفتر حداقل 60 برگی اقدام نماید. در این دفتر از سمت راست نکته­های ابتدای سال و خلاصه درس­ها نوشته می­شود و از سمت چپ تمرین­ها. وسط دفتر نیز به عنوان چک­نویس خواهد بود. دفتر حرفه و فن به عنوان اولین کار عملی، 12 نمره خواهد داشت.

2ـ   هر دانش­آموز موظف است برای نگه­داری مرتب کارهای عملی خود یک پوشه تلقی دارای دکمه جفتی تهیه کند. این پوشه نیز به عنوان دومین کار عملی، 12 نمره خواهد داشت.

3ـ      کلیه سئوالات و فعالیت­های کتاب توسط مداد و با یکی از نمادهای زیر علامت­­گذاری می­شوند. معنای هر نماد به قرار زیر است:

·  تیک: فعالیت و یا سئوالی که با این علامت مشخص می­شود باید در دفتر حرفه و فن به عنوان تمرین با خودکار از سمت چپ نوشته و پاسخ مناسب با مداد به آن داده شود. پس از بررسی تمرینات در کلاس پاسخ درست و کامل آن ارائه می­شود که باید با خودکار در دفتر نوشته شود.

·  فلش دوطرفه: هر فعالیت و یا سئوالی که با این علامت مشخص می­شود، یک کار عملی خواهد بود که باید به صورت فردی یا گروهی انجام گردد.

·   فلش شکسته یا Enter: پاسخ چنین سئوالاتی را به صورت کوتاه و در کتاب با مداد خواهیم گفت.

·   فلش رو به بالا یا فلش رو به پایین: پاسخ چنین سئوالاتی در داخل متن کتاب و قبل از آن سئوال یا بعد از آن سئوال وجود دارد.

·   پاپیون : این سئوال­ها یا فعالیت­ها نیازی به پاسخ یا انجام ندارند.

 

4ـ   هر جلسه از تعدای از دانش­آموزان و به صورت تصادفی درس پرسیده می­شود. بنابراین لازم است هر جلسه با آمادگی کامل در کلاس حاضر شوید.

5ـ   هر دانش­آموزی که یک یا چند جلسه غیبت داشته باشد موظف است تکالیف و تمرین­های درسی را از دوستان خود پرسیده و یا از وبلاگ استخراج کند و قبل از حضور در کلاس آن­ها را انجام دهد.

6ـ    هر برگه امتحانی باید به رویت ولی دانش­آموز رسیده و توسط آن­ها امضاء گردد. سپس دانش­آموزانی که نمره آن­ها در امتحان کم­تر از 6 می­باشد باید نسبت به نوشتن کلیه سئوالات با جواب صحیح در یک برگه A4 و یا پشت برگه امتحانی اقدام نموده و آن را در پوشه کارهای عملی خود قرار دهند.

7ـ      سئوالات کلاسی و سئوالات امتحانی از همه قسمت­های کتاب، خلاصه درس­ها، تمرینات و فعالیت­ها خواهد بود.

8ـ   دانش­آموزان نباید در کتاب خود از خودکار و در برگه­های امتحانی از خودکار قرمز و یا مداد استفاده نمایند. در دفتر نیز استفاده از خودکار قرمز فقط برای خط­کشی، شماره­گذاری، علامت­گذاری و ... خواهد بود.

9ـ      حضور اولیاء در مدرسه و پی­گیری مستمر وضعیت درسی دانش­آموز خود، دارای نمره ارزشیابی خواهد بود.

وبلاگی برای استفاده دانش­آموزان و نیز اطلاع اولیاء آن­ها در زمینه روش و محتوای آموزشی درس حرفه و فن به آدرس www.Student-Herfeh.blogfa.com ایجاد شده است که لازم است دانش­آموزان و اولیاء آن­ها با آن در ارتباط باشند. این وبلاگ دارای نکته­های مهم کتاب، خلاصه درس­ها، فهرست محتویات دفتر و پوشه کارهای عملی، فهرست کارهای عملی، روش و نمونه کارهای عملی و ... می­باشد.

برنامه روزانه یک تنبل اینترنتی

روانشناسي هديه دادن گلهای مختلف

روانشناسي هديه دادن گلهای مختلف


گروه اینترنتی شمیم وصل


در تمام کشورها برای اینکه عاشق و معشوق بتوانند احساسات خود را به یکدیگر منتقل کنند از راههای زیادی استفاده می کنند با صحبت کردن ، نامه نوشتن ، نگاه کردن .... اما معمولترین روش استفاده از گل است
خود واژه ی گل سمبل عاشقی می باشد .اما بد نیست با نشانه های تمام گل ها قدری آشنا بشوید تا اگر موقعی خواستید احساس خود را به عاشق یا معشوق خود عرضه کنید بدانید تا چه گلی را هدیه کنید یا گلی را که هدیه گرفته اید چه معنا و مفهومی دارد:

گل مریم: نشانه نجابت و پاکی معشوق است و اگر عاشقی آن را تقدیم معشوق نماید، می خواهد بگوید که به عفت و عشق او اطمینان کافی دارد

گل یاس: نشانه آنست که عشق و دوستی باید دو جانبه باشدوگرنه بی ثمر است و علامت آن است که عشق عاشق اگر از جانب معشوقه پذیرفته نگردد او را ترک می نماید و فراموشش می نماید

گل زرد: نشانه ای است بر احساسات تنفر آمیز عاشق نسبت به معشوق خویش

گل بنفشه: نشانه آنست که عاشق از دلدارش می خواهد با او مهربان باشد او را دوست بدارد و در رنج و شادمانیش شریک و سهیم باشد

گل یخ: نشانه ای است بر نا امیدی و رنج عشق

گل نرگس: نشانه ای است بر شوریدگی عاشق که از معشوقه می خواهد با او یکرنگ باشد

گل لاله: نشانه آنست که عاشق حاضر است در راه معشوق از جان خویش هم بگذرد و هرچه که او بخواهد انجام دهد

گل میخک: نشانه آنست که عاشق قلب خودش را که بهترین هدیه هاست به معشوق ز جان گرامی تر تقدیم می کند

گل نسترن: نشان آنست که عاشق از خیانت معشوق به تنگ آمده و دلش می خواهد از او که عشق را با هوس مخلوط کرده است بگریزد

گل مروارید: نشانه ای است بر آخرین حرف های دل عاشق و آخرین ناله های قلب دیوانه اش

گل شقایق: نشانه ای است از عشق شور انگیز عاشق به معشوق و نشانه ی تپیدن های قلب اوست در آرزوی دیدار معشوق

گل سرخ : نشانه عشق آتشین است عشقی که عاشق می خواهد خود را در میان شعله هایش قربان معشوق نماید

گل اطلسی: را هر که برای معشوق بفرستد از او می پرسد که آیا او را دوست دارد یا نه

گل بید مشک: نشانه آنست که عاشق کینه معشوقه بی وفا را به دل نمی گیرد و با فرستادن شاخه ای از این گل به او می گوید من تو را می بخشم زیرا گناه از من و سرنوشت من است

گل ناز: نشانه آنست که عاشق در عین حال که ناز معشوقه را دوست دارد دلش می خواهد او فسونگری را کم کند و به سوی وی روی آورد.

گل مرزنگوش: نشانه نفرت عاشق و نفرین اوست که برای معشوق می فرستد

گل شب بو : نشانه آنست که عاشق از معشوق خود تمنای بوسه دارد و از دور او را می بوسد


گروه اینترنتی شمیم وصل

تعداد شاخه گل ها نشانه چیست؟

گروه اینترنتی شمیم وصل

گل ها به دلیل تنوع نامحدودشان در هر شرایطی معانی ویژه و خاصی داشته و تاثیر جاودانه ای بر هدیه شوندگان خود دارند. آگاهی از معانی رنگ گل ها، تعداد شاخه های گل در یک دسته و غیره می تواند ما را در اهدای درست و افزایش تاثیرگذاری آنها یاری دهد. فراموش نکنید که لازم نیست حتما منتظر موقعیت و اتفاق خاصی برای هدیه گل به کسانی که دوستشان دارید باشید، در حقیقت گل هدیه ایست که اگر به صورت غیر منتظره تقدیم شود ارزش بیشتری دارد

گروه اینترنتی شمیم وصل

معنی تعداد شاخه گل ها بصورت کلی:
در یک دسته

1 شاخه گل: نشانه توجه یک فرد به طرف مقابل
3 شاخه گل: نشانه احترام به طرف مقابل
5 شاخه گل: نشانه علاقه و محبت به طرف مقابل
7 شاخه گل: نشانه عشق

گروه اینترنتی شمیم وصل

معنی تعداد شاخه گل های رز در یک دسته

1 شاخه رز: یک احساس عاشقانه فقط برای تو
3 شاخه رز: دوستت دارم
5 شاخه رز: بی نهایت دوستت دارم
12 شاخه رز: عشق ما به یک عشق دو طرفه تبدیل شده است
36 شاخه رز: احساس وابستگی رمانتیک
99 شاخه رز: عشق من برای تو جاودانه و تا ابد می باشد
365 شاخه رز: هر روز سال به تو می اندیشم و دوستت دارم

همچنین 10 شاخه گل لاله عموما به نشانه یک عشق بی نظیر بکار برده می شود


گروه اینترنتی شمیم وصل

معنی رنگ رزها:

رز قرمز: رز قرمز کم رنگ به نشانه«دوستت دارم» می باشد و رز قرمز پر رنگ به معنی زیبایی بی انتهاست

رز زرد: امروزه رز زرد به معنی شادی و خوشحالی می باشد ولی در گذشته رز زرد معنی کاهش میزان علاقه و وفاداری را داشت

رز سفید: رز سفید به معنی عشق روحانی و پاک است و در دسته گل عروس به معنی احساس عاشقانه شادی آور می باشد

رز ارغوانی: این رز به معنی تمایل و اشتیاق فرد به طرف مقابل است و رز نارنجی به معنی «من فریفته و دلباخته تو هستم» می باشد

رز معطر: بدین معنی است که عشق در نگاه اول بوجود آمده است

رز صورتی: رز صورتی کم رنگ به معنی تحسین، ستایش، وقار و شایستگی و زیبایی می باشد و رز صورتی پر رنگ به معنی تشکر از طرف مقابل است

گروه اینترنتی شمیم وصل



گروه اینترنتی شمیم وصل

علی ابن ابیطالب : بوسیدن فرزند ، رحمت و محبت است

برگرفته از سایت شمیم وصال

کاریکاتوری از خلیج فارس

رازهای زنبور عسل

مقدمه

زنبور عسل (Apis mellifera) از راسته نازک بالان (Hymenoprera) است. زنبور عسل قسمت های دهانی جونده و مکنده، هر دو را داراست. دگریسی آن کامل است و به طور دسته جمعی زندگی می کند و شامل سه دسته هستند.

1- ملکه (Queen) که تخم می گذارد.

2- نرها (prones) کارشان فقط بارور کردن ملکه های جدید است.

3- کارگرها (Worker) که ماده عقیم هستند و اغلب انواع متعددی دارند.

کندوی زنبور عسل یا به صورت جعبه های مکعبی به ابعاد 50 cm که کندوی modem می گویند و یا به صورت سبد که کندوی بومی می گویند.

زنبور عسل در قرآن

کلمه نحل به معنی زنبور عسل در آیات 68 و 69 سوره نحل در جزء 14 قرآن کریم آمده است. در تفسیر آیه 68 چنین آمده است: پروردگارت به زنبور عسل وحی فرستاد! در اینجا لحن قرآن به طرز شگفت انگیزی تغییر می یابد، در عین ادامه دادن بحث ها در زمینه نعمت های مختلف الهی و بیان اسرار آفرینش در این سوره، سخن از زنبور عسل و سپس خود عسل به میان می آورد. اما شکل یک مأموریت الهی و الهام مرموز که نام وحی بر آن گذارده شده است. نخست می گوید: «و پروردگار تو به زنبور عسل، وحی کرد که خانه هایی از کوهها و درختان و داربست هایی که مردم می سازند انتخاب کن.»

* نخستین مأموریت زنبوران در این آیه، خانه سازی ذکر شده است. این شاید به خاطر آن است که مسئله مسکن مناسب، نخستین شرط زندگی است و به دنبال آن فعالیت های دیگر، امکانپذیری است.

* در آیه 69 سوره «نحل»، دومین مأموریت زنبور عسل شروع می شود. قرآن می فرماید: «ما به او الهام کردیم که سپس از تمام ثمرات تناول کن و راههایی که پروردگارت برای تو تعیین کرده، به راحتی بپیما.»

سرانجام، آخرین مرحله مأموریت آنها را به صورت یک نتیجه، این چنین بیان می کند، «از درون زنبوران عسل، نوشیدنی مخصوص خارج می شود که رنگ های مختلفی دارد.» نهفته است، جالب این که دانشمندان از طریق تجربه به این حقیقت رسیده اند که زنبوران به هنگام ساختن عسل آن چنان ماهرانه، عمل می کنند که خواص درمانی و دراویی گیاهان کاملاً محفوظ مانده و به عسل منتقل می شود.

* و در ماجرای برنامه زندگی زنبور عسل و ارمغانی که آنها برای جهان انسانیت می آورد، که هم غذاست و هم شفا و هم درس زندگی، نشانه روشنی از عظمت و قدرت پروردگار است، برای جمعیتی که می اندیشند.

ساختمان مورفولوژیکی زنبور عسل

* بدن زنبور عسل به طور متراکم از موهایی پوشیده است که دارای تارهای (Barbs) جانبی کوتاهی است. و به راحتی دانه ها گرده را می گیرند. در چشم های مرکب و پاها، موهای صاف وجود دارد پاهای جلویی در حاشیه ساق (tibia) موهای راست و خشن و کوتاهی را دارد و برای تمیز کردن چشم ها از گرده گل به کار می رود و برس چشمی (Eye bursh) می گویند.

* بالهای زنبور در هنگام پرواز به وسیله قلاب هایی به هم درگیر می شوند و یا بال به نظر می رسند. و نوک این بالها مسیر شکل را طی می کند. ممکن است 400 بار در ثانیه مرتعش شوند. آرواره های زیرین mandibles در کارگران صاف برای جمع آوری گرده و ساختن شاخه ها به کار می رود. آرواره های بالایی maxillae مانند قاشقک های طویلی بوده و برای جمع آوری گرده های گل به کار می رود.

* لب تحتانی تبدیل به خرطوم شده و ضمایم حسی بی (Cabialplas) در اطراف آن قرار دارد. مایع شهد در اثر عمل مکنده حلق به درون چینه دان بزرگ یا معده عسل (Money Stomash) کشیده می شود. چهار لب مثلثی دریچه ای را درست می کند و از ورود عسل به معده جلوگیری می کند. بجز موقعی که جهت تغذیه مورد نیاز است. روده زنبور عسل باریک و دراز است. و تقریباً به 100 لوله کوچک، مالپیکی اتصال دارد و روده راست، بزرگ است و به مخرج ختم می شود. در انتهای بدن سوزن وجود دارد که فقط در کارگرها و ملکه ها دیده می شود. حس بویایی در زنبوران عسل بسیار قوی و تیز است و چشم ها دارای تعداد فراوانی واحدهای بینایی است و دارای مغز نسبتاً بزرگ  است: زنبوران عسل لقادر به تشخیص رنگ قرمز و سیاه از هم نمی باشند.

گونه و نژادهای زنبور عسل

1- زنبور هندی (Apis Indiea)

2- زنبور درشت (Apis drostata)

3- زنبور ریز (Apis florae)

4- زنبور عسل معمولی (Apis mellifera)

محصولات زنبور عسل و نحوه گردآوری آنها

می توان به شهد یا عسل و گرده زنبور عسل ویژه «موم» که از صمغ ها به وجود می آید، اشاره کرد. گرده زنبور عسل دارای انواع مواد الی و ویتامین ها م یباشد. گرده شامل قندهای احیا کننده می باشد که در گل 31% در گروه کربوهیدرات وجود دارد. میزان متوسط پروتئین گروه حدود 22% است و تمام اسیدهای آمینه ضروری مورد نیاز انسان در ترکیب پروتئینی دانه گروه وجود دارد. عصاره اتری گروه حاوی چربی ها و روغن ها، پیگمان ها، دونین ها، ویتامین ها و هورمون رشد می باشد. گروه حاوی 13 نوع اسید چرب و دو استدول عمده به نام های 24- متیلن کلسترول و «بی سی توسترول» است. برای جمع آوی دانه گرده می توان از تله گرده، استفاده کرد، ولی این کار توصیه نمی شود، چون جمعیت زنبورها را تضعیف می کند.

بعضی از مصارف گرده زنبور عسل

دانه گرده در پزشکی اهمیت خاصی دارد. در درمان بیماری های پروستات و آلرژی و در حال بی اشتهایی از داروهایی که از دانه گرده ساخته می شوند، استفاده می کنند. دانه گرده به عنوان مکمل غذایی به کار می رود و از آن در رفع چین و چروک و لکه های صورت استفاده می گردد.

از داروهای مشهور می توان به Prostaflor, Ofilorex اشاره کرد.

نیش زنبور

از نیش زنبور عسل به علت خاصیت قلیایی و اسیدی بودن آن در درمان بیماریها، استفاده می کنند.

تولید مثل 

در کارگرها تنها اثری دیده می شود ولی در ملکه به خوبی توسعه یافته است. ملکه جوان 6 روز بعد از بیرون آمدن، با یک زنبور نر جفت گیری می کند، اندام های جفت گیری نر پاره شده و در کیسه تناسلی ماده باقی می ماند و تا اینکه بعد از بازگشتن به کندو، کارگرها آن را از بین می برند. اسپرماتورزوئیدهایی که بدین صورت در کیسه ذخیره اسپرم، جای می گیرد، به کار همه تخم های لقاح یافته ای که ملکه خواهد گذاشت، بکار می رود. تخمدان های ملکه پر شده و شکم را پر می کند و ظرف دو روز، شروع به تخم گذاری می کند.

* از تخم های لقاح نیافته ، زنبورهای نر (هاپلوئید 16 کروموزوم) و از لقاح یافته ها، زنبورهای ماده (دیپلوئید و  دارای 32 کروموزوم) تولید می شود. تخم ها تبدیل به لارو کرمی شکل کوچک فاقد پاها و چشم می شوند و از ژله شاهانه که توسط غده های حلقی کارگران جوان تولید می گردد، تغذیه می کنند. ولی لاروهای ملکه بیشتر به تغذیه شاهانه می پردازند و به همین جهت با سرعت زیاد بزرگ و تمایز می یابند.

