کار و فناوری فین هرمزگان

کار و فناوری فین هرمزگان

مقاله - نمونه سوال -طرح های اره مویی- انیمیشن - فیلم -طرح درس - فعالیت کارگاهی - رایانه - سرگرمی
کار و فناوری فین هرمزگان

کار و فناوری فین هرمزگان

مقاله - نمونه سوال -طرح های اره مویی- انیمیشن - فیلم -طرح درس - فعالیت کارگاهی - رایانه - سرگرمی

تاریخچه کاغذ

کاغذ چی بود ؛ چی شد ؟!

انسانها در ابتدا برای نوشتن از دیوار غارها و سنگ ها استفاده می کردند.

اما نوشتن بر روی سنگ آسان نبود . پوست حیوانات سبک تر و نوشتن بر روی آنها راحت تر بود .

چینی ها نخستین کسانی بودند که کاغذ را ساختند و آن را به انسان های دیگر هدیه کردند .

نوشتن روی کاغذ خیلی آسان تر بود  . خیلی زود کاغذ به یکی از وسائل ضروری زندگی تبدیل شد .

امروزه می توان با یک قلم نوری ، روی صفحه رایانه نوشت و نقاشی کرد ولی کاغذ هنوز در زندگی انسانها نقش مهمی دارد.

در باره طرز تهیه کاغذ :

محصول کاغذ یکی از ضروری ترین محصولات موجود در چرخه زندگی برای انسانها می باشد زیرا از کاغذ می توان برای نوشتن مطالب مهم استفاده نمود  که اگر از این محصول نگهداری مفید شود خواهد توانست چندین سال و قرن از مطالب نوشته شده بدلیل مقاومت زیادش نگهداری نمود.

کاغذ برای اولین بار در کشور چین و بوسیله درختچه های نی درست می شد اما بدلیل ضخامت کم آن تصمیم گرفتند که محصولی را یافت کنند که پوست و محتوای آن از ارزش بهتری بهره مند باشد ، پس از چندین سال توسط دانشمندان چینی که یکی از پرجمعیت ترین کشورهای جهان محسوب می شود برای پیدا کردن محصولی مناسب تلاش کردند  و تصمیم بر آن شد که از خمیر بدست آمده از درختان برای درست کردن کاغذ استفاده نمایند.

طرز درست کردن کاغذ:

پس از قطع درختان و بدست آوردن خمیر آن در کارخانه ، بوسیله دستگاه های مخصوص به صورت ورق هایی نازک درست کرده و بوسیله حرارت غیر مستقیم گرما این خمیرها در نهایت تبدیل به کاغذ شده اند و مورد استفاده قرار می گیرند.

کاغذ و چاپ :

ما امروزه چنان به نوشتن روی کاغذ عادت داریم و این جنس آن قدر آسان بدست می آید که می پنداریم ، همیشه چنین بوده است اما چند هزار سال پیش از این هنگامی که مردمان نخستین بار نشانه هایی برای نوشتن به کار بردند ، یافتن چیزی که بتوان روی آن نوشت بسیار دشوار بود .

سومریان خشت های کوچکی می ساختند و برای نوشتن با میخ های چوبی یا فلزی بر روی آن ها فشار می آوردند .

تا فرورفتگی حاصل شود ، آنگاه این خشت های را در آفتاب می خشکاندند . با این روش دیگر حاجتی به مرکب نبود .

از این گونه کتاب های گلی هزار ها نمونه در سال های اخیر بدست آمده است که دانشمندان بسیاری از آنها را خوانده اند و به زبان امروزی خود ترجمه کرده اند .

بابلیان و آشوریان هم که جانشین سومریان شدند همین شیوه را برای نوشتن به کار می بردند .

خطی که برای نوشتن این زبان ها معمول بود به خطی میخی معروف است .

ایرانیان از پوست حیوانات نیز استفاده می کردند و روی آنها با مرکب و قلم می نوشتند ، اما چون پوست پس از گذشت زمان می پوسد و از بین می رود نمونه ی این نوشته ها بر جای نمانده است .

در کنار رود نیل نوعی نی می روید که اگر آن را به صورت تار و پود روی هم قرار می دادند و فشرده می کردند مانند ورق کاغذ می شد . این کاغذ را « پاپیروس » می گویند .

مصریان قدیم قطعه های پاپیروس را به هم می چسباندند و ورق درازی از آن درست می کردند که « طومار » نام داشت .

آنها نامه ها ، پیام ها و مطالب خود را روی این طومار ها می نوشتند .

نخستین کسانی که به ساختن کاغذ پرداختند چینیان بودند .

از روزگار باستان  ساقه گیاهان را آرد می کردند و از آن خمیری می ساختند و آن را به صورت ورقه ی نازکی در می آوردند و در آفتاب خشک می کردند ورقه های سفیدی که به این طریق بدست می آمد برای نوشتن به کار می رفت.

ایرانیان کاغذ سازی را در قرن های نخستین اسلامی از چینیان آموختند و به اروپائیان یاد دادند .

اروپائیان بعد ها شیوه ساختن کاغذ را تکمیل کردند ، چنان که سه قرن پیش از این کاغذ فرنگی از هر جهت بر کاغذ های چین و کاغذ های ایران رجحان یافت و کم کم ساختن کاغذ در ایران و کشورهای اسلامی منسوخ شد .

مرکب را هم چینیان اختراع کردند . مرکب سیاه را از آمیختن دوده با بعضی مواد صمغی می ساختند این گونه مرکب هم اکنون نیز در ایران ساخته می شود و خوش نویسان آن را به کار می برند.

اما با آن کاغذ و مرکب کار تهیه کتاب را بسیار آسان کرده بود و این وسائل نسبت به گل و پوست و نی و چرم برتری بسیار داشت . باز مشکل بزرگی در پیش بود زیرا هر نسخه از کتاب را از آغاز تا انجام می بایست یک تن با دست بنویسد و به این طریق فراهم آوردن کتاب کار دشواری بود و به زمان طولانی  نیاز داشت.

حل این مشکل را نیز چینیان به عهده گرفتند .

آنان مطالب کتاب را برجسته روی صفحه چربی نقش می کردند و سپس این صفحه را به مرکب می آغشتند و مهر وار روی کاغذ می زدند و به این طریق می توانستند از یک نوشته چنیدین نسخه بدست بیاورند .

اما با این روش برای هر صفحه کتاب تهیه یک قالب خاص لازم بود .

بعدها به قصد آسان کردن کار برای هر کلمه  مهری ساختند . مهرها را پهلوی هم می چیدند و جمله های متعدد و مختلف از آنها درست می کردند و سپس روی آنها مرکب می مالیدند و روی کاغذ می زدند . بعدها اروپائیان همین روش را پیش گرفتند و تکمیل کردند.

نخستین کسی که در اروپا صنعت چاپ را رواج داد « گوتنبرگ» نام داشت که از مردم آلمان بود و در قرن پانزدهم میلادی می زیست.

بعد از گوتنبرگ ، چاپ دستی صرف نظر از اصطلاحات جزئی ، مدت ها رواج داشت ؛ اما در اوایل قرن نوزدهم ، تحولات اساسی در صنعت چاپ روی داد که از هزینه چاپ کاست و سرعت را افزود .

بعد ها در ماشین چاپ از نیروی بخار استفاده و دستگاهی اختراع کردند که خود عمل حروف چینی را انجام می داد .

با نوع پیشرفت ی ماشین های چاپ که امروزه از آنها استفاده می شود می توان در هر ساعت شصت هزار  60000 نسخه روزنامه چاپ کرد ، همین ماشین سپس نسخه های روزنامه را می برد تا می زند و می شمارد .

از کاغذ می شود استفاده های لازم را کرد :

مثلا در امور اداری ، مالی استفاده می شود . برای دستور دادن یا پرداختن هزینه ای اگر کاغذ نباشد نمی شود کارها را انجام داد.

کاغذ از پوست درختان عالی استفاده می شود و قلم هم از چوب درختان استفاده می شود .

کاغذ در اصل برای کارهای ضروری استفاده می شود ازکاغذ برای نوشتن نامه و انجام دادن تکالیف مدرسه ، اگر کاغذ نبود نمی توان نوشت و خواند و کاغذ برای چاپ کتاب استفاده کرد . کاغذ برای چاپ کارت عروسی ، مراسم ختم و یا فوت استفاده می شود .

اگر کاغذ نبود ما دارای شناسنامه نمی شدیم و برای کارهای اداری نمی توانستیم استفاده کنیم و از کاغذ می توانستیم کارهای خوبی را انجام دهیم . از کاغذ می توان برای نامه نگاری و نویسندگی استفاده کرد و از کاغذ می توان برای درست کردن پاکت نامه و جعبه و کارتون استفاده می شود.

ما چندین نوع کاغذ داریم کاغذ نرم ، سخت ، کوچک و بزرگ . مثلا کاغذ کاهی ، آچار و از کاغذ برای نقاشی و گرافیک ، نقشه کشی و معماری استفاده کرد.

مثلا اگر کاغذ نبود نمی شد نامه ای به دوست آشنا که از راه تلفن نمی توان زنگ زد و یا این که راهشان دور است نوشت.

کاغذ خیلی لازم و ضروری می باشد . کاغذ اگر نباشد زندگی روزمره به اختلال می افتد.

اگر کاغذ نباشد پول یا اسکناس در کار نمی باشد که زندگی بچرخد در قدیم که کاغذ نبود خیلی سخت بود مثلا اگر می خواستند  خبر ما را از فردی به فرد دیگر در شهری برسانند مدت ها طول می کشید تا خبر به آن شخص برسد .

اگر هم ضروری بود باید همیشه در حال حرکت بودند و کاغذ به سختی آماده می شد .

خیلی ها در این کارخانه کاغذ کار می کنند تا یک برگ کاغذ به دست آید کاغذ به روش های خیلی سخت بدست می آید که بدست ما برسد تا ما بتوانیم از آن استفاده کافی بکنیم بعضی اشخاص درست از کاغذ استفاده نمی کنند . بعضی ها از کاغذبرای کارهای بد و نادرست استفاده می کنند که این کار خیلی بدی می باشد . مثلا یک نامه می تواند نوشته در آن زندگی یک فرد را خراب کند اگر نوشته درون آن بد باشد زندگی فرد را مشکل و خراب می کند یا او را به کشتن می دهد .

اگر کاغذ نبود نمی توانستیم بنویسیم یا کتابی را بخوانیم و این زندگی را خیلی سخت و مشکل می کرد . اگر کاغذ نبود نمی شود برای کودکان قصه یا داستان نوشت تا آنان بخوانند و چیز یاد بگیرند.

ما همچنین انواع کاغذ داریم از جمله کاغذ های روغنی و ساده هم وجود دارد که هر کاری که می خواهیم از او استفاده می کنیم اگر کاغذ نبود ما نمی توانستیم چیزی یاد بگیریم یا بخوانیم یا بنویسیم از جمله ما کاغذ های دو خط هم داریم که از آنها برای زبان انگلیسی استفاده می کنیم و همچنین تقویم هم وجود نداشت که ما هر روز کارهای روزمره ای که در مدرسه یا چیزهای دیگر اتفاق می افتد یادداشت کنیم و بفهمیم که باید چه کارهایی انجام دهیم .

از کاغذ بیشتر درمدارس و اداره ها و اداره پلیس و در دادگاه ها و بانک ها استفاده کرد مثلا یک نامه اداری برای رئیس آموزش و پرورش و کارهای داخلی برای امتحان گرفتن دانش آموزان میان ترم استفاده می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد