تاریخچه استفاده از چرخ دنده

چرا زنبورعسل خانه‌اش را شش ضلعی می‌سازد؟

این یک سؤال قدیمی است که  بیش از 2000 سال پیش، مارکوس ترنتیوس وارو، سرباز رومی که اهل مطالعه بود و دستی هم در نوشتن داشت «حدس زنبوری» رو پیشنهاد داد: باید دلیل خیلی مهمی پشت این ساخت و ساز خاص وجود داشته باشد؛ مثلاً اینکه این‌طوری زنبورها می‌توانند عسل بیشتری ذخیره کنند. یا شاید برای ساخت شش وجهی نسبت به سایر شکل‌ها موم کمتری لازم باشد؟ یا ...؟

مارکوس علم پیشه نبود، ولی به شدت مشتاق بود به راز منطق این نوع ساخت و ساز پی ببرد. چرا؟ شاید چون مارکوس می‌دانست که طبیعت در یافتن راه حل‌های بهینه برای مسائل ماهرانه عمل می‌کند و دنبال این بود که بفهمد چه محدودیت‌هایی باعث شکل‌گیری این سازه مومی شده است!  چرا شش ضلعی و نه مربع و مثلث یا پنج وجهی؟
این خانه‌های هم‌شکل چه شکلی باشند بهتر است ؟

اگر دایره باشند فضای پرت زیادی بین خونه‌های دایره‌ای به وجود می آید و در ضمن مقدار بیشتری موم هم برای پر کردن این فضاهای خالی لازم است. پنج‌ضلعی و هشت‌ضلعی هم درست مثل دایره فضای پرت زیادی تولید می‌کنند، اگر شک دارید می‌توانید روی یک صفحه ترکیب خانه‌های دایره‌ای و پنج‌ضلعی یا هشت‌ضلعی رو ترسیم کنید. باید مثل زنبورهای باهوش به دنبال شکل‌هایی باشیم که وقتی کنار هم چیده می شوند، کاملاً چفت بشوند  و فضای خالی ایجاد نکنند.
کدام شکل‌ها؟

فیثاغورث اولین کسی بود که فهمید برای پوشاندن یک سطح بدون فاصله و شکاف و با کمک شکل‌های منتظم تنها اشکال مناسب سه‌ضلعی، چهار ضعلی و شش ضلعی منتظم هستند. اینجاست که باید به حدس مارکوس رجوع کنیم، حدس لانه زنبوری. مارکوس آن  زمان نتوانست حدسیاتش را به کمک ریاضی و هندسه ثابت کند، و تازه در سال ۱۹۹۹ ریاضی‌دانی، به نام "واتسون هیلز "در دانشگاه میشیگان، نشان داد که از بین سه شکل ِ مربع، مثلث متساوی‌الاضلاع و شش‌وجهی منتظم با مساحت یکسان، شش وجهی دارای کمترین محیط است.

یعنی زنبورها با ساخت خانه‌های شش‌وجهی در کندو، برای محصور کردن مساحت و فضای معینی، از موم کمتری استفاده می‌کنند و کار کمتری هم نسبت به زمانی که قرار باشد منشورهایی با قاعده مربع یا مثلث بسازند، انجام می‌دهند. از یک منظر دیگر، یک شانه عسل حدود ۴۰ در ۲۰ سانتیمتری بیش از ۱۸۰۰ گرم عسل را در خودش نگه می‌دارد. در حالی که ساختن این شانه عسل فقط حدود ۴۰ گرم موم نیاز دارد. یعنی ۵۰ برابر وزن خودش عسل ذخیره می‌کند.

آموزش کرک کردن نرم افزار Edraw Max

کلیپ تصویری آموزش کرک کردن نرم افزار Edraw Max

دانلود کنید

آموزش و پرورش، رویای آینده، حسرت گذشته

 حفیظ اله مشهور

روزنامه وقایع اتفاقیه 24 امرداد 96

15 سال از اولین روزی که به عنوان معلم وارد کلاس شدم می گذرد، فصل مشترک همه ی این سال ها کاستی های شدیدی است که همواره در مدارس شاهد بوده ام و نکته جالب امیدیست که به بهبود اوضاع در همه این سال ها مطرح بوده است... سال آینده سهم خوبی برای آموزش و پرورش در بودجه خواهیم دید... ، در دولت جدید آموزش و پرورش جایگاه ویژه ای خواهد داشت... ، با تغییر وزیر شاهد تغییراتی محسوس در آموزش و پرورش خواهیم بود... ، با اجرایی شدن سند تحول بنیادین، آموزش و پرورش در همه عرصه ها متحول خواهد شد ... ، اینها بخشی از جملات امید بخشی است که در این سال ها پی در پی برایمان تکرار شده است. واما دوباره موسم وعده های امید بخش است و قرار است وعده های امیدآفرینی که در دوران انتخابات تکرار شد با انتخاب وزیر به مرحله ی عمل در آید. گزینه های مختلفی در این مدت مطرح شدند و حامیان هر کدام اعتقاد داشتند که گزینه ی مورد نظرشان فردایی بهتر را برای این نهاد رقم خواهد زد. همه اتفاق نظر داشتند که آموزش و پرورش مسیر توسعه پایدار کشور است و از ضرورت پیش رفتن این نهاد همراه با آخرین فناوری ها و نظریات روز دنیا می گفتند. یکبار دیگر به اولین روزهای معلمی ام بر می گردم و مرور می کنم در پس همه این شعارها چه بر سر آموزش و پرورش مان آمد. آیا امروز به پیشرفتی قابل قبول نسبت به آن روز دست یافته ایم ... هر چه به ذهنم فشار می آورم جز در جازدن ها و حتی پسرفت ها چیز قابل توجه دیگری به ذهنم خطور نمی کند. انباری هایی را بخاطر می آورم که با نصب تخته سیاه تبدل به کلاس درس شد . ساعات فوق برنامه و رایگان مدارس شبانه روزی که اندک اندک آب رفته، فراموش شدند و جای خود را به دریافت هزینه اسکان از دانش آموزان روستایی دادند. تسهیلات در نظر گرفته شده برای ادامه تحصیل از جمله ماموریت تحصیلی که امروز بیشتر تبدیل به ممنوعیت تحصیل شده است . کلاس های 40 نفره امروز که روزگاری بندرت آمار 30 نفر را در خود جای می دادند، تدریس اختیاری مدیران مدارس که اندک اندک رنگ اجبار به خود گرفت. کاهش ساعات آموزشی مدارس با هدف صرفه جویی و ... بخشی از مواردیست که در ذهنم خودنمایی می کند. به معیشت معلم کاری ندارم چرا که همه آن را از بر شده اند. با خود می اندیشم گزینه هایی که رویای رساندن آموزش پرورش به آینده ای درخشان را به جامعه فرهنگیان القا می کنند آیا توان و ظرفیت برگرداندن این نهاد نابسامان را به همان 15 سال قبل دارند. فارغ از همه دسته بندی ها آیا بطحایی که در طی یک دوره ی سه ساله از او به عنوان دست راست فانی یاد می شد کارنامه قابل قبولی از خود برجای گذاشته است و جسارت، نفوذ و توانایی مدیریتی بالایی از خود نشان داده است. بدون شک انتظار حل تمام مشکلاتی که چندین دهه بر روی هم انباشته شده در طی دوره مسئولیت ایشان انتظاری بس نابجاست اما باید دید وی چه گام های مثبتی جهت کاهش آن برداشته است. به نظر نگارنده نه تنها در طی این دوران همچون اکثر دوره های قبل گام های مثبت چشمگیری برداشته نشد بلکه بخشی از پسرفت های امروز آموزش و پرورش مان سهم جناب بطحایی و تیم تصمیم گیرنده همراه ایشان است. افزایش نرم کلاس ها از مهمترین تصمیماتی است که در آخرین ماه های معاونت ایشان اتخاذ گردید. تصمیمی که علاوه بر کاهش محسوس کیفیت آموزشی، روح ، روان و جسم معلم را هدف قرار داد تا فرادستان این نهاد از کاهش ساعات حق التدریس و صرفه جویی حاصل از آن به عنوان افتخار دوره تصدی خود یاد کنند. افت کیفیت و خدمات بیمه طلایی فرهنگیان که نارضایتی وسیعی را بدنبال داشت نیز از دیگر یادگارهای ایشان می باشد. آموزش و پرورش امروز بسان مریضی در حال احتضار است که نفس هایش به شماره افتاده و نیازمند مسیحا نفسی است تا جانی دوباره گیرد. حال باید دید در شرایطی که در حسرت گذشته بسر می بریم می توان با گزینه هایی در این سطح رویای آینده ای درخشان را در سر داشت یا باز هم باید بر شمار این حسرت ها افزوده شود.

طرح رتبه بندی جدید فرهنگیان و واکنش های قابل تأمل معلمان

 
✍️ حفیظ‌اله مشهور، آموزگار
روزنامه جهان صنعت، ۷ شهریور ۹۶

حدود دو هفته قبل معاون دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش از نهایی شدن طرح رتبه‌بندی جدید فرهنگیان در این شورا خبر داد و ضمن تشریح بخشی از جزییات، افزایش چشمگیر دریافتی معلمان مشمول این طرح به همراه تسهیلات غیرنقدی را از مزایای آن برشمرد‌.
طبعا انتشار چنین اخباری از سوی هر سازمانی باعث ایجاد شادمانی، انگیزه و تلاش مضاعف کارکنان جهت برخورداری از مزایای طرح خواهد شد، ولی با این وجود، انتشار این خبر نه تنها هیچ شادمانی و شعفی در جامعه فرهنگیان کشور ایجاد نکرد بلکه موجی از واکنش‌های منفی در گروه‌های مجازی و محافل غیرمجازی از سوی معلمان را دربرداشت‌. تامل در این‌گونه واکنش‌ها ما را مجاب به ریشه‌یابی موضوع می‌کند و این پرسش را مطرح می‌سازد که آیا معلمان طرح جدید را نامناسب و فاقد جذابیت دانسته و به محتوای آن ایراد دارند؟
برای پی بردن به دلایل این رفتار بهتر است مروری داشته باشیم بر پیشینه طرح‌هایی از این دست در آموزش و پرورش کشور‌. اولین بار در زمان وزارت مرتضی حاجی بود که بحث تفاوت دریافتی معلمان براساس شایستگی‌های آنان مطرح شد و معلمان در پنج رتبه، از مقدماتی تا عالی قرار گرفتند‌. طرح مذکور با عنوان ارتقای شغلی بیش از همه بر مدرک تحصیلی، دوره‌های ضمن خدمت و سابقه کاری معلمان تاکید داشت و در نهایت با افزایش ناچیز حقوق نتوانست انگیزه چندانی برای کسب شایستگی‌های بالاتر در معلمان ایجاد کند‌. دومین بار طرح رتبه‌بندی معلمان توسط حاج بابایی مطرح شد‌. وی اجرای این طرح را همتراز با طرح رتبه‌بندی اساتید دانشگاه می‌دانست‌ ولی با وجود مساعد بودن شرایط درآمدی دولت در آن برهه این طرح در زمان وی اجرایی نشد‌. در دولت یازدهم فانی بحث رتبه‌بندی معلمان را مطرح کرد و قرار بر این شد که این طرح در چند فاز اجرایی شود‌. طرحی که بعدها مشخص شد بخشی از قانون خدمات کشوری بوده است و سرانجام با اجرایی شدن فاز اول و افزایش ناچیز حقوق و مزایا، آن هم با تاکید بر سنوات خدمت معلمان بدون توجه به سایر شاخص‌های تاثیرگذار بر کار معلمی، این‌بار نیز این طرح ابتر ماند و عملا نتوانست کیفیت کاری معلم را ملاک برخورداری از مزایای بالاتر قرار دهد‌. مروری بر پیشینه طرح‌هایی که با عنوان رتبه‌بندی یا عناوینی مشابه آن طی حداقل ۱۵ سال گذشته در آموزش و پرورش اجرایی شده و هر بار نیز با آب و تاب فراوان از آن سخن گفته شده است اما سرانجام دستاوردی برای معلم نداشته ما را در جهت درک بهتر واکنش‌های امروز معلمان نسبت به طرح جدید، فارغ از محتوا و کیفیت آن یاری می‌رساند‌. هرچند که طرح جدید برخلاف کلیه طرح‌های گذشته تک‌بعدی نبوده و توجه به سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان و شاخص‌ها و زیرشاخص‌های چندگانه تخصصی با وجود برخی کاستی‌ها و نقاط ضعف، آن را به طرحی جامع تبدیل کرده است‌. تشکیل کارگروهی مجازی با حضور مدیران شورای عالی آموزش و پرورش و معلمانی از سراسر کشور که به ابتکار رییس اداره برنامه‌ریزی و سنجش صلاحیت معلمان وزارت انجام شد نیز از ویژگی‌های مثبتی است که در بررسی و تدوین این طرح انجام شد‌. از نظر نگارنده به عنوان یکی از اعضای این کارگروه، این اولین بار بود که فاصله ستاد و صف در بررسی یک طرح از میان برداشته شد، تک‌تک شاخص‌ها مورد بررسی، آسیب‌شناسی و ارزیابی قرار گرفت، سوالات و ابهامات از طرف مدیران وزارتی پاسخ داده شد و در جمع‌بندی نهایی نیز بخشی از این نظرات استفاده شد‌.
اما بر شمردن همه ویژگی‌های مثبت طرح اخیر نمی‌تواند حافظه معلمان و قول‌های ۱۵ ساله‌ای که هیچ‌گاه به صورت جدی پیگیری و عملی نشدند را پاک کند‌. به نظر می‌رسد دست‌اندرکاران آموزش و پرورش برای جلب اعتماد معلمان باید تمامی مساعی خود را به‌کار گیرند و قبل از اجرای طرح با پیش‌بینی شیوه‌های ارزشیابی عادلانه و جذب اعتبار لازم، اجرای مطلوب این طرح را تضمین کنند تا بیش از پیش بر بی‌اعتمادی و ناامیدی آنان نسبت به متولیان این نهاد افزوده نشود‌.

اخلاق درسی خارج از کتاب

حفیظ اله مشهور/ 11 خرداد روزنامه همدلی

دروغ، ریا، تملق، تهمت. این ها بخشی از رذایل اخلاقی ست که هر روز در جامعه و محیط اطراف خود شاهد آن هستیم و خاطرمان را آزرده می کند. اما دلیل رواج این بی اخلاقی ها چیست و علت را باید در کجا جستجو کرد. با نگاهی به سیستم آموزش و پرورش به عنوان یکی از متولیان آموزش و نهادینه کردن فضایل اخلاقی در جامعه درمی یابیم که چندین عنوان درسی به موزات یکدیگر و تقریبا در تمامی پایه ها و مقاطع تحصیلی، سعی در آموزش فضایل اخلاقی به دانش آموز و دور کردن آنان از آنچه رذایل اخلاقی می نامیم دارند. اما سوال اینجاست که چرا با صرف هزینه و اختصاص زمان فراوان در نظام آموزشی برای نهادینه سازی اخلاق در جامعه باز هم رذایل اخلاقی در سطح وسیعی خودنمایی می کنند.

چندی پیش در مراسمی شرکت داشتم و سخنران خاطره ای را نقل می کرد که شاید بی ارتباط به پاسخ سوالمان نباشد. ایشان می گفت چند سال پیش همایشی در ارتباط با آموزش و پرورش در یکی از استان ها برگزار کردیم . هنگام دعوت از مهمانان وزارت به پیشتهاد یکی از این دوستان خانمی ژاپنی که برای انجام تحقیق در خصوص رساله ی دانشجویی اش با موضوع آموزش و پرورش ایران در کشورمان بسر می برد نیز به این مراسم دعوت شد و در بخشی از همایش نیز به سخنرانی پرداخت. اما نکته جالب در پاسخ سوالی که از ایشان در ارتباط با برداشت کلی وی از وضعیت آموزش و پرورش ایران شده بود نهفته بود. وی اینگونه پاسخ می دهد:" معلمان و دانش آموزان ایرانی بسیار تلاشگر و سخت کوش هستند، آنها زمان زیادی را صرف آموزش و یادگیری می کنند، اما چیزی که برای من تعجب آور است اینست که شما می خواهید همه چیز را از طریق کتاب و امتحان به دانش آموز بیاموزید. شما حتی از دانش آموز می خواهید تا اصول اخلاقی، عبادت کردن، احترام به بزرگتر و ... را هم از داخل صفحات کتاب حفظ کند و بعد روی برگه امتحان بنویسد."

به نظر نگارنده نقل این خاطره پاسخ درخوری به آنچه که امروز خروجی سیستم آموزشی مان در بحث مسائل اخلاقی است خواهد بود. ما در کلاس ساعت ها در مورد صداقت، وفای به عهد، دوری از دورنگی و ریا صحبت می کنیم و تعاریف و فوایدش را در برگه امتحان از دانش آموز می خواهیم اما شاید خودمان کمتر در برابر قول و عهدی که در کلاس بستیم و حالا زیرپایش گذاشتیم حساسیت به خرج دهیم.شاید توجه بیشتری به دانش آموزی که با چاپلوسی خود را در کلاس مان نشان می دهد کرده باشیم. شاید برای رسیدن به مقاصد و اهداف مان گاه ریاکاری کرده باشیم. در هر مراسمی که در مدارسمان برگزار می کنیم به بهانه های مختلف از دانش آموزانی که حائز رتبه در آزمون ها و المپیادها و .. شده اند تقدیر نموده و آنها را بزرگ می کنیم، اما کمتر دیده شده دانش آموزی را به واسطه ی اخلاق نیکو، کمک به دیگران و ... مورد تقدیر قرار دهیم. البته در این بین نقش خانواده و جامعه را نیز نباید نادیده گرفت. دانش آموز بین رضیلت و فضیلت در کلاس، خانواده و جامعه به مقایسه می پردازد و وقتی مشاهده می کند راه پیشرفت در جامعه توسل به ریاکاری و تملق است و فرد صادق در بسیاری از اوقات هرچند در ظاهر متضرر می گردد، دیگر به آنچه از روی کتاب حفظ کرده و در برگه امتحان تحویل مان داده پایبندی نخواهد کرد.

نتیجه ای که از مباحث مطرح شده می گیریم اینست که درس اخلاق صرفا در کتاب نمی گنجد و صرف زمان و مطالب پرحجم در ارتباط با آموزش آن متضمن خروجی قابل قبول نخواهد بود بلکه اخلاق و فضایل اخلاقی درسی است که برای آموزش آن باید به دنبال راهی خارج از کتاب و امتحان بود.

کاهش تشنگی در ماه رمضان

آب

سر کشیدن آب زیاد بین غذای سحری، به امید جلوگیری از تشنگی در طول روز اشتباه است، چون باعث رقیق شدن شیره معده و در نتیجه نفخ و اختلال در هضم می شود. از طرفی، خوردن میوه در هنگام سحر ، علاوه بر مقاومت بیشتر در مقابل تشنگی، باعث رفع مشکل یبوست هم می شود.

توصیه می شود جهت تامین آب لازم، از حدود یک ساعت بعد از افطار تا نیم ساعت قبل از سحر، دست کم شش لیوان آب بنوشید. توجه داشته باشد که از خوردن چای پُررنگ ، قهوه، کاکائو و موادی که باعث دفع بیشتر آب (به علت مدر بودن) از بدن می شوند، (به خصوص در سحری) پرهیز کنید.

براى از بین بردن یا كم كردن عطش شدید در این ماه چه باید كرد؟

براى فهم این سؤال به این مثال توجه كنید: مزرعه اى را در نظر بگیرید كه در كنار یك رودخانه پُرآب است. براى این كه بتوانیم این مزرعه را به صورت دائم آبیارى کنیم و از حملات احتمالى آب در فصول گوناگون در امان نگه داریم، سدى مقابل آب مى زنیم تا بتوانیم آب را مهار كرده و با ایجاد روزنه هایى در سد به صورت دائم و كنترل شده مزرعه مان را آبیارى كنیم.

در ماه مبارك رمضان نیز بایستى سدى در بدنمان بسازیم كه بتوانیم آب و مواد غذایى را كه در سحرى مصرف كرده ایم به صورت یكنواخت و دائم در طول روز به قسمت هاى مختلف بدنمان برسانیم. این كار را مى توانیم با مصرف مواد غذایى پُرفیبر(سبزیجات و میوه ها) انجام دهیم.

ادامه نوشته

رمضان الکریم

حلول ماه مبارک رمضان. ماه بندگی و میهمانی حضرت دوست بر شما مبارک باد

مؤسسه‌هاي آموزشي خصوصي، سازنده‌اند يا مخرب؟

روزنامه وقایع اتفاقیه، 20 فروردین ماه 96
موسسات آموزشی مانعی بزرگ در راه تحول در آموزش و پرورش
حفیظ اله مشهور، کنشگر رسانه ای معلمان
سالیان متمادیست به مدد آموزش و پرورش کنکور محور ما موسسات آموزشی رنگارنگ  با اسامی مختلف بصورت قارچ گونه ایجاد شده و با ترفندهای تبلیغاتی مختلف سعی در جذب دانش آموزان و خانواده هایی دارند که هدف گذاری آنها کسب رتبه های عالی در کنکور سراسری و یا قبولی در آزمون های ورودی مدارس خاص می باشد. شاید این موضوع در ظاهر خالی از اشکال باشد و این موسسات را بتوان به عنوان یک پشتیبان در راه رسیدن به این هدف دانست اما نکته ای که باید بر آن دقیق شد و سوالی که باید از خود پرسید اینست که چرا با وجود وعده و وعیدهای چندین ساله مسئولان در ارتباط با برداشته شدن کنکور و اعلام تاریخ های متفاوت این مهم تا به امروز محقق نشده است؟ چرا اصلی ترین شعار تحول در آموزش و پرورش که کم رنگ کردن آموزش تست محور و تبدیل کردن مدرسه به محل کسب مهارت های زندگی و آموزش کاربردی دروس بود با آن همه تبلیغ و شعار به سرانجام نرسید؟ به نظر می رسد در کنار مولفه های گوناگونی که می توان به عنوان علل این موضوع برشمرد وجود موسسات آموزشی که حالا دیگر تبدیل به مافیایی قدرتمند در سیستم آموزشی ما شده اند یکی از پاسخ های موجه وقابل تامل برای این پرسش باشد. با تغییر نظام آموزشی به نظامی زندگی محور و تحقق آموزش کاربردی دروس دیگر نمی توان جایی برای فعالیت این گونه موسسات پیدا کرد. فعالیتی که با کمترین هزینه سودهای هنگفتی را نصیب صاحبان و رابطان این موسسات می کند. پس بدون شک یکی از مهم ترین عواملی که تمام قد در برابر تغییر نظام آموزشی ایستادگی خواهد کرد و از تمام توان خود جهت نفوذ و اثرگذاری در تصمیم گیری های این حوزه استفاده خواهد کرد صاحبان این موسسات خواهند بود کما اینکه تابه حال نیز در این راه موفق بوده اند. کم رنگ نشدن نقش این موسسات پس از اجرایی شدن سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش و حتی سرایت فعالیت آنها به مقاطع و پایه های تحصیلی پایین تر همه و همه گویا و تصدیق کننده این واقعیت در آموزش و پرورش ماست که این قبیل موسسات به شاه مهره ای تعیین کننده در پازل نظام آموزشی ما بدل شده اند و باید واکنشی جدی از سوی مسئولان نظام آموزشی نسبت به آن نشان داده شود.

الیاف بشر ساخته

در قرن هفدهم دانشمندی به نام رابرت هوک ( Robert Hooke ) با مطالعات و تحقیقات خود بر روی کرم ابریشم دریافت که اگر بتواند مایعی را از سوراخ های بسیار ریز عبور دهد و بعد از خارج شدن از سوراخ ها آن را منعقد کند، خواهد توانست مانند کرم ابریشم الیاف مداوم یا فیلامنت تولید کند. در قرن نوزدهم یک بافنده به نام لویز شواب توانست الیاف بسیار ریز و ظریف شیشه را از طریق عبور شیشه مذاب از منافذ کوچکی و سپس سرد کردن آن ها در هوا تهیه کند. پس از چندی سایر دانشمندان توانستند سلولز چوب را استخراج و در حلال مناسبی حل کنند و سپس از منافذ بسیار ریز عبور داده و الیاف ساخت دست بشر بر پایه مواد موجود در طبیعت تهیه کنند. در همین دهه دانشمندان آلمانی در تهیه مواد شیمیایی و مصنوعی و حلال های آن ها پیشرفت های چشمگیری کردند و با عبور دادن محلول پلیمر مواد مصنوعی از منافذ ریز موفق به تولید الیاف مصنوعی شدند. در سال 1936 الیاف مصنوعی همچون پلی استرها، نایلون ها و سایر مواد مصنوعی در مقیاس تجاری به بازار عرضه شد و بعد از جنگ جهانی دوم انواع الیاف مصنوعی به مصرف رسید.

الیاف بشر ساخته
الیافی که بدست بشر ساخته می‌شود همان طور که ذکر شد دو دسته اند. یکی آن هایی که ماده اصلی در طبیعت هست ولی به شکل الیاف نیست و بشر با روش هایی آن ها را به صورت الیاف در می‌آورد. دسته دیگر کلاً مصنوعی اند یعنی ماده اولیه نیز در آزمایشگاه با فرایندهای شیمیایی تولید شده و باز مطابق یکی از روش های فوق به صورت الیاف در می آیند.
الیاف دسته اول را بازیافتی یا رژنره می گویند. ویسکوز، استات، کوپر آمونیوم، کازئین و ... از این دسته اند.
  الیاف بازیافتی
الیاف بازیافتی به سه دسته تقسیم می‌شوند:
1- آن هایی که ماده اولیه آن ها مثل پنبه سلولز است:کلیه محصولات طبیعی که دارای سلولزکافی باشند برای تهیه این الیاف مناسب است. غالباً از الوار درختان، تفاله نیشکر، کاه برنج و گندم استفاده می‌شود و این مواد طی مراحل مختلفی به صورت خمیر خاصی که درصد ناخالصی آن بسیار کم است در می آیند و پس از عبور از رشته ساز و استخر انعقاد به صورت الیاف در می آیند.

2- آن هایی که ماده اولیه شان مثل پشم پروتئین است: ماده اصلی این الیاف پروتئین است که ممکن است حیوانی یا گیاهی باشد. همانند کازئین که تحت نام الیاف مدینوا در ایتالیا از شیر تهیه می‌شود. الیاف فیبرولان انگلستان که از بادام گرفته می‌شود و الیاف ویکارا که از دانه ذرت در امریکا تهیه می‌شود. از آنجایی که این الیاف کاربرد چندانی ندارد توضیح بیشتری لازم نیست.البته ذکر این نکته جالب است که کازئین از پشم ارزان تر است و اغلب به صورت مخلوط یا خالص برای فرش ماشینی یا لباس های کشباف به کار می رود.

3- آن هایی که ماده اولیه شان مثل شیشه معدنی است: الف) الیاف شیشه
در سالهای جنگ جهانی اول آلمان ها به علت کمبود پنبه نسوز درصدد برآمدند تا الیاف شیشه

ادامه نوشته