* دم لارو چندین بار، پوست اندازی می کند روی سلول بوسیله موم پوشیده می شود. و لارو در داخل آن قرار گرفته و شفیره نام دارد و دگردیسی را کامل نموده و به کمک آرواره های زیرین، سرپوش حجره را پاره کرده و به شکل یک نوزاد جوان بیرون می آید. بعد از عمل جفت گیری زنبوران نر، به بی غذایی می افتند و می میرند.

 

بخش دانش و فناوری سایت تبیان

شمای فنی و حقیقی قطعات الکتریکی

 شمای فنی لامپ

     شمای فنی فیوز

             شمای فنی کلید یک پل

             شمای فنی کلید دو پل

                 شمای فنی پریز

                      شمای فنی جعبه تقسیم

            شمای حقیقی لامپ

               شمای حقیقی فیوز

                 شمای حقیقی کلید یک پل

            شمای حقیقی کلید دو پل

                 شمای حیقی پریز

               شمای حقیقی جعبه تقسیم

 

خلاصه درس واحد یک ـ فناوری و سیستم ـ مرحله یک ـ پایه سوم

ویژگی­های انسان

1ـ قدرت تفکر: در اسلام یک ساعت تفکر از هفتاد سال عبادت بی­تفکر ارزشمند­تر است.

2ـ تحقیق، 3ـ جستجو، 4ـ کاوش در امور پدیده­ها: پاسخ­دادن به سئوالات بی­شماری که در ذهن انسان وجود دارد با این سه ویژگی ممکن است.

5 ـ تفکر خلاق یا قدرت خلاقیت: با استفاده از این ویژگی انسان می­تواند کارهای زیر را انجام دهد:

الف ـ حل بسیاری از مسائل و مشکلات زندگی خود.

ب ـ اختراعات زیاد

ج ـ اکتشافات بسیار

 

انسان برای پاسخ­دادن به سئوالات بی­شماری که در ذهن خود دارد، کارهای زیر را انجام می­دهد.

الف ـ گردآوری اطلاعات

ب ـ دسته­بندی اطلاعات

ج ـ تجربه

د ـ آزمایش

هـ ـ نتیجه­گیری

 

راه­های پرورش قدرت تفکر و قدرت خلاقیت

1ـ شرکت­کردن در کارهای گروهی

2ـ شرکت­کردن در بحث­های گروهی

3ـ ....

بیان ایده­های افراد باعث فعال­شدن دیگر اعضاء شده و هر کس سعی می­کند ایده جدیدتر و بهتری ارائه دهد.

 

تعریف مشکل: هر سئوالی که انسان نزد خود (از خود) مطرح می­کند و جوابش را نمی­داند.

 

مراحل تفکر انسان در حل مشکلات

1ـ احساس وجود مشکلی <<< (احساس نوعی انگیزه قوی) <<< تشویق انسان به حل مشکل

2ـ جمع­آوری اطلاعات و مدارک پیرامون مشکل >>> برای روشن­شدن و فهمیدن دقیق مشکل

الف ـ نگه­داری اطلاعاتی که برای شناخت و حل مشکل مناسب­اند.   ب ـ کنار گذاشتن اطلاعاتی که نامناسب­اند.

3ـ فرضیه­سازی: راه­های پیشنهادی و احتمالی که برای حل مشکل به ذهن می­رسند. فرضیه­ها یا درستند و یا غلط.

4ـ ارزیابی فرضیه­ها: الف ـ تجربه و آزمایش فرضیه­ها   ب ـ بررسی عمیق و بحث پیرامون آن­ها

هدف از ارزیابی فرضیه­ها <<<  (با توجه به اطلاعات و مدارک موجود) <<<  برای اطمینان از درستی آن­ها برای حل مشکل

کنارگذاشتن فرضیه­ها <<<  علت: زمانی که فرضیه­ای با اطلاعات و حقایق درباره مشکل هماهنگ و متناسب نباشد.

5ـ اطمینان به صحت فرضیه­

الف ـ گردآوری مدارک واسناد دیگر برای رسیدن به نکات تازه

ب ـ انجام آزمایش برای اطمینان از صحت فرضیه

خلاصه درس واحد یک ـ فناوری و سیستم ـ مرحله دو ـ پایه سوم

تعریف فناوری

تولید ابزار، ایجاد روش­های نو، حل مسائل و مشکلات زندگی با استفاده از قدرت فکر و قدرت خلاقیت انسان

 

وسایل یا تمهیدات لازم برای تولید محصولات فناوری: دانش، مهارت و فکر نو

 

اصول فناوری

1ـ انتخاب مواد اولیه و تغییر مواد اولیه   (اصل اساسی)

الف ـ لزوم اطلاعات کافی درباره ویژگی­های مواد برای تولید محصول

ب ـ تغییر مواد خامی که در طبیعت وجود دارند با استفاده از علوم و فنون مختلف

2ـ رعایت اصول بهداشتی        (اصل ضروری)

الف ـ سلامتی انسان              

<<<  انتخاب مواد اولیه بی­خطر

<<<  طراحی وسیله به گونه­ای که برای انسان خطرناک نباشد.

ب ـ عدم آسیب رساندن به محیط زیست

هدف از تهیه جزوه، بروشور، دفترچه­های راهنما   

<<<  روش صحیح استفاده از وسیله

<<<  نکات ایمنی برای استفاده از محصول

3ـ ارزیابی محصولات فناوری

4ـ رعایت نکات زیبایی ـ شناختی

الف ـ ساخت محصول

ب ـ بسته­بندی محصول

 

در ساخت یک محصول فناوری برای رعایت نکات زیبایی شناختی به فرهنگ و سلیقه مصرف­کننده توجه می­شود.

نکات زیبایی شناختی شامل رنگ، شکل و موارد مصرف کالا می­باشد.

بسته­بندی یک محصول از نظر جنس، رنگ و اندازه باید چهار کار انجام دهد:

1ـ حفظ محصول       2ـ معرفی محصول     3ـ جلب توجه مشتری   4ـ افزایش مشتری

پایه سوم: خلاصه درس واحد دو ـ کار با برق ـ مرحله اول

طراحي مدارهاي الكتريكي

در طراحي مدارهاي الكتريكي از دو نوع نقشه استفاده مي شود:

1ـ نقشه حقيقي يا شماي حقيقي 2ـ ‌نقشه‌ (شماي) فني

شمای حقیقی و شمای فنی در واقعیت هر دو با رنگ سیاه ترسیم می­شوند و شمای حقیقی دارای جزئیات بیشتری نسبت به شمای فنی است. در جدول زیر توضیحات مربوط به هر قطعه آورده شده است.

قانون‌هاي طراحي مدارهاي الكتريكي

·   در شمای فنی سيم‌هاي ورودي فاز و اتصال به زمين و نول هستند كه در اولين جعبه تقسيم با پيكان نمايش داده مي­شوند.

·  در شمای حقیقی ترتيب قرار گرفتن سيم‌هاي ورودي در اولين جعبه تقسيم از پايين به بالا عبارت است از: فاز، اتصال به زمين و نول.

·  در شمای حقیقی سیم فاز را با رنگ قرمز، سیم اتصال به زمین را با رنگ مشکی خط­چین، سیم نول با رنگ آبی و سیم برگشت فاز را با رنگ مشکی نمایش می­دهیم.

·   شماي فني تنها با يك رنگ (مشکی) رسم مي‌گردد.

·   سيم برگشت فاز  از كليد به لامپ وصل مي شود.

·   سيم برگشت فاز هر كليد فقط به لامپ يا لامپ‌هايي مي‌رود كه مي­خواهد آن‌ها را كنترل كند.

·   سيم­هاي برگشت فاز نبايد به يكديگر متصل شوند.

اگر از يك قطعه چند عدد وجود داشته باشد، با شماره مشخص مي شوند. مثلا براي چند جعبه تقسيم خواهيم داشت: X1 و X2 و X3.

خلاصه درس واحد یک ـ فناوری و سیستم ـ پایه دوم

مراحل ساخت یک محصول فناوری:

1ـ نیاز   2ـ طراحی   3ـ گردآوری دانش و اطلاعات   4ـ تهیه مواد   5ـ استفاده از ابزار  6ـ فرآیند   7ـ تولید  8ـ ارزشیابی

 

شباهت نوزاد انسان با تکامل فناوری: فناوری نیز مانند نوزاد انسان مراحل رشدو تکامل خود را طی می­کند و هر روز کامل­تر و پیچیده­تر می­شود.

 

چرخ چوبی چرخ آهنی چرخ لاستیکی چرخ آهنی سیمی لاستیک با رینگ آهنی

عوامل موثر بر رشد و تکامل فناوری: 1ـ نیاز   2ـ تحقیقات علمی   3ـ کنجکاوی   4ـ تفکر انسان

 

فواید و نتایج تحقیقات علمی:

1ـ کشف جدید

2ـ اختراع جدید مانند یک وسیله تازه مورد نیاز، تولید یک دارو، تولید یک وسیله پزشکی برای درمان یا پیش­گیری از بیماری­ها

3ـ آسان­تر شدن زندگی بشر

4ـ پیدایش یک روش علمی جدید مثل یک روش جدید برای کشت و تکثیر گیاهان

*علم موجب پیش­رفت فناوری و فناوری باعث آسان­تر شدن کارها و افزایش سرعت در انجام امور می­شود.

 

کنجکاوی: انسان برای آزمایش پدیده­های اطلاف خود و ایجاد تغییراتی در آن­ها از چه چیزهایی استفاده می­کند؟

1ـ قوانین علمی  2ـ تجربیات گذشته  3ـ فناوری­های جدید

 

تفکر انسان: ارائه ایده­های جدید چرا انجام می­شود؟ 1ـ بالابردن کیفیت محصولات فناوری 2ـ استفاده بهتر از محصولات فناوری 3ـ استفاده بیش­تر از محصولات فناوری 4ـ تکمیل تولیدات پیشین

قسمت­های اصلی یک سیستم

واحد یا مسیر خروجی

واحد پردازش

مسیر یا واحد ورودی

۰

۰

۰

۰

۰

۰

مواد خروجی یا محصولات

عملیات پردازش

مواد ورودی یا اولیه

خلاصه درس واحد یک ـ فناوری و سیستم ـ پایه اول

انسان تنها موجود دارای قدرت تفکراست و  می تواند وسایل مورد نیاز خود را بسازد و از آن­ها استفاده کند.

    هر وسیله یا ابزاری که انسان می­سازد محصول فنـــاوری نام دارد مانند دوچرخه، خودکار، دفتر، قاشق و ....

 فواید ابزار یا وسایل یا محصولات فناوری:

1ـ    سبب آسان­تر شدن کارها می­شود.

2ـ    سبب سرعت بخشیدن به کارها می­شود.

3ـ    باعث پیش­رفت انسان می­شود.

4ـ    باعث ایجاد تغییرات زیادی در زندگی انسان می­شود.

 

مراحل ساخت یک ابزار یا وسیله یا محصول فناوری:

1ـ نیاز  2ـ طراحی یا نقشه  3ـ دانش و مهارت  4ـ مواد  5ـ ابزار  6ـ فرآیند  7ـ تولید  8ـ ارزیابی یا ارزشیابی

دانش: یعنی اطلاعات و چیزهایی که باید برای ساختن یک ابزار یا وسیله بدانیم. مثال این که هواپیما چگونه به پرواز در می­آید؟ و یا این که موتور اتومبیل چگونه کار می­کند؟

مهارت: یعنی یاد داشته باشیم چگونه با قیچی، انبردست و دیگر ابزارهای لازم کار کنیم. یعنی تجربه داشته باشیم.

مواد: یعنی وسیله ما از چه مصالحی ساخته می­شود. مثلا میز ما چوبی باشد یا شیشه­ای یا فلزی.

ابزار: یعنی ابزارها و وسایلی که به ما برای ساختن یک وسیله به ما کمک می­کنند مانند چکش و پیچ­گوشتی.

فرآیند: یعنی مشخص کردن مراحل و ترتیب کارها.

تولید: یعنی ساختن.

ارزیابی: یعنی آزمایش یک نمونه ساخته شده از آن وسیله برای پیدا کردن مشکلات و رفع نقص­های آن.

 

عوامل موثر در پیش­رفت و تکامل محصولات فناوری:

1ـ گسترش دانش  2ـ به کارگیری دانش

مراکز تحقیقاتی:

  • بسیاری از متخصصان و مهندسان در این مراکز مشغول تحقیق­اند.
  • از نتایج این تحقیقات برای پیش­رفت در زمینه­های مختلف مانند صنعت برق، پزشکی، ساختمان و ... استفاده می­شود.

خلاصه درس واحد دو ـ کار با برق ـ پایه اول

نتایج حاصل از کشف برق:

1ـ ساخت مولدهای گوناگون برای تولید آن

2ـ ساخت وسایل گوناگون برقی برای استفاده از آن

3ـ پیشرفت علم و صنعت

4ـ ساخت وسایل ارتباطی

 

همه مواد از  مولکول و مولکول ها از اتم و اتم ها از دو بخش هسته و  الکترون تشکیل شده اند. اگر به الکترون­های مدار آخر نیروی خارجی وارد کنیم، از مدار خود خارج می­شوند. به این الکترون ها الکترون آزاد گفته می شود. 

 

یک سیم فلزی در حالت معمولی: الکترون­های آزاد به هر سمتی در حال حرکت هستند.

 

 یک سیم فلزی که به الکترون­های آزاد آن نیرو وارد می­شود. لذا الکترون­ها در یک جهت خاص شروع به حرکت می­کنند. حال می­گوییم این سیم فلزی دارای جریان الکتریکی یا انرژی الکتریکی می­باشد.

به کمک یک باتری (مولد الکتریکی) می­توان به الکترون­های آزاد درون یک سیم فلزی نیرو وارد کرد.

 

 

 

 

به کمک یک لامپ می­توان فهمید که آیا در یک سیم فلزی جریان الکتریکی وجود دارد یا خیر؟ روشن­شدن لامپ نشانه وجود جریان الکتریکی در سیم فلزی است.

 

 

اگر تعداد الکترون­هایی که از سیم فلزی بخواهند عبور کنند، زیاد باشد، باعث داغ­شدن سیم می­شود که به آن جریان غیر مجاز می­گوییم. اگر فیوزی در اینجا وجود داشته باشد، جریان برق را قطع می­کند.

 

در نیروگاه­ها و سدها از انواع مولدهای الکتریکی مانند ژنراتورها، صفحات خورشیدی و ... برای تولید برق استفاده می­شود.

مدار الکتریکی: مسیر بسته­ای است که در آن جریان الکتریکی جاری است.

 

خط بسته                             خط باز

خلاصه درس واحد دو ـ کار با برق ـ مرحله دو ـ پایه دوم

طراحي مدارهاي الكتريكي

در طراحي مدارهاي الكتريكي از دو نوع نقشه استفاده مي شود:

1ـ نقشه حقيقي يا شماي حقيقي 2ـ ‌نقشه‌ (شماي) فني

شمای حقیقی و شمای فنی در واقعیت هر دو با رنگ سیاه ترسیم می­شوند و شمای حقیقی دارای جزئیات بیشتری نسبت به شمای فنی است. در جدول زیر توضیحات مربوط به هر قطعه آورده شده است.

 

قانون‌هاي طراحي مدارهاي الكتريكي

·   در شمای فنی سيم‌هاي ورودي فاز و اتصال به زمين و نول هستند كه در اولين جعبه تقسيم با پيكان نمايش داده مي­شوند.


·  در شمای حقیقی ترتيب قرار گرفتن سيم‌هاي ورودي در اولين جعبه تقسيم از پايين به بالا عبارت است از: فاز، اتصال به زمين و نول.

·  در شمای حقیقی سیم فاز را با رنگ قرمز، سیم اتصال به زمین را با رنگ مشکی خط­چین، سیم نول با رنگ آبی و سیم برگشت فاز را با رنگ مشکی نمایش می­دهیم.

·   شماي فني تنها با يك رنگ (مشکی) رسم مي‌گردد.

·   سيم برگشت فاز  از كليد به لامپ وصل مي شود.

·   سيم برگشت فاز هر كليد فقط به لامپ يا لامپ‌هايي مي‌رود كه مي­خواهد آن‌ها را كنترل كند.

·   سيم­هاي برگشت فاز نبايد به يكديگر متصل شوند.

·  اگر از يك قطعه چند عدد وجود داشته باشد، با شماره مشخص مي شوند. مثلا براي چند جعبه تقسيم خواهيم داشت: X1 و X2 و X3.

خلاصه درس واحد دو ـ کار با برق ـ مرحله یک ـ پایه دوم

حوادث ناشی از جریان برق: خطر مرگ، آتش­سوزی، برق­گرفتگی، سوختگی، سوزش، آسیب دیدن دستگاه­ها و ...

 

علت خطرات و حوادث ناشی از جریان برق: 1ـ بی­احتیاطی 2ـ رعایت نکردن موارد ایمنی

 

راه جلوگیری از خطرات برق: آشنایی همه کسانی که با برق و وسایل برقی کار دارند با حفاظت و ایمنی در برق

حفاظت الکتریکی: مجموعه اقداماتی که باید در تاسیسات الکتریکی انجام شود تا خطرها و خسارت­های ناشی از جریان برق برای افراد و تاسیسات به حداقل برسد.

 

سه مورد از خطرات ناشی از جریان برق

1ـ اتصال سیم فاز به زمین:

موجب ایجاد جرقه و آتش­سوزی می­شود.

راه جلوگیری: نصب یک عدد فیوز در مسیر سیم فاز

 

2ـ اتصال سیم فاز به بدنه یا قسمت فلزی وسایل برقی:

موجب برق­گرفتگی می­شود.

راه جلوگیری: نصب یک عدد فیوز در مسیر سیم فاز

به همراه استفاده از سیم اتصال به زمین

 

3ـ اتصال کوتاه:

موجب جرقه، آتش­سوزی و قوس الکتریکی می­شود.

راه جلوگیری: نصب یک عدد فیوز در مسیر سیم فاز

چگونگی ثبت نظرات

اولیاء محترم و دانش آموزان گرامی!

سلام علیکم.

لطفا در ثبت نظرات خود از ایجاد نظر به صورت خصوصی خودداری فرمایید. موفق باشید.

کوهی عجیب در ایران با خاصیت درمان ایدز

مشرق:این کوه باستانی پردیس است که در حومه شهرستان جم از توابع عسلویه استان بوشهر و در نیمه های راه بندر کنگان به فیروز آباد شیراز قرار دارد. قله این کوه نزدیک ترین نقطه زمین به خورشید است، چون بالاترین ارتفاع در نزدیکی خط استواست. مغناطیس فوق العاده قوی کوه در جهان زبانزد است و اگر در فاصله 50 تا 100 متری کوه یعنی تقریبا انتهایی ترین نقطه مشخص آسفالت با ماشین توقف کنید و ترمز دستی را بخوابانید، ماشین بجای سر پائینی به نرمی به سمت کوه کشیده می شود که البته همین مغناطیس برای رانندگان نا آشنا بسیار دردسر ساز بوده و تاکنون تعداد زیادی از خودروها بی اختیار با کوه تصادف کرداند
 از جمله خواص خارق العاده این کوه کمک به درمان مبتلایان به ایدز است. به خاطر نزدیکی این کوه به خورشید امکان رشد و نمو ویروس های بیماری زا از جمله ویروس HIV صفر است. پزشکان متخصص بریتانیایی در موسسه Imperial Medical College در شهر لندن اخیرا در مقاله ای در روزنامه تایمز ضمن بر شمردن این خاصیت از سازمان ملل درخواست کرده تا نام این کوه را به ANTI-HIV Mountain تغییر دهند.
دکتر Tim Hopkins رییس موسسه فوق و دارنده مدرک فوق تخصص در رشته ایمونولوژی و ویروس شناسی درخواست ایجاد شهرک‌های درمانی برای مبتلایان به ایدز در این منطقه داشته است. وی معتقد است با اسکان مبتلایان به ایدز در این منطقه پس از حداکثر مدت 18 ماه هیچ نشانه ای از بیماری در این مبتلایان دیده نشود.
از دیگر خواص درمانی این کوه که زبانزد همه متخصصین mountain trapi (کوه درمانی)است، خواص مغناطیسی بوده که باعث تخریب سلول های سرطانی شده و به همین دلیل متخصصین بسیاری بیماران سرطانی را به کوهنوردی در این کوه توصیه می‌کنند. پوشش گیاهی منطقه نوعی خار بیابانی گرمسیری منحصر به فرد است که خواص دارویی فراوان دارد و عسل حاصله از منطقه تماما پیش‌خرید چند کارخانه داروسازی بزرگ جهان است. یکی از ترکیبات اصلی مسکن Advil که یکی از بهترین قرص های شناخته شده برای ناراحتی های اعصاب و دردهای میگرنی است از همین عسل تهیه می شود. این منطقه خرمای ویژه نیز تولید می کند که به نام خرمای خصه معروف است و کاملا در شیره خود غرق می شود یعنی یک کاسه آن ظرف سه ساعت پر از شیره می شود. اندازه این خرما اندازه آلبالو بوده و به جهت همان خواص دارویی منطقه تماما برای ساخت قندهای رژیمی برای بیماران دیابتی صادر می شود. نکته جالب دیگر رویش درخت زیتون در دامنه شمالی کوه حد فاصل شهرستان جم تا روستاهای چاهه و دره پلنگی می باشد که در آب و هوای آن منطقه بسیار بعید می نمود. فعلا سندی برای قدمت چاهه و دره پلنگی وجود ندارد ولی علائم مشهودی از غار نشینی مشاهده و فسیل های مختلفی در این منطقه به وفور پیدا شده است.در لایه های زیرین این کوه معدن عظیمی از آب خنک و فوق العاده سالم وجود دارد، آن هم در اطراف عسلویه! مردم چاهه و جم، کوه پردیس را فوق العاده مقدس و محترم می شمارند و به استناد علائم موجود در آتشکده احتمالا یکی از اولین مکانهایی بوده که نفت در آن سوزانده شده است. با افتتاح جاده فیروز آباد به عسلویه توسط پتروشیمی، رفتن به این منطقه خیلی راحت تر شده است. پتروشیمی با تاسیس سه شهرک بزرگ در این منطقه اقدام به تاسیس فرودگاه جم نموده و چهارشنبه هر هفته یک پرواز به مقصد جم انجام می شود که امکان بسیار خوبی برای سفر به این منطقه اعجاب انگیز است.

خلاصه درس واحد 3 ـ بهداشت ـ از ص 28 تا ص 33 - پایه اول

نشانه­های انسان سالم:

1ـ داشتن فعالیت، تحرک و نشاط

2ـ وظایف خود را به خوبی انجام می­دهد.

3ـ با دیگران ارتباط مناسب و سالم برقرار می­کند.

4ـ در کارهای گروهی به خوبی فعالیت می­کند.

5ـ فرد سالم در برخورد با مشکلات و مسائل زندگی به راحتی فکر می­کند و تصمیم می­گیرد.

 

سلامت

یعنی آسایش کامل جسمی، روانی و اجتماعی.

 

بیماری

1ـ نقطه مقابل سلامت و به معنی اختلال در عمل­کرد طبیعی اعضای بدن.

2ـ خسارت­های ناشی از بیماری برای فرد و خانواده:

  الف ـ هزینه­های درمان بیماری

ب ـ بازماندن از کار و تحصیل

ج ـ غم و ناراحتی

3ـ خسارت­های ناشی از بیماری برای جامعه: برای جامعه نیز خسارت­های مادی و معنوی به همراه دارد.

4ـ هر چه بیماری شدیدتر باشد، خسارت­های ناشی از آن بیش­تر است.

5ـ راه­های کاهش خسارت­های ناشی از بیماری:

الف ـ پیش­گیری از بیماری­ها و رعایت بهداشت

ب ـ تشخیص به موقع بیماری

ج ـ درمان به موقع بیماری

6ـ راه جلوگیری از بیماری­ها: رعایت نکات ساده بهداشتی.

7ـ علت بیماری:

الف ـ گاهی ارثی

ب ـ گاهی مربوط به روش زندگی (انواع عادت­ها، رفتارها و تصمیم­گیری­های ما در زندگی)

ج ـ تاثیرات محیط زیست

8ـ وظیفه هر نفر برای حفظ سلامت خود: تصحیح روش زندگی خود یعنی اصلاح عادت­ها، رفتارها و تصمیم­گیری­ها

9ـ وظیفه دولت و مسئولان برای حفظ سلامت جامعه: تامین حداقل امکانات بهداشتی و درمانی.

10ـ کارهای لازم برای داشتن زندگی سالم:

 الف ـ به دست آوردن اطلاعات بهداشتی

ب ـ عمل کردن به آن­ها

خلاصه درس واحد 3 - بهداشت - از ص 34 تا ص 38 - پایه اول

محیط زیست

رابطه محیط زیست و سلامتی:

   الف ـ زندگی و سلامت ما به محیط زیست­مان وابسته است.

ب ـ بسیاری از بیماری­هایی که بشر به آن­ها دچار می­شود، بر اثر زندگی در محیط ناسالم به وجود می­آید.

 

چگونگی فراهم شدن شرایط مناسب برای همه موجودات: عوامل طبیعی در ارتباط با هم و به طور هماهنگ عمل می­کنند تا شرایط طبیعی مناسب برای همه موجودات زنده فراهم شود.

 

چگونگی فعالیت انسان در محیط زیست:

ابداع روش­های جدید با استفاده از فکر خود ¬ برای الف ـ توسعه زندگی ب ـ بهره­گیری بهتر از طبیعت

 

نقش انسان در آسیب­رساندن به محیط زیست:

الف ـ اگر انسان در استفاده از روش­ها و بهره­برداری از منابع طبیعی دقت کافی نکند، ممکن است شرایط طبیعی محیط زیست را طوری تغییر دهد که به زیان همه موجودات زنده تمام شود. مانند قطع درختان در جنگل­ها

ب ـ زندگی انسان­ها در روی کره زمین به هم پیوند دارد. اگر فردی در هر نقطه از کره زمین به محیط زیست آسیب برساند، نتیجه آن بر زندگی همه مردم کره زمین و سایر جانداران اثر می­گذارد. مانند ریزگردهای وارداتی

 

چگونگی آلودگی محیط زیست توسط زباله:

الف ـ پخش شدن زباله در محیط زندگی موجب جمع­شدن حشرات و جانوران موذی شده و محل مناسبی برای رشد و تکثیر میکروب­ها می­گردد.

ب ـ گازهای حاصل از انباشته­شدن زباله­ها موجب آلودگی هوا می­شود.

ج ـ شیرابه­های ناشی از تخمیر زباله­ها موجب آلودگی آب می­گردد.

د ـ شیرابه­ها همچنین باعث آلودگی خاک می­گردند.

 

وظیفه ما در برابر زباله­ها: جمع­آوری زباله در کیسه­های محکم و یا ظروف درب­دار ¬ انتقال در ساعت مقرر به خارج از منزل یا محیط کار

وظیفه شهرداری در برابر زباله­ها: جمع­آوری زباله­ها به روش بهداشتی ¬ دفع بهداشتی زباله­ها

روش­های دفع بهداشتی زباله­ها:

 الف ـ دفن کردن

ب ـ سوزاندن

ج ـ بازیافت

 

روش دفع بهداشتی زباله­های بیمارستانی: سوزاندن در محل ویژه و با دستگاه­های ویژه

علت: جلوگیری از پخش­شدن آلودگی زباله­های بیمارستانی

خلاصه درس واحد 3 ـ بهداشت از ص 42 تا ص 53 - پایه سوم

اقدامات لازم برای داشتن زندگی سالم:

در حفظ و بهبود سلامت خود و دیگران بکوشیم.

از بروز بیماری­ها پیش­گیری کنیم.

 

راه­های پیش­گیری از بیماری­ها:

1ـ واکسیناسیون

2ـ رفتارهای سالم

3ـ رعایت نکات بهداشت فردی و عمومی

 

میکروب­ها: موجودات بسیار ریزی که عامل بسیاری از بیماری­های خطرناک در انسان هستند.

راه­های ورود میکروب­ها به بدن

دهان، فرآورده­های خونی، زخم، سرنگ و آمپول، تنفس، از راه جنین

 

سیستم دفاعی بدن کودکان:

بسیار ضعیف است مخصوصا در سال اول زندگی. به همین علت بیماری­های واگیر موجب معلولیت و مرگ تعداد زیادی از کودکان می­شوند.

 

ورود واکسن به بدن را ایمن­سازی یا واکسیناسیون گویند.

فواید ایمن­سازی یا واکسیناسیون

1ـ انسان بیمار نمی­شود و نیروی دفاعی بدن او علیه آن میکروب تقویت می­گردد.

2ـ اگر میکروب قوی وارد شود، بدن مقاومت می­کند و شخص بیمار نمی­شود.

3ـ اگر بیمار شود معمولا بیماری خفیف و بدون عوارض بعدی خواهد بود.

 

اگر کودکی را علیه بیماری­ها واکسینه نکنیم:

1ـ به احتمال زیاد به بیماری­های واگیر دوران کودکی مبتلا می­شود.

2ـ اگر از مرگ نجات یابد ممکن است به عوارض خطرناکی دچار شود مانند: فلج اندام­های حرکتی، ناشنوایی، نابینایی، عقب­ماندگی جسمی و فکری

3ـ به علت ضعیف­شدن قوای دفاعی بدن، کودک برای ابتلا به سایر بیماری­ها آماده می­شود.

 

نتیجه رشد و تکامل: کارهایی را می­توان انجام داد که در دوران نوزادی و کودکی نمی­توانستیم انجام دهیم.

رشد و تکامل از دوران جنینی شروع می­شود و به دو عامل وراثت و محیط بستگی دارد.

 

وراثت <<< استعداد و خصوصیاتی را از پدر و مادر و اجدادش به ارث می­برد.

محیط (شرایط و امکانات محیط زندگی) <<< شکوفایی استعدادها، رشد و سلامت

بنابراین باید مراقبت­ها از دوران قبل از ازدواج شروع شود و تا دوران جنینی و بعد از تولد ادامه یابد.

پایه دوم: خلاصه درس واحد 3 ـ بهداشت از ص 38 تا ص 45

چگونگی آلودگی هوا:

افزایش جمعیت >>> توسعه شهرها >>> افزایش وسایل نقلیه >>> افزایش مصرف سوخت و انرژی >>> آلودگی هوا

 

نتایج آلودگی هوا:

1ـ عامل بسیاری از بیماری­های خطرناک در انسان است

2ـ باعث مرگ دام­ها

3ـ فساد و خرابی محصولات کشاورزی

4ـ بسیاری از مشکلات دیگر مانند باران­های اسیدی

 

چگونگی آلودگی خاک:

افزایش جمعیت >>> استفاده بیش از حد از زمین و ذخیره­های آن >>> کاهش ذخیره­های کره زمین >>> آلودگی خاک

 

اهمیت آب

1ـ از منابع اصلی محیط زیست

2ـ از مهم­ترین نیازهای انسان

3ـ وابستگی بسیاری از فعالیت­های کشاورزی، صنعتی، شهری، خانگی و حمل و نقل به آب

فعالیت­های کشاورزی مانند تولید محصولات کشاورزی و دامی

فعالیت­های صنعتی مانند انتقال حرارت، پارچه­بافی و کاغذسازی

فعالیت­های شهری مانند آبیاری فضای سبز

فعالیت­های خانگی مانند تهیه غذا، شستشو و نظافت

حمل و نقل مانند کشتی­رانی در رودخانه­ها و دریاها

 

آب آلوده یا فاضلاب­های خانگی، شهری، کشاورزی و صنعتی:

1ـ دشمن سلامتی

2ـ دارای انگل، سم، میکروب و مواد شیمیایی

3ـ موجب بیماری و مرگ انسان و سایر موجودات زنده

4ـ موجب بیماری و مرگ آبزیان >>> (منابع اصلی غذای انسان) >>> بیماری­های خطرناک در انسان

پایه دوم : خلاصه درس واحد 3 - بهداشت - مرحله دوم

زندگی سالم

روش زندگی هر فرد شامل: عادت­ها، رفتارها، و تصمیم­های اوست.

انتخاب هر عادت، رفتار و تصمیمی در زندگی دارای دو دسته پیامدهای مثبت و منفی خواهد بود. بررسی پیامدهای مثبت و منفی در تصمیم­گیری­ها به افراد کمک می­کند تا عاقلانه­تر رفتار کنند.

 نتایج انتخاب روش زندگی ناسالم >>> ایجاد بیماری در انسان

1ـ اغلب این بیماری­ها زود آشکار نمی­شوند.

2ـ زمانی انسان متوجه بیماری می­شود که دیر است و به فرد و جامعه خسارت­های جبران­ناپذیری وارد شده است.

 

رفتارهای انسان به دو دسته تقسیم می­شوند: 1ـ رفتارهای سالم    2ـ رفتارهای ناسالم

 

رفتارهای ناسالم

الف ـ رفتارهای ناسالم کم خطر

بیش­تر به سلامت خود شخص صدمه می­زنند.

به راحتی قابل کنترل­اند

خسارت­های ناشی از آن­ها را به راحتی می­توان جبران کرد

 

ب ـ بعضی از عادت­های ناپسند

باعث بیماری خود و دیگران می­شوند.

موجب آلودگی محیط

تاثیر منفی بر بهداشت و زیبایی جامعه

 

ج ـ رفتارهای ناسالم پرخطر

زیان­های جبران­ناپذیری برای فرد و جامعه دارند

بیماری­های خطرناکی را به دنبال دارند.

خلاصه درس واحد 3 - بهداشت - از ص 51 تا ص 55 - پایه سوم

نتیجه رشد و تکامل: کارهایی را می­توان انجام داد که در دوران نوزادی و کودکی نمی­توانستیم انجام دهیم.

رشد و تکامل از دوران جنینی شروع می­شود و به دو عامل وراثت و محیط بستگی دارد.

 

وراثت <<< استعداد و خصوصیاتی را از پدر و مادر و اجدادش به ارث می­برد.

محیط (شرایط و امکانات محیط زندگی) <<< شکوفایی استعدادها، رشد و سلامت

بنابراین باید مراقبت­ها از دوران قبل از ازدواج شروع شود و تا دوران جنینی و بعد از تولد ادامه یابد.

 

مراقبت­های قبل از ازدواج

1ـ از ازدواج­های فامیلی پرهیز شود.

2ـ برای جلوگیری از بیماری­های ارثی باید قبل از ازدواج به پزشک متخصص مراجعه و با او مشورت کنند.

 

مراقبت­های دوران بارداری

1ـ از ابتدای بارداری باید مادر تحت نظر پزشک متخصص یا مراکز بهداشتی ـ درمانی قرار گرفته و وضع تغذیه، سلامت، بهداشت و استراحت وی کنترل شود.

2ـ سایر افراد خانواده نیز باید به مادر توجه کافی داشته و در خانواده برای او محیط مناسبی را به وجود آورند.

3ـ برای حفظ سلامت مادر و جنین در صورت کامل نبودن واکسیناسیون مادر به او واکسن کزاز تزریق شود.

4ـ زایمان در محیطی بهداشتی و تحت نظر متخصص انجام شود.

 

مراقبت از کودک

والدین و سایرین باید از کودک مراقبت کنند. زیرا:

1ـ کودک تازه متولد شده موجود ضعیفی است.

2ـ تا مدت­ها نمی­تواند نیازهای خود را رفع کند.

 

برای رشد خوب و تکامل کودک >>> بیاد کودک در محیطی سالم، امن و پرنشاط زندگی کند.

 

والدین و مراقبان کودک باید علاوه بر نیازهای جسمی، به نیازهای روانی و اجتماعی او توجه کنند زیرا:

1ـ رشد و تکامل کودک از تولد تا دو سالگی بسیار سریع است.

2ـ یادگیری کودک از همان ابتدای تولد آغاز می­شود.

 

تغذیه کودک

شیر مادر مناسب­ترین و بهداشتی­ترین غذا برای کودک تا سن 6 ماهگی است.

شیر مادر نیازهای رشد جسمی و ذهنی کودک را برطرف می­سازد.

از بسیاری از بیماری­ها جلوگیری می­کند.

از 6 ماهگی به بعد، کودک علاوه بر شیر مادر به غذای کمکی نیاز دارد.

غذای کمکی باید تازه، سالم و حاوی انواع مواد غذایی مناسب باشد.

پایه دوم: خلاصه درس واحد 3 - بهداشت - مرحله سوم

دارو و سلامتی

دارو: هر ماده­ای که وارد بدن شود و موجب تغییراتی در جسم، فکر، احساس و به طور کلی وضعیت جسمی و روانی شود.

 

وظایف داروها در بدن:                      

1ـ پیش­گیری از بیماری­ها

2ـ کنترل بیماری­ها

3ـ درمان بیماری­ها

 

منشاء تهیه داروها:

1ـ گیاهی

2ـ حیوانی مانند عسل

3ـ معدنی مانند قرص جوشان، قرص آهن

 

روش تهیه داروها: اغلب به روش شیمیایی     

انواع شکل­های داروها: قرص، کپسول، پماد، شربت، پودر و محلول­ها

 

بیماری­هایی که نیاز به دارو ندارند:

سرفه­های خفیف

 سرماخوردگی ساده 

ضعف­های جزئی

اسهال­های ساده

                                                       

راه علاج چنین بیماری­هایی:

استراحت

غذای مناسب

مراقبت

 

زیان­های استفاده بیش از اندازه از داروها:

بدون تجویز پزشک خطرناک است

جزء رفتارهای ناسالم و گاه پرخطر است

موجب وابستگی انسان به آن ماده دارویی می­شود.

در صورت وابسته­شدن (اعتیاد) و نرسیدن آن ماده به بدن، فرد دچار ناراحتی­های جسمی، روانی و مرگ می­شود.

 

انواع داروهایی که در بدن ایجاد وابستگی می­کنند:

الف ـ داروهای کاهنده

ب ـ داروهای کاهنده قوی

ج ـ داروهای محرک

د ـ داروهای محرک قوی

 

الف ـ میزان فعالیت بدن را کاهش می­دهند.

باعث می­شود اعضای بدن وظایف خود را به خوبی انجام ندهند.

مانند آرام­بخش­ها، خواب­آور و مسکن­ها.

 

ب ـ مصرف آن­ها بسیار خطرناک است

 

ج ـ میزان فعالیت بدن را زیاد می­کنند.

در کار طبیعی اعضاء اختلال ایجاد می­کنند.

مانند کافئین

 

د ـ افزایش ضربان قلب، فشار خون، تنفس

مصرف آن­ها خطرناک است.

منجر به وابستگی و مرگ می­شوند.

مصرف آن­ها درپزشکی محدود و خیلی کم است.

 

همه داروها تا حدی برای بدن ما ضرر دارند.

انواع داروها:

1ـ مجاز: فایده آن ها بیش تر از زیان آن ها است.

2ـ غیر مجاز:

·        در پزشکی کاربرد ندارند

·        در بدن تغییرات بد و منفی ایجاد می­کنند

·        برای مصرف­کننده، اطرافیان و جامعه بسیار خطرناک­اند

·        قانون استفاده و حمل آن­ها را ممنوع اعلام کرده است

·        مانند مشروبات الکلی، دخانیات و مواد مخدر


خلاصه درس واحد 3 - بهداشت - مرحله سوم - پایه سوم

بهداشت فردی

شست و شوی روزانه دست­ها و صورت و حمام­کردن >>> کمک به رشد و سلامت کودک

تعویض مرتب لباس کودک

جنس لباس از نخ طبیعی، سبک و مناسب فصل

تعویض مرتب کهنه یا پوشک کودک

شستشو و خشک­کردن پاهای کودک بعد از هر بار مدفوع

محل خواب واستراحت کودک: دارای دمای مناسب، تمیز، آرم و بدون دود و گرد و غبار

 

تمیزکردن دندان از ابتدای رویش آن­ها  

کشیدن دستمال تمیز مرطوب روی دندان و آب­دادن به کودک پس از هر بار شیر خوردن

از سن 5/2 سالگی مسواک­زدن به کمک والدین و سپس به وسیله خود کودک

 

مراقبت­های بهداشتی ـ درمانی کودک

1ـ معاینه مرتب توسط پزشک و یا کارکنان مراکز بهداشتی

2ـ کنترل ماهانه وزن و قد

3ـ ثبت وضع رشد و تکامل کودک در کارت مخصوص

4ـ دریافت ویتامین­های لازم در سن مناسب

5ـ انجام و تکمیل واکسیناسیون طبق برنامه

 

بهداشت روانی

باید با آن­ها با محبت رفتار کرد: زیرا کودکان ملایمت و تندی را از همان روزهای اول می­فهمند.

کمک به رشد و تکامل بهتر و بیش­تر او با نرمی و مهربانی صحبت­کردن، لالایی­گفتن هنگام خواب، حرف­زدن و خندیدن با کودک

 

آموزش و بازی کودک

بازی کردن کودکان طبیعی است.

کودک بازی را دوست دارد و از این راه چیزهای زیادی را یاد می­گیرد.

از دو ماهگی اشیاء را تعقیب می­کند و دیدن چیزهای متحرک را دوست دارد.

بعدها می­دود، پنهان می­شود، اشیاء پنهان­شده را پیدا می­کند و وسایلی را با خود حمل می­کند.

کمک به رشد و یادگیری هر چه بیش­تر آن­ها >>> با فراهم­کردن وسایل مناسب بازی و بازی­کردن با آن­ها

تقلیدکردن کودکان از والدین و بزرگ­ترها <<< افرادی که با کودک سر و کار دارند باید بیش­تر مراقب رفتار و اعمال خود باشند.

 

حوادث و ایمنی

خطر همواره در کمین کودک است. مخصوصا از زمانی که کودک شروع به راه رفتن می­کند.

محل نگه­داری و بازی کودک باید امن باشد.

وسایل خطرساز باید از دسترس اطفال دور باشد.

پایه دوم: خلاصه درس واحد چهار ـ کار با چوب

 

انواع چوب­ها براساس شکل برگ درختان

سوزنی­برگان:    چوب­های نرم        تنوع رنگ کم

پهن­برگان:      چوب­های سخت     تنوع رنگ زیاد

 

هدف از خشک­کردن چوب درختان:

1ـ جمع شود  2ـ وزن آن کاهش یابد  3ـ مقاومتش افزایش یابد  4ـ قابل پرداخت شود  5ـ قابل رنگ­کردن شود

 

عوامل موثر در مدت زمان خشک­کردن چوب به روش طبیعی:

1ـ نوع چوب (سوزنی­برگ یا پهن­برگ)  2ـ ضخامت آن

 

دلایل خشک­کردن چوب به روش مصنوعی:

1ـ نمی­توان رطوبت چوب را تا مقدار مورد نیاز برای برخی مصارف خاص کاهش داد.

2ـ مدت زمان خشک­کردن چوب به روش طبیعی بسیار طولانی است.

 

عوامل قابل کنترل درکوره چوب­خشک­کنی: 1ـ درجه حرارت   2ـ جریان هوا   3ـ مقدار رطوبت نسبی

 

عوامل موثر در مدت زمان خشک­کردن چوب به روش مصنوعی:

1ـ نوع چوب (سوزنی­برگ یا پهن­برگ)   2ـ گونه چوب   3ـ ضخامت تخته   4ـ رطوبت اولیه چوب   5ـ نوع سیستم کوره چوب­خشک­کنی

 

مزایای چوب­های خشک­شده به روش مصنوعی نسبت به چوب­های خشک­شده به روش طبیعی:

1ـ روشن­ترند   2ـ فاقد پوسیدگی­اند   3ـ فاقد حشره­زدگی­اند   4ـ کارکردن با این نوع چوب­ها آسان­تر است   5ـ این نوع چوب­ها قابلیت چسبندگی بهتری دارند   6ـ این گونه چوب­ها قابلیت رنگ­پذیری بهتری دارند

 

نکات ایمنی هنگام کار با مغار:

1ـ از تیز و سالم بودن تیغه و دسته اطمینان حاصل کنید.

2ـ تیغه در دسته­اش محکم باشد.

3ـ مواظب لبه تیز مغار باشید.

4ـ برای ضربه­زدن به انتهای دسته مغار از چکش چوبی استفاده کنید.

5ـ در صورت استفاده از چکش آهنی برای ضربه­زدن به مغار باید حلقه فلزی در انتهای دسته آن وجود داشته باشد.

6ـ مغار را در جیب نگذارید.

7ـ از مغارهایی که دسته آن ها شکسته است، استفاده نکنید.

خلاصه درس واحد چهارـ کار با چوب ـ پایه سوم

فرآورده­های چوب

تخته و الوار

روکش چوبی (طبیعی)

تخته­های چندلایی

فیبر

تخته­خرده­چوب یا نئوپان

کاغذ

تخته­فیبر با جرم مخصوص (M.D.F)

روکش مصنوعی

تخته­های مرکب

 

کاغذ

کارخانجات چوب و کاغذ مازندران >>>  (کمی چوب سوزنی­برگان) >>>  استفاده از چوب پهن­برگان صنوبر و ممرز

کارخانه کاغذسازی هفت تپه اهواز >>>  تفاله نیشکر (باگاس)

                                          >>> گیاهان غیر چوبی مانند تفاله نیشکر

                                          >>>  از کاغذهای باطله

                                          >>>  مازاد محصولات کشاورزی مانند کاه گندم و کاه برنج، ساقه ذرت

 

تخته فیبر با جرم مخصوص متوسط (M.D.F)

کاربرد: تخته، تخته خرده چوب، تخته لایی

مزایا: سطح صاف، پروفیل و شکل گرفتن، پرس روکش­های مختلف طبیعی یا مصنوعی با رنگ­ها و طرح­های مختلف

 

روکش مصنوعی

ورقه­های نازک کاغذ >>>   آغشته کردن با مواد شیمیایی مخصوص (چسب مخصوص با رنگ)

کاربرد: پرس روی انواع فرآورده­های چوبی، تزیئنات، مبلمان و قفسه آشپزخانه (مقاوم در برابر رطوبت و حرارت)

 

تخته­های مرکب

روش ساخت: تهیه چیس >>>   آغشته کردن با مواد شیمیایی >>>   پاشیدن پودر سیمان و یا گچ >>>   مخلوط شدن >>>   فشار و پرس به شکل و طرح لازم

کاربرد: استفاده به عنوان مصالح ساختمانی برای ساخت منازل ساختمانی در حداقل زمان

روش­های زیباسازی: 1ـ روکش­کردن با روکش مصنوعی  2ـ رنگ­کردن   3ـ طراحی به شکل آجر

 

تخته­های مرکب

1ـ ترکیب ذرات چوب با چسب آلی

الف ـ تخته خرده چوب

ب ـ تخته چند لایی

2ـ ترکیب ذرات چوب با چسب­های معدنی

الف ـ پانل­های چوب ـ سیمان

ب ـ پانل­های چوب ـ گچ

ج ـ پانل­های چوب ـ سیمان ـ یونولیت *

د ـ پانل­های چوب ـ گچ ـ یونولیت *

 

*تخلخل زیاد و سبک­بودن، *صفحات عایق صدا، حرارات، برودت، سالن کنفرانس، سینما، تئاتر و تونل­های شهری

 

عوامل تخریب­کننده چوب

قارچ­ها

بیش­ترین صدمه را در سراسر جهان به چوب وارد می­کنند.

بعضی حمله به درختان زنده (سرپا)

برخی حمله به چوب مرده

 تغذیه از مواد تشکیل­دهنده بافت چوبی

تغذیه از مواد غذایی موجود در چوب

برای رشد نیاز به رطوبت هوا، درجه حرارت و غذا داشته و نبود هر یک باعث توقف رشد آن­ها می­شود.

 

تخریب­های ناشی از قارچ­ها

رنگ طبیعی چوب را تغییر داده و به رنگ سفید یا قهوه­ای در می­آورند.

باعث پوسیدگی چوب می­شوند >>> تا حدی که به راحتی می­توان قطعات چوبی را با دست شکست و از هم جدا کرد.

 

 

راه­های جلوگیری از تخریب چوب توسط قارچ­ها

1ـ خشک­کردن  چوب در کوره چوب­خشک­کنی

الف ـ درجه حرارت بالا

ب ـ کاهش رطوبت چوب تا 6 الی 8 درصد

2 ـ استفاده از مواد حفاظتی، اشباع با مواد حافظتی >>> بستگی به کاربرد

الف ـ استفاده از مواد شیمیایی مختلف

ب ـ به روش­های مختلف

 

مثال تیرهای برق، تلگراف، تلفن و تراورس

الف ـ اشباع تحت روش فشار و خلاء

ب ـ استفاده از کرئوزوت

 

حشرات چوب­خوار

الف ـ حمله به چوب در مراحل مختلف (سرپا، افتاده، ساخته شده و ...)

ب ـ بیش­ترین صدمه توسط موریانه و سوسک­های چوب­خوار

1 ـ ایجاد تونل و دالان در چوب

2 ـ نابود کردن مصنوعات چوبی

3 ـ ویران کردن خانه­های چوبی

 

راه­های مبارزه با حشرات چوب­خوار

قطع درختان پیر و خروج سریع آن­ها از جنگل

رنگ­کردن چوب

خروج تنه­های قطع شده و چوب آلات از جنگل

سمپاشی درختان تازه قطع­شده

پایه اول: خلاصه درس واحد پنج ـ کار با فلز

آلیاژ: به مخلوط دو یا چند فلز آلیاژ گفته می­شود.

یکی از اکتشافات مهم انسان ¬ کشف فلز

الف ـ باعث اختراعات و اکتشافات بسیار

ب ـ تاثیر زیاد بر نحوه زندگی انسان

 

عواملی که باعث اهمیت و کاربرد فلزات شده است:   

الف ـ اختراع ماشین

ب ـ ساخت کارخانه­ها و کارگاه­های مختلف با استفاده از فناوری­های جدید

 

فلزات انواع مختلفی دارند و هر فلز داری خواص و ویژگی­های مختلفی است.

نام

رنگ

درجه ذوب

ویژگی­ها

حالت اولیه

آلیاژهای آن

آهن

خاکستری

1535

نرم و بدون استحکام

سنگ معدن آهن

فولاد=آهن+کربن کم

چدن=آهن+کربن زیاد

مس

قرمز

1100

نرم

سنگ معدن مس

برنج=مس+روی

برنز=مس+قلع

مفرغ=مس+روی+قلع

ورشو=مس+روی+نیکل

آلومینیوم

سفید مایل به خاکستری

660

سبک و نرم

خاک رس بوکسیت

دورآلومین=آلومینیوم+مس+منیزیم

روی

خاکستری روشن

53/419

مقاوم در برابر تغییرات آب و هوا

سنگ معدن روی

 

 

چگونه از فلزات در زندگی بهتر استفاده کنیم؟

الف ـ با ویژگی­های فلزات آشنا شویم.

ب ـ مهارت لازم برای کار با ابزارهای فلزکاری مانند سوهان، اره و ... را به دست آوریم.

پایه اول: خلاصه درس واحد شش ـ ساختمان سازی

سرآغاز تمدن بشری

انسان غارنشین ¬ با تجربه¬ آموختن کشاورزی و دامپروری ¬ ساختن خانه در جلگه­های حاصل­خیز ¬

¬   با استفاده از( فکر، با استفاده از قدرت خلاقیت، با استفاده از موادی که در محیط اطرافش وجود داشت)  ¬ ابتدا ساخته­شدن روستاها ¬ سپس ساخته­شدن شهرها ¬ آغاز تمدن بشری

 

کارهایی که انسان برای احداث ساختمان­های محکم و مقاوم می­کند: با پیش­بینی خطرهای احتمالی، آینده­نگری می­کند.

 

ایمن­سازی ساختمان: به رعایت پیش­بینی­هایی که انسان برای جلوگیری از آسیب­دیدن ساختمان­هایش انجام می­دهد، ایمن­سازی ساختمان می­گویند.

چند نمونه از این پیش­بینی­ها :

استفاده از اسکلت فلزی یا بتونی برای ایمنی در برابر زلزله تعبیه شیلنگ آتش­نشانی در آپارتمان­ها برای اطفاء سریع آتش سبک­سازی ساختمان برای مقاومت بیش­تر در برابر زلزله و ... .

عوامل موثر در نظم یافتن ساختمان­ها در شهرها و روستاها:

1ـ پیچ و خم رودخانه

2ـ رعایت حریم جاده­ها

3ـ جهت جغرافیایی منطقه

4ـ * نیازهای متفاوت مردم شهرها و روستاها به خانه

 

انواع ویژگی­های یک ساختمان: 1 ـ نقشه  2 ـ محل احداث  3 ـ نوع مصالح مصرفی 4 ـ نما (ظاهر ساختمان)

نکته: هر ساختمان با توجه به نوع کاربرد آن (اداری، مسکونی و ...) دارای ویژگی­های متفاوتی است.

انواع ساختمان بر اساس نوع کاربرد: اداری، مسکونی، تجاری، آموزشی، تولیدی و صنعتی

روش کشیدن برخی از قسمت­ها در نقشه­کشی ساختمان: درب، درب دوتایی، دیوار، پنجره، راه­پله، راه­پله با ایستگاه

 نوع مصالح ساختمانی در هر منطقه به چه عواملی بستگی دارد؟

1ـ نوع آب و هوا  2ـ مواد اولیه  3 ـ معادن موجود

پایه دوم: خلاصه درس واحد هفت ـ خوراک و پوشاک

علل نیاز به غذا      

1ـ کار و فعالیت

2ـ رشد و ترمیم بدن

3ـ شادابی و سلامتی

4ـ پیش­گیری و مبارزه با بیماری­ها

 

بیماری­ها و نشانه­های ناشی از مصرف غذاهای ناسالم:     

1ـ بیماری­هایی که عواقب آن­ها بعد از چند ساعت یا حتی چند روز آشکار می­شوند

مانند انواع مسمومیت­های غذایی

2ـ بیماری­هیی که در آن­ها غذای ناسالم به آهستگی روی اعضای بدن تاثیر می­گذارد و ممکن است بعد از روزها، ماه­ها و یا سال­ها به صورت بیماری­های خطرناکی مثل حصبه و سرطان ظاهر شود.

 

نکات لازم برای داشتن تغذیه­ای سالم   

1ـ انتخاب مواد غذایی سالم

2ـ تلاش برای حفظ ارزش مواد غذایی

3ـ رعایت نکات مهمی در هنگام تهیه، پخت، مصرف و نگه­داری مواد غذایی

 

عوامل موثر در ناسالم بودن مواد غذایی

1ـ آفات و بیماری­های گیاهی و حیوانی

2ـ آلودگی به میکروب و یا فساد در یکی از مراحل مصرف (در هنگام انبار کردن، انتقال*، پخت و پز*، خوردن و نگه­داری)

 

نکات لازم به رعایت در هنگام انتقال مواد غذایی*

1ـ کوتاه­ترین زمان

2ـ تناسب وسایل حمل و نقل با نوع غذا و با استفاده از دانش و علوم جدید

3ـ تحت نظارت و کنترل مراکز بهداشتی

 

نکات لازم به رعایت در مرحله تهیه و پخت مواد غذایی*

در هتل­ها، رستوران­ها و مکان­های عمومی: رعایت انواع آیین­نامه­های بهداشتی

در خانه: کلیه نکات صفحه 137

 

انواع آیین­نامه­های بهداشتی

1ـ آیین­نامه بهداشت مواد اولیه

2ـ آیین­نامه بهداشتی کارکنان

3ـ آیین­نامه بهداشت محیط، وسایل و تجهیزات

4ـ آیین­نامه بهداشت نگه­داری مواد غذایی

 

نوع پارچه

شکل الیاف زیر ذره­بین

بوی حاصل از سوختن

رنگ خاکستر

نوع خاکستر

پنبه

 

 

 

 

نایلون

 

 

 

 

پشم

 

 

 

 

ابریشم