کار و فناوری فین هرمزگان

کار و فناوری فین هرمزگان

مقاله - نمونه سوال -طرح های اره مویی- انیمیشن - فیلم -طرح درس - فعالیت کارگاهی - رایانه - سرگرمی
کار و فناوری فین هرمزگان

کار و فناوری فین هرمزگان

مقاله - نمونه سوال -طرح های اره مویی- انیمیشن - فیلم -طرح درس - فعالیت کارگاهی - رایانه - سرگرمی

توصیه های ایمنی برای حفاظت از خودرو و موتور


در ابتدای فصل گرما، موتور خودرو را تحت آزمایش عملکرد قرار دهید و به‌گونه‌ای تنظیم کنید که دمای سیستم خنک‌کاری موتور در حد نرمال باشد. همچنین بررسی مدار سیستم جرقه‌زنی و سیستم خنک‌کاری و رفع عیب آن ضروری است.


هرگز ترموستات موتور را در فصل تابستان باز نکنید. برخلاف نظر اغلب تعمیرکاران و رانندگان وجود ترموستات بر روی موتور در فصل تابستان نیز ضرورت دارد و باعث می‌شود موتور در ساعات اولیه صبح و پس از روشن شدن، به‌سرعت به دمای نرمال برسد و سرد کار نکند. اگر فکر می‌کنید وجود ترموستات باعث گرم شدن موتور می‌شود از سالم بودن آن مطمئن شوید، سپس بقیه سیستم خنک‌کاری از جمله رادیاتور، پمپ خنک‌کاری و تسمه را بررسی و عیب آن را رفع کنید. موتور خودرو در فصل تابستان به زمان کمتری برای گرم شدن نیاز دارد.

 

با فرا رسیدن فصل تابستان و گرمی هوا لازم است خودروی خود را برای مقابله با هوای گرم و نور شدید خورشید آماده کنیم. بنابراین ، اقداماتی مطرح می‌شود که خودروی شما با رعایت آنها در درجه حرارت نرمال کار می‌کند و تا حد زیادی از صدمات احتمالی ناشی از دمای زیاد و نور شدید خورشید مصون می‌ماند.

 

روشن شدن و خاموش شدن فن در ماشین های مختلف حالتهای مختلفی داره ولی اصولا فن باید دمارا روی 70-80 درجه نگه داره چون از اون پایین تر دمای موتور کاهش پیدا می کنه و باعث خام سوزی میشه دمای نرمال برای ترموستات پراید 74 درجه می باشد که گفتم برای ماشین های مختلف فرق داره ممکن یه ماشین موتورش جوری طراحی شده که داغ میکنه مثل بعضی از ماشین هایی که سر سیلند چودنی دارن(پیکان و اکثر ماشین های کاربراتوری 60-70) برای اونها باید ترموستات بادرجه کمتر گذاشت چون داغ می کنه و جوش میاره یا موتورش می سوزه فن هم مانند چیزهای الکترونیکی دیگه یک عمر مفید داره و بعد از اون یا ضعیف می شه یا میسوزه.

پس از انتخاب ضدیخ مناسب، با توجه به توصیه سازنده خودرو، شرایط آب‌وهوایی و در نظر گرفتن حجم خنک‌کننده، مقدار ضدیخ مورد نیاز را با استفاده از( آب مقطر) مناسب مخلوط کنید، سپس داخل رادیاتور بریزید. شایان ذکر است که سازندگان خودرو، استفاده از محلول 1:1 ضدیخ و آب (50درصد حجمی آب و 50درصد ضدیخ) را به‌عنوان سیال خنک‌کننده مناسب در خودروها توصیه و به‌کارگیری آن را در مدت سال تاکید می‌کنند (این محلول دارای نقطه انجماد C°36- و نقطه جوش C°129 تحت فشار سیستم خواهد بود).

 

آب مصرفی در خودرو باید سختی کمی داشته باشد تا رسوب نگیرد. هر 1000 کیلومتر یا هفته‌ای یکبار باید سطح سیار خنک‌کننده بازدید شود. زمان تعویض سیال خنک‌کننده در شرایط عادی معمولاً سالانه و یا پس از طی مسافت 30000کیلومتر است، اما زمان‌های تعویض سیال در شرایط سخت رانندگی و بسته به شرایط، انجام می‌شود.

شرایط سخت عبارتند از:

 بکسل کردن، یدک کشیدن کمپ، استفاده از باربند در مسافت‌های طولانی، حرکت در جاده‌های نمک پاشیده، خاکی، غبارآلود، طی کردن مکرر مسافت‌های کوتاه (کمتر از 8 کیلومتر در هر نوبت رانندگی)، طی کردن مسافت‌های طولانی با سرعت‌های یکنواخت و پایین و دوره طولانی عدم استفاده از خودرو.

تذکر: با توجه به اینکه محلول 50درصد ضدیخ، 5 درصد انبساط حجمی دارد، در صورت عدم وجود منبع انبساط، خالی گذاشتن حدود 5درصد حجم کل سیستم خنک‌کننده الزامی است. عدم کارایی مناسب رادیاتور باعث افت نقطه جوش سیار خنک کننده و به جوش آمدن سریع آن می‌شود.

منبع : http://kargah.blogfa.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد