کار و فناوری فین هرمزگان

کار و فناوری فین هرمزگان

مقاله - نمونه سوال -طرح های اره مویی- انیمیشن - فیلم -طرح درس - فعالیت کارگاهی - رایانه - سرگرمی
کار و فناوری فین هرمزگان

کار و فناوری فین هرمزگان

مقاله - نمونه سوال -طرح های اره مویی- انیمیشن - فیلم -طرح درس - فعالیت کارگاهی - رایانه - سرگرمی

محصولات زنبور عسل

محصولات زنبور عسل را می توانید در ادامه مطالب مطالعه فرمایید. 

با تشکر

زنبور عسل دو نوع محصول تولید می کند، اول آن عده از محصولاتی که وی در جستجویشان به خارج از کندو پرواز کرده با خود به کنــــــــدو می آورد که آن ها را ( محصــولات خارج از کندو ) می نامیم و عبــارتند از : عسل ، عسلک ، بره مــــــوم و گرده گل . 

     نوع دوم آن هایی هستند که زنبور آن ها را در داخل بدن و به وسیله غدد معینی تولید نموده در کندو مورد اســتفاده قرار می دهد که آن ها را ( محصولات داخل کندو ) می نامیم . مثل : موم ، زهر ، ژله رویال.

محصولات خارج از کندو  عسل 

 

 عسل را زنبور از شهد گیاهان مختلف با غلیظ کردنشان درست می کند. مقدار آب شهد گل ها معمولا 50 تا 80 در صد است. شهد در ته گل ها قرار داشته و به وسیله غده مخصوصی تولید و ترشح می گردد.

      زنبور این شهد را از روی گل ها جمع کرده ، در داخل کیسه مخصوصی که در بدنش قرار داردو فقط برای جمع آوری و ذخیره شهد درست شده به طور موقت انبا رمی کند . وقتی که محتوای کیسه به حدود 40 میلی گرم رسید ، وی گل ها را رها کرده و راه کندو را در پیش می گیرد. 

 

      بین راه مقداری دیاستاز از نوع انورتاز  INVERTASES  که در جدار همین کیسه تهیه و به داخل آن ترشح می شود، به شهد اضافه می نماید . به علاوه مقداری هم از آب آن را از راه جدار کیسه عسلی یا عسلدان جذب بدنش نموده ، به کلیه دفع می کند.

      وقتی وارد کندو می شود ، آن را به همان حال نارس داخل سلول ها می گذارد و هنگام شب که قادر به خارج شدن از کندو نیســت ، آن را دو باره داخل کیسه ذخیره برده ، دیاستاز رویش اضافه نموده ، آب شهد را دوباره جذب می نماید . این کار در شب آن قدر به وسیله زنبورها تکرار می شود ، تا شهد کاملا غلیظ شده و مقدار آب آن تا 17 الی 18 درصد پایین بیاید . چنین شهد غلیظی را  ( عسل رسیده ) می نامیم .

عسلک

 

     در مقابل عسلی که زنبور آن را از شهد گل ها جمع آوری و به کندو حمل نموده ، می پروراند ، نوع دیگری از عسل  هم وجود دارد که مصرف کننده ، قادر به تشخیص و تمیز آن ها از یکدیگر نیست .

      این عسل را زنبور از شیره های شیرین که بعضی از اوقات روی برگ های درختان دیده می شوند و حالت چسبندگی به برگ ها می دهند، جمع می کند. برای این که بین  آن ها فرقی گذاشته باشیم ان را ( عسل برگ ) می نامیم .

      گیاهانی که بیش از سایرین عسلک تولید می کنند عبارتند از : بید ، تبریزی ، بلوط ، نارون و درخت های میوه بخصوص گیلاس ، آلبالو ، آلو و گوجه و غیره .

      از این گذشته ، درخت های  برگ سوزنی مثل سرو و کاج نیز عسلک تولید می کنند. مقدار عسلک گاهی از اوقات می تواند آن قدر زیاد باشد که از روی برگ ها قطره قطره بچکد .

      زنبورها معمولا عسلک را در ساعات اول صبح جمع می کنند ، زیرا وقتی که هوا گرم شد . مقداری از آب آن به وسیله خورشید بخار شده ، در نتیجه جمع کردن عسلک خیلی غلیظ برای زنبورها مشکل می گردد.

 

 

                                               گرده ی گل

 

      در ترکیبات گرده ی گل از لحاظ شیمیایی مقدار زیادی مواد پروتئینی و چربی وجود دارد و از این مواد همان چیزهایی هستند که زنبورها برای ساختمان و رشد بدن نوزادان خود به آن نیاز دارند. مقــــدار پروتئین در گرده های  مختلف متفاوت بوده ، بین 11 تا 13 در صد نوسان دارد .

      مقدار مواد چربی از 1 تا 20 درصد است. در گرده ویتامین های  A ، B1 ، B2 ، B6 ، C ، D و E به اندازه کافی وجود دارد .

      زنبور گرده را از روی گل ها جمع و به کمک بزاق چسبناک نموده ، به پاهای عقبش چسبانده ، به کندو حمل می کند.

                                                 بره موم

 

      بره موم صمغ درختان است که  به وسیله گیاهان و درخت های  مختلف در نقاط بخصوص ترشــــــــح و زنبور آن را معمـــــولا از روی درختانی مثل بید ، بیدمشک، نارون ، تبریزی ، شاه بلوط ، آلبالو ، آلو و ...و به همان طریقی که گرده ی کل را حمل می کند به پاهای عقب خود چسبانده و به کندو می آورد.

      صمغ در روی درختان حالت چسبناکی داشته و از قشر فوق العاده نازکی تشکیل می شود که با آن قسمتی از برگ و بخصوص سطح جوانه ها را می پوشاند. به طوری که اگر به جوانه ها دست بزنیم ، حالت چسبناکی حس می شود .

      بره موم موجود در کندو مخلوطی از همین مواد چسبناک است که زنبور آن را از روی درخت های  مختلف جمع نموده است . بنابراین این بره موم مخلوطی از صمغ چندین درخت است .

      زنبور از بره موم برای مسدود کردن آن عده از سوراخ ها و درزهای کندو که قطرشان کمتر از 4 میلی متر باشد ، استفاده می کند.  به علاوه با آن سر قاب ها را به کندو می چسباند تا کاملا ثابت شده ، از جایشان تکان نخورند . سوراخ پرواز را نیز به کمک بره موم به دلخواه کوچک و بزرگ می کند.

 

بره موم اثر میکروب کشی دارد و زنبور ها برای ضد عفونی کردن سلول ها ، هر بار پس از اتمام رشد لاروها و خروج از سلول ها ، جدار داخلیشان را با قشر فوق العاده نازک از بره موم می پوشانند.

      در پزشکی و دارو سازی از بره موم  محلولی می سازند که در معالجه ( اگزاما ) مورد استفاده قرار می گیرد .

 

 

                                        محصولات داخل کندو

 

                                        ژله ی رویال

 

      ماده ای است که به وسیله یک جفت غده مغزی کارگران در سنین اول زندگی ترشح شده ، به کار تغذیه نوزادان می خورد . قسمت اعظم آن را مواد سفیده ای ( پروتئین ) و قند ها و چربی ها تشکیل می دهند . ژله شاهانه غذای مخصوص ملکه و تنها غذای وی از اولین روز تا آخر عمرش می باشد . رشد و تکامل ملکه  و بخصوص فعالیت های ملکه تنها به وجود آن بستگی کامل دارد .

 

                                                          موم

 

      موم ماده ای است که به وسیله سه جفت غده های  زیر شکمی زنبور کارگر و در سنین بخصوص ، یعنی از سیزدهمین تا هجدهمین روز پس از تولدش ترشح می گردد . جمعیت با این ماده احتیاجات مختلف زندگی اش را به طریق زیر رفع می نمایند.

 

1.       لانه های  شش گوشه ای شانها یعنی سلول های  مومی را درست می کنند .

2.       لانه ها یا سلول های  بزرگتری برای تولید ملکه ( در صورت لزوم و در موقع احتیاج ) می سازد .

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد